Effects of Practical Value of Products on Customers Perceived Value
محورهای موضوعی : policy makingفرزانه کاشفی 1 , حسین بدیعی 2 , روح الله رضازاده 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، گروه حسابداری، تهران، ایران.
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری، گروه حسابداری، تهران، ایران
کلید واژه: Marketing, Customer Behavior, Customer Perceived Value, Practical Value,
چکیده مقاله :
This research aims to discuss Customer Perceived Value (CPV) in retail trades from an applicable value standpoint. It is to provide a new path for the success of the firms operating in the present competitive market, and to solve the scientific gap in the field in Iran. Here, CPV has been studied in Shahrvand chain stores. The research methodology is a combination of descriptive-survey and correlation methods. The data are collected through a questionnaire compiled and distributed among the population selected through Tehran Shahrvand chain stores during the year 2011. The sample size is 440 obtained by 110 questionnaires distributed to 4 districts of Tehran. The selection of samples number in specific days as well as of the stores has been non-randomly and systematically. However, the people for the sample time are randomly chosen. The analysis and test hypothesis have been made using structural equations models. The findings suggest that there is a direct significant relation between CPV and practical values impacts.
پژوهش حاضر به بررسی ارزش ادراکشده مشتری در حوزه خردهفروشی از جنبه ارزش کاربردی میپردازد و در پی این است تا با بررسی و نقد و تحلیل عوامل ایجادکننده ارزش ادراکشده در خردهفروشی، مسیر جدیدی را برای موفقیّت این بنگاهها در بازار رقابتی کنونی فراهم آورده و خلا علمی موجود در زمینه ارزش ادراکشده مشتری از جنبه ارزش کاربردی در ایران را پوشش دهد. در این پژوهش ارزش ادراکشده مشتری در فروشگاههای زنجیرهای شهروند مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش آمیختهای از روشهای توصیفی - پیمایشی و همبستگی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق طراحی و توزیع یک پرسشنامه در بین جامعه آماری (فروشگاههای زنجیرهای شهروند شهر تهران) در سال 1390 تهیه شده است. حجم نمونه 440 نفر (از چهار منطقه اقلیمی شهر تهران و تعداد یکصد و ده پرسشنامه در هر یک از چهار منطقه) است که انتخاب تعداد نمونه در روزهای به خصوص و انتخاب فروشگاههای شهروند به صورت هدفمند و غیر تصادفی و انتخاب افراد در زمان نمونهگیری به صورت تصادفی انجام گرفته است. در پژوهش حاضر برای دستهبندی پاسخهای پرسشنامه و تنظیم و تبدیل آنها به متغیرهای تحقیق و استخراج و ارائه شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی از تحلیل توصیفی استفاده شده است. تحلیل و آزمون فرض از طریق مدل معادلات ساختاری از جمله تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر، آزمون t تک نمونه، آزمون آنالیز واریانس انجام گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر رابطه مستقیم و معنادار در ارتباط با تاثیر ارزشهای کاربردی با ارزش درکشده مشتری میباشد.