ارزیابی مبانی فکری پیرنیا با نظریات ماریا مونته سوری در شناخت کیفیت فضایی بازی انگیز برای کودکان 2 تا 6 سال
محورهای موضوعی : معماریهیراد حسینیان 1 , سارا کلانتر 2
1 - گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسالمی، قزوین، ایران.(نویسنده مسئول)hirad_hosseinian@yahoo.com
2 - پژوهشگر کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: مونته سوری, فرهنگ کودک ایرانی, کیفیت فضای بازی انگیز, محمد کریم پیرنیا,
چکیده مقاله :
بازی از زمان تولد همنشین کودک بوده است به نحویکه به واسطه آن توان تمیز دادن بافت ها برای کودکان منجر به افزایش اطلاعات و انطباق آن با محیط پیرامونیشان میشود و در این راستا بهرهگیری از حواس کودک و تحریک آن خود شکلی از عوامل قابل توجه در جهت بهرهمندی مناسب از کیفیت فضای پیرامونی را تداعی میکند. به نحویکه در امتداد این مطلب از منظر فکری پیرنیا نیز فرهنگ کودک ایرانی با توجه به نگرش فکری و با بهره از همین حواس میتواند منجر به صمیمیت و درک فضای محیطی در قالبی ساده و ایدری شود. همچنین قابل التفات است که از دیدگاه مونته سوری فردیت انسان ها مورد توجه و تامل قرار گرفته است به شکلی که این واژه خود منجر به درک فرهنگ محیطی برای مخاطبین خود میشود و تاثیر منحصر بفرد ارتباط کودک با محیط برخاسته از ذهن او را معنا میبخشد. لذا در این جستار سعی شده است ابتدا با رویکردی تفسیرگرا و سپس با بهره از استدلال استنتاجی و درک مفاهیم اولیه و به واسطه روش تحلیلی- توصیفی به بیان مولفاتی میان نظریات پیرنیا با مونته سوری پرداخته تا بتوان با استفاده از این مولفات به پرسش؛ چگونه میتوان از طریق ارزیابی مبانی فکری پیرنیا با نظریات مونته سوری به معیارهایی در جهت شناخت کیفیت فضایی بازیانگیز برای کودکان 2 تا 6 سال دست یافت؟ پاسخ داد به نحویکه به تاثیر کیفیت فضایی بازیانگیز در تطبیق با فرهنگ کودک ایرانی از منظر شناخت محیط منطبق با معیارهای وی به عنوان متنگردانی هوشمند پیبرد به قسمیکه از همارزی اصول برخاسته از نظریات اندیشمندان عنوان شده بتوان به ارزش فضایی برگرفته از زمینه اثر و کالبد منطبق بر خودکفایی محیطی به پیوند اصول فکری ایشان در جهت خود تنظیمی محیطی از منظر فکری کودک پاسخی در خور شایستگی آن داده شود.
Throughout the history of early childhood education , various popular patterns and approaches have emerged that are still popular. The Montessori curriculum model is one of these models that is being used in our country . The purpose of this article is to examine the philosophical foundations of this model , and to analyze the nature of learning arising from it. For this purpose , using the regressive philosophical analytical method in the form of inferential approach , some philosophical foundations of this model were inferred and developed . These elements include ; holistic view of existence and the child and the need for holistic education, the child's individual and social aspects and emphasis on both aspects in education, the existence of spontaneous force within the child in the development path , attention to the child' s desires and the need to reveal his inner capacities , emphasis on different stages of development and provision of learning experiences tailored to the requirements of each stage , the child's freedom as a key element throughout the education process, the relative compatibility of the Montessori educational approach with the constructivist approach , providing a favorable learning environment in cooperation with nature. Then , using descriptive-analytical method , it became clear that the nature of learning in this model is similar to the findings of new research on learning that is based on competence , agency , multiple childhood and priority of children's lived experience. Toys are with the child from the birth , so that the ability of distinguishing tissues for children leads to increase information and its conformity to their surroundings. In this way, using of the child’ s sense and stimulating them , evokes the significant factors in direction of proper using from the quality of the game space. In this way and from the point of view of the Iranian culture and principle of the Iranian architecture and with using these senses , it can lead to intimacy and understanding the environment in a simple format. The individuality of the human beings has been considered in such a way that this word can lead to the understanding environmental culture for its audience. Therefore , we first tried to analyze and describe variables between principles of the Iranian architecture with theories of Maria Montessori , with an interpretive approach and consequential reasoning and understanding primary concepts in order to answer this question : “ how can find out the criteria to recognize the quality of game space for children from 2 to 6-year-old through matching Pirnia’s intellectual principles and theories of Maria Montessori? " By answering this question , the impact of the quality of the game space based on the Iranian architecture can be achieved and it is possible to boost sense of the children in the age of 2 to 6 -year -old through understanding of their surroundings , which requires a correct knowledge of the roots of Iranian architecture with education system of theorizing such as Montessori .
_||_