A Study on the Evolution of Cultural Identity among High school Girls(A Case Study of Horaman-e-Takht(Kurdestan Province)
محورهای موضوعی :مصطفی ازکیا 1 , شهلا کاظمی پور 2 , عادل عبداللهی 3
1 - tehran branch
2 - tehran branch
3 - tehran branch
کلید واژه: Media, Cultural Identity, Reflexivity, leisure, Horaman's girls,
چکیده مقاله :
In the era of information and communication the concept of identity is more fluid during the development of media and communications. Although this process in developing societies in slow compared with developed societies, but the point is that the mentioned process is an ongoing and structural patterns that lost their power for identification. The main subject of this study is the study on the evolution of cultural identity among high school girls(Asrae high school) in Horaman-e-Takht region in Kurdistan province. The method employed in this study is the qualitative method, particularly and depth interviews were used as the main means of collecting qualitative data. Then the results of qualitative data were shown in a model based on grounded theory principles. The findings study show that the modern elements have entered in girl's identity and they try to experience new resources in identification. Also some factors including school environment, media and developing the range of music provided the conditions of rethinking for traditional elements. So it could be said that unlike structuralist theories, Horaman's girls reconstruct their actions within social and cultural structures and they represent their identity separately from its traditional forms
در عصر اطلاعات و ارتباطات سیال شدن هویت در خلال گسترش رسانهها و وسایل ارتباطی، سرعتی فزاینده به خود گرفته است. اگرچه روند مذکور، در جوامع در حال گذار کندتر از جوامع توسعهیافته است ولی نکتهی حائز اهمیت آن است که این روند رو به فزونی است و مؤلفههای ساختاری نفوذ سنتی خود را در هویتبخشی به افراد از دست دادهاند. هدف از این مقاله مطالعهی کیفیِ تحول هویت فرهنگی دختران دبیرستان اسرای هورامان تخت است. روش کیفی و نظریهی بنیانی مبنای روششناسی مقاله را تشکیل دادهاند. دادههای میدانی مبتنی بر فنون مصاحبهی عمیق و مشاهده میباشند. نتایج مطالعه نشان داد که عناصر مدرن وارد شاکلهی هویت دخترانِ هورامانی شده و آنها به دنبال تجربهی منابع جدید هویتساز هستند. همچنین عواملی از قبیل تجربهی فضای مدرسه، الگویابی از فضای رسانه و فراخترشدن گسترهی موسیقیِ هویتبخش زمینه-های بازاندیشی روزافزون در منابع سنتی هویتساز را فراهم نموده است. از اینرو، میتوان اذعان داشت که بر خلاف نظریههای ساختارگرا، افراد مورد مطالعه درصدد بازاندیشی در کنشهای هویتساز در درون الزامهای ساختاری هستند و برآنند تا هویتی متفاوت از اشکال سنتیِ آن به نمایش بگذارند.