A Survey of the Relationship between Social Alienation and Social Apathy among the students of Islamic Azad University (Mashhad Branch)
محورهای موضوعی :
1 - Mashad branch
کلید واژه: isolation, social alienation, Powerlessness, Social apathy, anomalies, meaninglessness, cultural hatred,
چکیده مقاله :
This paper derived from a research project entitled study of the relationship between social alienation and social apathy. It was done by stratified random sampling among 366 students of Islamic Azad University (Mashhad Branch). In this regard, the variables of social alienation and social apathy were assessed by a questionnaire and the reliability was 0.84 too. The results showed that the mean score ranges of students' social alienation and their social apathy were about 2.6 and 2.4. So, there was a significant relationship between social alienation and social apathy. Based on Spearman Correlation Coefficient, the ranges of social alienation, powerlessness, anomaly, social isolation, meaningless and cultural hatred were respectively 0.574, 0.493, 0.473, 0.397, 0.324, 0.439. The comparison of means showed that the relative scores of social alienation and apathy among students of Architecture, Art and Engineering Colleges were higher than the others. Multiple regression analysis showed that only 40% of the components of social alienation and social apathy were justified and the remainder related to the other variables.
این مقاله برگرفته از یک طرح پژوهشی تحت عنوان «بررسی رابطه بین میزان بیگانگی اجتماعی و میزان بی تفاوتی اجتماعی» میباشد. که به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی میباشد. این مطالعه به صورت پیمایشی و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی در بین 366 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام شده است. متغیر میزان بیگانگی اجتماعی با مؤلفههای (احساس بیقدرتی، احساس بیهنجاری، احساس بیمعنایی، انزوای اجتماعی، تنفر از خود و تنفر فرهنگی) و متغیر میزان بیتفاوتی اجتماعی با مؤلفههای(بیتفاوتی نسبت به موضوعات اجتماعی-سیاسی و نسبت به فعالیتهای علمی-دانشگاهی) با پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفته است. میزان پایایی سؤالات 84/0 میباشد. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد میانگین نمره میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان، در بازه (بالاترین5 و پایینترین1) حدود 6/2 و نمره میزان بیتفاوتی اجتماعی حدود 4/2 میباشد. بین بیگانگی اجتماعی و مؤلفههای آن و بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد (مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن بیگانگیاجتماعی(574/0)، بیقدرتی(493/0)، بیهنجاری(473/0)، انزوای اجتماعی(397/0)، بیمعنایی(324/0)، تنفر فرهنگی(439/0) و تنفر از خود(304/0) میباشد. مقایسه میانگینها نشان میدهد به طور نسبی نمرات میزان بیگانگی و بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان در بین دانشجویان دانشکدههای معماری، هنر، فنی و مهندسی نسبت به سایر دانشکدهها بیشتر است. رگرسیون چندگانه نشان میدهد که مؤلفههای بیگانگی اجتماعی به تنهایی 40 درصد از کل تغییرات متغیر بیتفاوتی اجتماعی را توجیه میکند و مابقی، سهم سایر متغیرهاست.