تاثیر محورهای ساختار شهری(محورهای عملکردی) بر الگوهای سفر شهروندان با توجه به اهداف و انگیزههای سفر (مطالعه موردی: منطقه 1 شهر همدان)
محورهای موضوعی : آمایش محیط
یاسر حاتمی
1
,
کیانوش ذاکر حقیقی
2
,
هادی رضایی راد
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری ،گروه شهرسازی ،دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه شهرسازی ،دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی ، همدان، ایران
3 - (استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه بوعلی، همدان، ایران)
کلید واژه: ساختار شهر, الگوی سفری, ارتباط ساختار شهر و شیوه سفر, محورهای عملکردی, اهداف و انگیزه های سفری,
چکیده مقاله :
یکی از اجزاء اصلی شکل دهنده ساختار شهری محورهای شهری (معابر شهری) هستند که نقش زیادی را در سازمان فضایی شهرها ایفا مینمایند. در واقع شبکههای ارتباطی بستر ایجاد ارتباط مناسب بین انسان، فضا و فعالیت میباشند. به طور کلی در غالب محیطهای شهری هر مسافر شهری تحت یک انتخاب عقلانی، تصمیم به سفر با گزینههای مختلف گرفته و با هدف انجام یک فعالیت مشخص از یک مبدا معلوم , مقصدی را انتخاب و با تعیین مسیر بهینه ( از دیدگاه خود) به سمت آن حرکت می نماید. این پزوهش درصدد بررسی و تحلیل اثراتی است که محورهای عملکردی با توجه به اهداف و انگیزههای سفری بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان ایجاد مینمایند تا گامی مثبت در جهت طراحی سیستم حمل و نقل یکپارچه برداشته شود. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی است. حجم نمونه برای سه محور عملکردی انتخابی در منطقه یک شهر همدان با استفاده از فرمول (تعیین حجم نمونه زمانی که حجم جامعه نامعلوم است) به ترتیب برابر با (محور شریعتی 225و محور میرزاده عشقی290و محور سعیدیه 265 ) است. همچنین جهت ارزیابی و تحلیل روشهای تحلیل رگرسیونی به کمک نرم افزار SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که بیشترین تاثیرگذاری بین محورهای عملکردی منتخب بر الگوی سفری شهروندان طبق آزمون (HMR) صورت گرفته با میزان (.971 = Beta) عملکرد دسترسی است. همچنین هر یک از عملکردها با نوعی از اهداف و انگیزه های سفری در ارتباط هستند. در واقع این عملکرد است که علاوه بر الگوی سفری بر اهداف و انگیزه های سفری نیز تاثیرگذار است. در نتیجه با توجه به نتایج بدست آمده اقدام به یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل عمومی و کاربری زمین در سه محور به هم متصل در چارچوب سیستم ABC پیشنهاد شده است.
One of the main components of the urban structure of the constituent urban topics (urban passages) that are a lot of plays in the city play a space agency. In fact, the proper relationship between the creation of the shbakhhai platform communication, space and human activity. Generally in most urban environments of urban rational choice under each passenger, decides to travel with the different options, and with the aim of doing a specific activity of an origin and a destination, select it with the determination of the optimal path (from your perspective) tends to move it. This research study sought to analyze the impact that functional axes according to the goals and motivations of a journey on the pattern of a journey of citizens in the region to create a city of Hamadan has a positive step in the direction of an integrated transport system design. Applied research and methods it is descriptive-analytical. Applied research and its analytical method is descriptive-sample size for three- functional Corridors. we in the region of Hamadan using a formula (to determine the sample size when the size of the community is unknown) to arrange equal (Shariati 225, mirzadeh Eshghi 290, saeidieh 265 ). Also a simple random sampling method. For the analysis of SPSS software (analysis of variance and regression analysis). The results of the study suggest that the greatest influence on the performance of selected topics between the pattern of a journey of citizens according to the test (HMR) taken with the amount of (Beta=. 971) access function. Thus according to results achieved action for integrating public transport system and land on the three axes are connected in the framework of the ABC system has been proposed.
