بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر مصرف سینما (مطالعه موردی جوانان دختر و پسر شهر ساری)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthقربانعلی ابراهیمی 1 , محمود فرهادی 2 , هادی رازقی 3
1 - mazandaran uni
2 - Central Tehran
3 - mazandaran uni
Keywords: سرمایه اجتماعی, سرمایه اقتصادی, سرمایه فرهنگی, مصرف سینمایی,
Abstract :
بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسؤولان فرهنگی، در 20 سال گذشته میزان مخاطبان سینمای ایران حدود 40 میلیون نفر ریزش داشته است. به بیان دیگر، ایرانیها به طور متوسط در سال تنها 15 دقیقه را در سالنهای سینما سپری مینمایند. هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی این امر میباشد، از این رو با بهرهگیری از نظریه بوردیو کوشش شدهاست تا تأثیر سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر مصرف سینمایی روشن شود. روش این تحقیق، پیمایش میباشد و اطلاعات تحقیق حاضر، با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نمونه این پژوهش شامل 400 جوان دختر و پسر شهر ساری میباشد. یافتههای تحقیق نشان داده است که تأثیر هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر متغیر وابسته تحقیق (مصرف سینمایی) مثبت میباشد و این مهم بدینمعنی میباشد که با افزایش سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، میزان مصرف سینمایی نیز افزایش مییابد