تحلیل رابطه بین طراحی داخلی مبلمان و رفتار ادراکی دانشجویان پسر خوابگاهی (مطالعه موردی: خوابگاه دانشگاه ارم شیراز)
محورهای موضوعی : معماریسیده مرضیه طبائیان 1 , الهه عابدپور 2 , مریم میرخاقانی زاده 3
1 - دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول )sm.tabaeian@khuisf.ac.ir
2 - کارشناس ارشد مهندسی معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد علوم تحقیقات تهران(اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد مهندسی معماری، مؤسسه غیر انتفاعی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران.
کلید واژه: روانشناسی محیط, خوابگاه, رفتار و ادراک دانشجویان, مبلمان, طراحی داخلی,
چکیده مقاله :
امروزه ساختار نظام آموزشی در کشور، موجب پذیرش دانشجویان غیر بومی شده و این امر، موجب شکل گیری محیطهایی به نام خوابگاه های دانشجویی می گردد. ساکنین این خوابگاه ها، علاوه بر دستیابی به تجارب جدید و تعامل با دیگران، انتظار دارند محیط آن؛ همچون خانه، تأمین کننده حریم شخصی باشد. یکی از معضلاتی که در بین این دانشجویان می توان به خوبی مشاهده نمود، احتیاج آن ها به محیط مناسبی برای زندگی، با مبلمان و بالاخص فضای کالبدی مورد نیازشان می باشد. با توجه به این حقیقت که، مطالعه رفتار انسان، وابسته به مطالعه محیط آن رفتار میباشد، لذا این تحقیق به ترجیح دانشجویان درمورد مبلمان مورد نیاز اتاقشان و شرایط محیطی در خوابگاه، از مباحث معماری و روانشناسی محیط پرداخته است؛ چرا که لازم است در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی، از فضاهای مطلوب برای سکونت دانشجویان کمک گرفت تا آن ها نیز بتوانند از کیفیت زندگی سالم بهرهمند شوند. از این رو، این پژوهش در پی یافتن راهبردهای ارائه معماری داخلی خوابگاه های دانشجویی، متناسب با رفتار فضایی دانشجویان پسر، بر پایه مبلمان این فضاها نگارش گردیده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از بین 123 دانشجو ساکن در دو خوابگاه بوده، که پرسشنامه ای حاوی 2 گروه سؤال، از ترجیحات دانشجویان در حوزه محیط، معماری و مبلمان مورد نیازشان، را پاسخ دادند. با توجه به نتایج و استفاده از آمار تشریحی مشخص گردید که دانشجویان خوابگاه ها، بدون درنظرگرفتن مقدار هزینه، خوابگاه را بر اساس مواردی از جمله کمترین ازدحام و شلوغی، فضای شخصی بیشتر و شرایط مناسب برای استراحت و مطالعه انتخاب می نمایند و در فضای داخلی اتاق، مبلمانی را ترجیح می دهند که مقرون به صرفه، ساده، طبیعی، چندکاره و بادوام بوده و همچنین علاوه بر روشنایی، کاربردی و انعطاف پذیر نیز باشد.
Today , the national educational system allows the admission of non - local students , which helps form environments called student dormitories . The residents of these dormitories not only acquire new experiences and interact with others , but also expect the environment to provide their privacy like the house does. A large number of students who have to go to cities other than their home in order to study and educate , often choose the dormitory environment to settle . Because they have stayed there for a certain period of time and they have to leave after graduation . They are separated from their family environment by going to dormitory and faced new people and a culture different from their own in that environment . In fact , this accommodation which is compulsion and selection is desirable when a person can adapt with new environment; since new studies indicate that living environment and especially the changes which may happen in it can be called the determinants in the mental and emotional state of individuals . Because student housing is not only considered as a shelter for students , but also it should provide an environment for their academic , mental and personal development. One of the crises students in these environments face is their need for an appropriate environment conducive to life with furniture, especially a structural space . Because the study of human behavior relies on studying the environment of that behavior , this research deals with student preferences at the dormitories about , the furniture required in rooms , and their environmental conditions from an architectural and psychological perspective. This is because students need not only educational and research environments but also a desirable space to live to have a healthy life quality. Therefore, after providing research background and theoretical framework, as well as different definitions and studying the problems of students in dormitory environments and analyzing influential factors on users' satisfaction with room space , the results of two dimensions of environment and architecture and furniture required for students ( including the type of room and bedroom furniture , the type of study furniture and the use of closet, the color of furniture ) and environmental psychology area ( including the feeling mental quietness , crowding, personal solitude , feeling comfort , security , friendly atmosphere ; the feeling of being at home , want to remain the door open , tendency to do group work ) were analyzed and finally the intended research model was extracted. Thus , this study aims to determine interior-design architectural strategies at student dormitories in proportion to male students’ spatial behavior based on the furniture in these spaces. The population of the research consists of 123 resident students at two dormitories. A questionnaire containing two groups of items includes students’ preferences about the environment, architecture, and furniture. Results suggested that students , without regard for the costs , choose the type of dormitories based on the highest personal space , the least crowdedness , and the most appropriate conditions for study and rest. In the meantime , they choose the interior design the furniture which is economical, simple , natural multi -purpose , and durable , in addition to being light, applicable, and flexible .
_||_