ارزیابی عملکرد و تعیین شاخص های قابل کنترل و غیرقابل کنترل در ایستگاه های راه آهن ایران
محورهای موضوعی : policy makingسید محمد سید حسینی 1 , محمد حسین درویش متولی 2
1 - استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
کلید واژه: وفاداری, تحلیل پوششی دادهها, اعتماد سازمانی, بانک, عملکرد ایستگاه راه آهن, کاراییکلید واژه: اعتماد,
چکیده مقاله :
سیستم حمل و نقل ریلی نقش مهم و موثری در حمل و نقل عمومی ایفا می کند. این مقاله به تحلیل کارایی 45 ایستگاه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1392 پرداخته است. طول خطوط ریلی ایستگاه راه آهن ، مساحت ایستگاه راه آهن و مساحت پایانه به عنوان ورودیها و تعداد سفرهای انجام شده، تعداد مسافر جابهجا شده و بار و محمولهی پستی جابهجا شده نیز به عنوان خروجیها لحاظ شـده است. مدل پایهی به کار رفتـه در این پژوهش به منظـور ارزیابی عملکرد ایستگاه های راه آهن، مدل دو رگه میباشد که عوامل غیر قابل کنترل نیز در آن اعمال شده است. همچنین به منظور ارایهی تحلیل مناسبی از عملکرد ایستگاه راه آهن ها، 45 ایستگاه راه آهن مورد ارزیابی به روش دستهبندی در سه گروه 15، 30 و 45 تایی قرار گرفته، مدل طرّاحی شده در حالت CRS بر روی هر سه دسته اجرا و نتایج مربوط به آنها مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. در مرحلهی بعد، عملکرد ایستگاه های راه آهن با استفاده از مدل پایهی CCR و بدون درنظر گرفتن عوامل غیر قابل کنترل، ارزیابی شده است. سپس میزان کارایی به دست آمده از مدلها با استفاده از تست ناپارامتـری آماری آزمون مجموع رتبهها مورد بررسی قرار گرفته است.