A Sociological Analysis on the Students' Attitudes toward Islamic Religious Approximation
محورهای موضوعی :علی ربانی 1 , لیلا شعبان 2 , داریوش شعبان 3
1 - esfahan uni
2 - khoramabad
3 - tehran uni
کلید واژه: Attitude, Sunni, Approximation of religions, Shite, Islamic schools,
چکیده مقاله :
The purpose of the present paper is a sociological analysis on the attitude of the Islamic religions approximation. It is an attempt to answer the question what the attitude of students is to the Islamic religions approximation. According to the theory which tends to Tzyshh and Krvmka, three conceptual elements, evaluative and action elements have been analyzed, and in terms of population, the total female students studying at the university in the academic year of 2012-13 were analyzed accordingly. This survey was conducted and data collection techniques were also used. This research is based on a sample of 366 ones by Cochrane formula selected for quota sampling method. The results showed a significant direct correlation between the variables used in the mass media, compliance friends and a significant inverse correlation between religiosity variables, religious compliance personalities, age and the level of education on attitudes of students to Islamic religions approximation.
هدف از مقاله حاضر، تحلیلی جامعهشناختی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی، میباشد. که در آن تلاش شده است، به این سؤال پاسخ دهیم که نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی چگونه است. در این تحقیق با توجه به نظریه تزیشه و کرومکا که گرایش را به سه بعد عناصر ادراکی، عناصر ارزشیابانه و عناصر عملی و رفتاری تجزیه کرده-اند، نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی نیز در این سه بعد مطرح شدهاست. جامعه آماری این تحقیق، کل دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودهاند که تعداد آنها 8103 نفر میباشد. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران 366 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری سهمیهای استفاده شده است. نتایج به دست آمده، حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیرهای میزان استفاده از رسانههای جمعی، میزان پیروی ازدوستان و وجود ارتباط معکوس و معنادار بین متغیرهای دینداری، میزان پیروی از شخصیتهای مذهبی، سن و مقطع تحصیلی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی میباشد.