تاثیر جهت وزش باد غالب بر طراحی شبکه معابر شهری (نمونه موردی: شهر سقز)
محورهای موضوعی : هیدرولوژی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلید واژه: طراحی شهری, سقز, باد غالب, معابر شهری,
چکیده مقاله :
شرایط آب و هوایی به موازات سایر عوامل محیطی از مهمترین عوامل موثر در شکلگیری و تکوین شهرها و تداوم حیات شهری به شمار میآید. در واقع شهرها، عناصر شهری و عملکرد آنها همواره از عناصر و عوامل آب و هوایی متاثر بوده و هستند البته از زمان صنعتی شدن شهرها به بعد، شهرها نیز در اوضاع اقلیمی فضای پیرامون خود تاثیر گذاشته و تغییرات اقلیمی میکرو را پدید آوردهاند. باید توجه داشت که تصمیمات طراحانه نقش موثری در بهتر نمودن تاثیر خرده اقلیم دارند تا محیط شهری را به محیطی راحتتر تبدیل نماید. عوامل دخیل در این زمینه عبارتند از: - شکل توسعههای پیشنهاد شده و تاثیر آنها و رابطهشان با ساختمانها و سایر تاثیرات در محدوده طرح - موقعیت راههای دسترسی و پیادهروها، درختان و سایر پوششهای گیاهی - جهت گیری فضاهای داخلی و خارجی و نماها با توجه به جهت تابش آفتاب و سایه - توده گذاری، دسته بندی و فضای بین ساختمانها - باد - موقعیت ورودیهای اصلی و سایر بازشوها به عنوان رابط بین فضای داخل و خارج - منظر، پوشش گیاهی و آب نماها به عنوان منبع افزایش سرمایش طبیعی به طور کلی مجموعه این عوامل در ارتباط با مسائل اقلیمی میتوانند مزایا یا مشکلات مختلفی را برای استفادهکنندگان از فضا ایجاد نماید.(کارمونا،185،2007) باتوجه به مطالب بیان شده در نظر داریم تاثیر جهت وزش باد غالب بر طراحی شبکه معابر شهر سقز را مورد بررسی قرار دهیم. در این تحقیق تلاش شده است که دادههای مورد نیاز را از طریق مطالعات کتابخانهای و رجوع به سازمان هواشناسی شهر سقز گردآوری کرده، سپس وضع موجود معابر شهر سقز را با استفاده از نرم افزار Arc Gis ترسیم کرده و در نهایت با استفاده از استدلال استنتاجی مناسبترین جهت را انتخاب کردهایم. که در این پژوهش با توجه به نوع اقلیم شهر سقز و جهت وزش باد غالب جهت شمالی - جنوبی با بیشترین امتیاز کسب شده نسبت به سایر جهات مناسبترین جهت برای معابر شهر سقز میباشد. این جهت برای شبکه معابر شهر سقز هم از لحاظ برخورداری از تابش آفتاب و هم از لحاظ جلوگیری از برودت بادهای سرد بهترین جهت میباشد.