Sociological Study of Factors Affecting Consumption of Cinema (Case Study: Young Girls and Boys in Sari)
محورهای موضوعی :قربانعلی ابراهیمی 1 , محمود فرهادی 2 , هادی رازقی 3
1 - mazandaran uni
2 - Central Tehran
3 - mazandaran uni
کلید واژه: Social capital, Cultural capital, economic capital, Cinema consumption,
چکیده مقاله :
Based on the data provided by the cultural authorities in the past 20 years, about 40 million audiences of cinema in Iran have been fallen. In other words, Iranians, on average, are spending only 15 minutes in a year at cinemas. The main objective of this study was to investigate this fact hence Bourdieu's theory was utilized to study the effects of social, cultural and economic capitals on cinematic consumption. Method of this study was survey and data collected by questionnaire. The sample included 400 young girls and boys of Sari. The findings of this study indicated that the effect of the three variables of social capital, cultural capital and economic capital on the dependent variable (consumption of cinema) was positive. So, this means that by increasing the social, cultural and economic capitals, consumption of cinema would be increased.
بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسؤولان فرهنگی، در 20 سال گذشته میزان مخاطبان سینمای ایران حدود 40 میلیون نفر ریزش داشته است. به بیان دیگر، ایرانیها به طور متوسط در سال تنها 15 دقیقه را در سالنهای سینما سپری مینمایند. هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی این امر میباشد، از این رو با بهرهگیری از نظریه بوردیو کوشش شدهاست تا تأثیر سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر مصرف سینمایی روشن شود. روش این تحقیق، پیمایش میباشد و اطلاعات تحقیق حاضر، با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نمونه این پژوهش شامل 400 جوان دختر و پسر شهر ساری میباشد. یافتههای تحقیق نشان داده است که تأثیر هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر متغیر وابسته تحقیق (مصرف سینمایی) مثبت میباشد و این مهم بدینمعنی میباشد که با افزایش سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، میزان مصرف سینمایی نیز افزایش مییابد