Identification and Prioritization of Organization Performance Evaluation Indexes‚ using BSC - Fuzzy ANP (case study: Mammut Industrial Group)
محورهای موضوعی : policy makingحمید صالحی 1 , محمد مهدی موحدی 2 , عباس خدابخش 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریتوحسابداری، دانشگاهآزاداسلامی، واحد قزوین، ایران،(نویسندهمسئول)
2 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
3 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، بوئین زهرا، ایران،
کلید واژه: Fuzzy logic, Balanced Scorecard, Performance Evaluation, Analytic Network Process,
چکیده مقاله :
Need to progress is the factors contributing to development and trying to meet these requirements cause which organization will lead to the development. Organizations performance evaluating, is one of the most powerful management tools that we can by that, obtained required information of organization status .In this study, a performance evaluation model based on balanced scorecard (BSC), which consists of four robust (Financial, Customer, Internal Business process, Learning and growth), is used with Analytic Network Process (ANP) and fuzzy logic. In the first stage of performance evaluation, the vision, strategies Mammut Industrial Group and related indicators of every perspectives of Balanced Scorecard are determined. In the second stage, weights of the indicators, perspectives of Balanced Scorecard and strategies are defined in fuzzy format by using the opinion of experts and based on Analytic Network Process. In the third stage, the score is assigned to every indicator based on opinions of experts. Finally the Indexes Prioritizated and performance is evaluated using the computed weights and score of indicators. Model for organization performance evaluating Mammut Industrial Group in 2013 was used and the performances of this unit were calculated and 75 % were evaluated.
نیاز به پیشرفت ازجمله عوامل مؤثر در توسعه است و تلاش برای تأمین این نیازها موجب میشود که سازمان به سمت توسعه سوق یابد. در این میان سنجش عملکرد سازمانها، یکی از قویترین ابزارهای مدیریتی است که میتوان به کمک آن، اطلاعات مورد نیاز از وضعیت سازمان را به دست آورد. در این مقاله مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر کارت امتیازی متوازن که شامل چهار وجه (مالی، مشتری، فرایندهای کسب و کار داخلی و یادگیری و رشد) میباشد به همراه تحلیل شبکه ای (ANP) و منطق فازی (Fuzzy)، مورد استفاده قرار میگیرد. در این خصوص برای ارزیابی عملکرد، در مرحله اول چشم انداز، استراتژیهای گروه صنعتی ماموت و شاخصهای مرتبط با هر کدام از مناظر کارت امتیازی متوازن مشخص میگردد. در مرحله دوم با استفاده از نظر نخبگان وزن شاخصها، وجوه کارت امتیازی متوازن و استراتژیها بر اساس تحلیل شبکه ای و به صورت فازی تعیین میگردد. در مرحله سوم بر اساس نظر نخبگان این گروه به هر شاخص امتیاز داده میشود، و در مرحله آخر بر اساس وزنهای محاسبه شده و امتیازات شاخصها، شاخصها اولویت بندی میشوند و عملکرد سازمانی گروه صنعتی ماموت اندازه گیری میشود. مدل پیشنهادی برای ارزیابی عملکرد سازمانی گروه صنعتی ماموت در سال 1392 به کار گرفته شد و عملکرد این واحد 75 درصد محاسبه و ارزیابی گردید.