مکانیابی بهینه جایگاههای سوخت (CNG) (مورد مطالعه: شهر زنجان)
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریاکبر حسین زاده 1 , منیژه احمدی 2 , سمیرا مرادی مفرد 3 , مریم قاسمی 4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تبریز
2 - استادیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهیدچمران اهواز
4 - دانشجوی کارشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان
کلید واژه: جایگاه سوخت, سازگاری, مکانیابی, زنجان,
چکیده مقاله :
با افزایش استفاده از وسایل نقلیه و موتوری بحث مکان-یابی جایگاههای سوخترسانی به این وسایل نقلیه در شهرها مورد توجه قرار گرفت. پراکنش نامناسب مکانی جایگاههای سوخت گاز طبیعی در شهرها از جمله مشکلاتی است که ذهن بسیاری از محققان مسائل شهری را به خود مشغول نموده است. موقعیت مکانی نیز از مهم ترین عوامل موثر در موقعیت یک جایگاه سوخت محسوب میشود و منجر به کسب درآمد بیشتر برای آن-ها و ارائه خدمات مناسبتر برای استفادهکنندگان با حداقل هزینههای ممکن میشود. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی می باشد که از ابزار گردآوری داده مشتمل بر مطالعات کتابخانه ای و روش اسنادی بهره برده است. هدف این تحقیق شناخت و ارزیابی وضع موجود توزیع مراکز جایگاههای سوخترسانی و ارزیابی مکانیابی این جایگاهها در سطح شهر زنجان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل فازیAHP در راستای توزیع عادلانه خدمات و ارتقاء رفاه جامعه و شهروندان می باشد. نتایج نشان می دهد که جایگاههای سوخت CNG موجود در شهر زنجان نسبت به سایر کاربریهای سازگار در شرایط مناسب از جهت رعایت حریم در حالت کلی قرار نگرفته اند. از جهتی به لحاظ توزیع متناسب جایگاه-ها در سطح شهر نیز به صورت یکسان و متناسب با گره-های جمعیتی صورت نگرفته است. لذا نیاز است که مگان یابی مناسبی حداقل برای جایگاههایی که در آینده در سطح شهر احداث خواهد شد صورت پذیرد یا از ایستگاههای CNG سیار در راستای جبران این نقیصه اقدام گردد.
With the increased use of engine vehicles and location discussion to these vehicles fuel stations in cities were considered. To inadequate spatial distribution of natural gas fuel stations in cities such problems that preoccupied the minds of many researchers have urban issues. Location of the most important factors is the location of a CNG station and to earn more income for them and provide better services for users with minimum costs possible. Research Methodology In terms of purpose and in terms of methodology descriptive - analytical is Data were collected from a library of included studies and documents have benefited. The aim of this study was to identify and analyze the current situation Distribution centers and fuel stations Evaluation locating these positions in Zanjan using GIS and modeling phase AHP In line with the the fair distribution of services And promote the welfare of society and Citizens are. Results indicate that CNG fuel stations in the city compared to other compatible land uses in proper condition for observance of privacy in general, have not been. In one sense, in terms of proportional distribution of places in the city Also same is not proportional to population of nodes. Therefore, it is required that at least for the proper location in the city will be built in the future that occur or mobile CNG stations in order to compensate for these shortcomings is necessary
2.بیک محمدی، حسن، مومنی، مهدی و اعظم زارع (1389): «مکانیابی بهینه دفن پسماند در شهرها با استفاده از GIS مطالعه موردی: شیراز»، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره2، شماره4، صص65-81.
3.دهقانی کاظمی، واحد، جعفری، حمیدرضا و بهرام ملک محمدی (1391): «کاربرد تکنیکهای تصمیمگیری گروهی، منطق فازی و سیستم اطلاعات جغرافیایی در مکانیابی ایستگاه بازیافت پسماند»، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، دوره12، شماره27، صص 185-204.
5.صحرائیان، زهرا، زنگی آبادی، علی و فرامرز خسروی (1392): «تحلیل فضایی و مکان یابی مراکز بهداشتی-درمانی و بیمارستان با استفاده از GIS نمونه موردی: شهر جهر»، فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، دوره 13، شماره43، صص 153-170.
6.عبدلی، محمدعلی و رودابه سمیعی زفرقندی(1390): «معیارهای انتخاب مکان دفن پسماند»، ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، 6 و 7 اردیبهشت، دانشگاه سمنان، سمنان.
8.عتابی، فریده، عابدی، زهرا، اصفهانیان، وحید و کامران ماهوتچی سعید (1386): «تحلیل هزینه-منفعت احداث و بهره برداری از جایگاه سوخترسانی تک منظوره CNG برای بخش خصوصی در شهر تهران»، مطالعات اقتصاد انرژی، دوره4، شماره14، صص 97-119.
9.عموزاد خلیلی، حسین، توکلی مقدم، رضا و رضا عموزاد خلیلی (1387): «چالشها و مزایای استفاده از CNG در صرفه جویی اقتصادی و کاهش الودگی محیط»، همایش ملی سوخت، انرژی و محیط زیست، 7 خرداد، پژوهشگاه مواد و انرژی تهران .
10. قدسیپور، حسن(1392): فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، چاپ دوم، تهران.
11. مافی، عزت الله، قاسمی خوزانی، محمد، خیام پور، روح الله و سلمان حیاتی(1392): «تحلیل مکانابی جایگاههای سوخت CNG در شهر مشهد با استفاده از مدل AHP در GIS»، جغرافیا و توسعه ناحیهای، سال 11، شماره20، صص22-42.
12. محمدی، جمال و میثم رضائی (1391): «تحلیل فضایی و مکان یابی جایگاههای سوخت CNG شهر شیراز»، مجله علمی تخصصی برنامه ریزی فضایی، سال اول، شماره چهارم، صص 111-132.
13. نصیری، علیرضا و چهرقانی، ابوالقاسم (1389): «تعیین معیارهای موثر بر مکانیابی شبکهها و زیر ساختهای برون شهری صنعت گاز با رویکرد GIS با تاکید بر مکانیابی جایگاههای سوخت CNG استان قم»، آمایش سرزمین، سال دوم، شماره دوم، صص 133-164.
Zeng, W., Castillo, I., Hodgson, M.J. (2009): a generalized model for locating facilities on a network with flow-based demand. Networks and Spatial Economics. Doi: 10.1007/s11067-008-9073-8.
_||_