تدوین شاخص های بهره وری نظام اداری دستگاه های اجرایی استان سمنان
تدوین شاخصهای بهرهوری نظام اداری دستگاههای اجرایی استان سمنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان¬شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: بهره وری, شاخص, نظام اداری, دستگاه اجرایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تدوین شاخص های بهرهوری نظام اداری دستگاههای اجرایی استان سمنان بوده که با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی انجام شده است. جامعه آماری، متخصصان و مدیران سطوح مختلف دستگاههای اجرایی استان در سال1400 بودند که 25نفر، طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد بالادستی در این زمینه بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روش بازخورد مشارکتکننده اعتباریابی شدند و روایی دادهها با استفاده از معیار کیفیت (مؤثق بودن) سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتیجۀ تحلیل دادهها منجر به 295 شاخص پایه، 55 شاخص فرعی یک و 14 شاخص فرعی دو در زمینه بهرهوری دستگاههای اجرایی گردید. که در قالب 4 شاخص اصلی؛ عوامل فردی با سه شاخص فرعی (تناسب شغل و شاغل، نگرش و رضایت شغلی، انگیزش)؛ عوامل گروهی با سه شاخص فرعی تعهد نیروی انسانی (سازمانی، حرفه ای، اخلاقی)، تیم و شبکه ارتباطات (تیم سازی و شبکه ارتباطات)، مدیریت (سبک مدیریت، مهارت های مدیریت، مذاکره، پاداش شایسته، ارتباط مدیران و کارکنان، همکاری سازمانی و فراسازمانی، سیستم پیشنهادات)؛عوامل سازمانی با هشت شاخص فرعی؛ساختار سازمانی(کاهش رسمیت،کاهش پیچیدگی، توجه به زمینه، عدم تمرکز اداری)، فرهنگ سازمانی (سازگاری، رسالت، انعطاف پذیری، درگیر شدن در کار)، مدیریت منابع انسانی (جذب، آموزش، نگهداشت، کاربرد)، برنامه ریزی نیروی انسانی (نظام شایسته سالاری، بروزرسانی نظام اطلاعات نیروی انسانی، ساماندهی و متناسب سازی نیروی انسانی، اصلاح و بازنگری مشاغل، بهره گیری از توانمندی زنان، توانمندسازی کارکنان، تغییر و تحول سازمانی)، استقرار و توسعه سامانه های الکترونیک و فناوری های نوین (اتوماسیون اداری، زیرساخت)، هماهنگی درون و میان سازمانی (روابط و ارتباطات،تصمیم گیری همکارانه، یکپارچگی عملیات، نظارت و پایش)، مسئولیت پذیری و پاسخگویی (قانونی، سازمانی، اخلاقی، اجتماعی، زیست محیطی)، سلامت نظام اداری (صیانت از حقوق شهروندان، نظام رسیدگی به تخلفات اداری، قانون گرایی، شفافیت، انضباط اداری و مالی) و عوامل محیطی با دو شاخص فرعی (محیط فیزیکی، محیط رفتاری)طبقه بندی شدند. با استفاده از یافته های پژوهش، الگویی تحت عنوان شاخص های بهرهوری در دستگاههای اجرایی استان سمنان ارائه گردید. امید می رود الگوی تدوین شده به بهبود بهرهوری در دستگاههای اجرایی کمک کند.
The aim of the present study was to develop productivity indices, employing a qualitative approach and case study, for administrative system of executive organs in Semnan province. The statistical population of the study included specialists (experts) and managers at various levels of executive organs in the year 2020, from among whom 25 people were selected based on the principle of theoretical saturation and through purposive sampling procedure. The study instrument consisted of a semi-structured interview and the reviews of the existing documents in this field. The obtained data were validated using participant feedback method and its validity was measured and confirmed through quality criteria (to be reliable). The data were analyzed via thematic analysis method. The results of the data analysis led to the identification of 295 basic indices, 55 sub-indices 1 and 14 sub-indices 2 in the field of productivity of executive organs that were classified into four main indices including individual factors with three sub-indices (job and employee correspondance, job attitude and job satisfaction, motivation), group factors with three sub-indices of the commitment of human resources (organizational, professional, moral), team and communication network (team building and communication network), management (management style, management skills, negotiation, merit reward, communication between managers and employees, organizational and extra-organizational cooperation , suggestion system), organizational factors with eight sub-indexes of organizational structure (reduction of formality, reduction of complexity, attention to context, lack of administrative concentration), organizational culture (compatibility, mission, flexibility, involvement in work), human resource management (attraction, training, retention, application), human resource planning (merit system, updating human resources information system, organizing and adapting human resources, reforming and revising jobs, taking advantage of women's capabilities, empowering employees, organizational change and transformation), establishment and development of electronic systems and new technologies (administrative automation, infrastructure), intra- and inter-organizational coordination (relationships and communication, cooperative decision-making, operation integration, supervision and monitoring), responsibility and accountability (legal, organizational, moral, social, ecological), the health of the administrative system (protection of citizens' rights, the system for dealing with administrative violations, commitment to law, transparency, administrative and financial discipline) and environmental factors with two sub-indexes(physical environment, behavioral environment). Based on the findings, the researcher presented a pattern of the productivity indices for executive organs in Semnan province. It is hoped that the findings of the present study can improve productivity in executive organs.
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین شاخصهای بهرهوری نظام اداری دستگاههای اجرایی استان سمنان بوده که با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی انجام شده است. جامعه آماری، متخصصان و مدیران سطوح مختلف دستگاههای اجرایی استان در سال1400 بودند که 25نفر، طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد بالادستی در این زمینه بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روش بازخورد مشارکتکننده اعتباریابی شدند و روایی دادهها با استفاده از معیار کیفیت (مؤثق بودن) سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتیجۀ تحلیل دادهها منجر به 295 شاخص پایه، 55 شاخص فرعی یک و 14 شاخص فرعی دو در زمینه بهرهوری دستگاههای اجرایی گردید. که در قالب 4 شاخص اصلی؛ عوامل فردی با سه شاخص فرعی (تناسب شغل و شاغل، نگرش و رضایت شغلی، انگیزش)؛ عوامل گروهی با سه شاخص فرعی تعهد نیروی انسانی (سازمانی، حرفهای، اخلاقی)، تیم و شبکه ارتباطات (تیمسازی و شبکه ارتباطات)، مدیریت (سبک مدیریت، مهارتهای مدیریت، مذاکره، پاداش شایسته، ارتباط مدیران و کارکنان، همکاری سازمانی و فراسازمانی، سیستم پیشنهادات)؛عوامل سازمانی با هشت شاخص فرعی؛ساختار سازمانی(کاهش رسمیت،کاهش پیچیدگی، توجه به زمینه، عدم تمرکز اداری)، فرهنگ سازمانی (سازگاری، رسالت، انعطافپذیری، درگیر شدن در کار)، مدیریت منابع انسانی (جذب، آموزش، نگهداشت، کاربرد)، برنامهریزی نیروی انسانی (نظام شایستهسالاری، بروزرسانی نظام اطلاعات نیروی انسانی، ساماندهی و متناسبسازی نیروی انسانی، اصلاح و بازنگری مشاغل، بهرهگیری از توانمندی زنان، توانمندسازی کارکنان، تغییر و تحول سازمانی)، استقرار و توسعه سامانههای الکترونیک و فناوریهای نوین (اتوماسیون اداری، زیرساخت)، هماهنگی درون و میان سازمانی (روابط و ارتباطات،تصمیمگیری همکارانه، یکپارچگی عملیات، نظارت و پایش)، مسئولیتپذیری و پاسخگویی (قانونی، سازمانی، اخلاقی، اجتماعی، زیستمحیطی)، سلامت نظام اداری (صیانت از حقوق شهروندان، نظام رسیدگی به تخلفات اداری، قانونگرایی، شفافیت، انضباط اداری و مالی) و عوامل محیطی با دو شاخص فرعی (محیط فیزیکی، محیط رفتاری)طبقهبندی شدند. با استفاده از یافتههای پژوهش، الگویی تحت عنوان شاخصهای بهرهوری در دستگاههای اجرایی استان سمنان ارائه گردید. امید میرود الگوی تدوین شده به بهبود بهرهوری در دستگاههای اجرایی کمک کند.
واژه های کلیدی:بهرهوری، شاخص، دستگاه اجرایی، نظام اداری
Aithal, P. S., & Kumar, P. M. (2016). CCE Approach through ABCD Analysis of ‘Theory A’on Organizational Performance. International Journal of Current Research and Modern Education (IJCRME), 1(2), 169-185. doi:10.5281/ZENODO.164704.
Alavi Namour, M. M., Talebi, B., & Maleki Avarsin, S. (2022). Identifying the social components of the productivity of educational organizations using the foundation data method (case study: Islamic Azad University of East Azarbaijan province). Sociological Studies, 14(50), 141-123. (In Persian).
Appelbaum, E. (2015). High-performance work practices and sustainable economic growth. EPRN, 1-5.
Atuahene, B. T., & Baiden, B. K. (2018). Organizational culture of Ghanaian construction firms. International Journal of Construction Management, 18(2), 177-188. doi:10.1080/15623599.2017.1301043
Banerjee, A. (2015). Integrating human motivation in service productivity. Procedia Manufacturing, 3, 3591-3598. doi:10.1016/j.promfg.2015.07.726
Cho, S., Woods, R. H., Jang, S., & Erdem, M. (2006). Measuring the impact of human resource Management practices on hospitality firms' performance. Hospitality Management, 25(2), 262-277. doi:10.1016/j.ijhm.2005.04.001
Crumpton, Michael A. (2011). The value of transparency. The Bottom Line: Managing Library Finances, 24(2), 125-128. doi:10.1108/ 08880451111169188
Dai, J., Goodrum, P. M., & Maloney, W. F. (2009). Construction craft workers’ perceptions of the factors affecting their productivity. Journal of Construction Engineering and Management, 135(3), 217-226. doi:10.1061/(ASCE)0733-9364(2009)135:3(217)
Dastane, O. (2020). The impact of technology adoption on organizational productivity. Journal of Industrial Distribution & Business, 11(4), 7-18.
David, T, (2007). A quantitative review of the relationship between person–organization fit and outcome. Journal of Industrial Teacher Education, 44(2), 389-399. doi:10.1016/j.jvb.2005.08.003
Ergeneli, A., Arı, G. S., & Metin, S. (2007). Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers. Journal of business research, 60(1), 41-49. doi:10.1016/j.jbusres.2006.09.012
Farhadi, A., & Lotfi Jalalabadi, M. (2018). Providing a model for improving the productivity of manpower in one of the country's defense units. Quarterly Journal of Military Sciences and Techniques, 15(50), 156-135. (In Persian). doi:10.22034/qjmst.2020.38957
Gift, R. A. A., & Obindah, F. (2020). Examining the influence of motivation on organizational productivity in Bayelsa state private hospitals. Open Access Journal of Science, 4(3), 94-108.doi:10.15406/oajs.2020.04.00157
Imran, R., Majeed, M., & Ayub, A. (2015). Impact of organizational justice, job security and job satisfaction on organizational productivity. Journal of Economics, Business and Management, 3(9), 840-845. doi:10.7763/JOEBM. 2015.V3.295
Jamali, D., & Karam, C. (2018). Corporate social responsibility in developing countries as an emerging field of study. International journal of management reviews, 20(1), 32-61. doi:10.1111/ijmr.12112
Kambayashi, R., Ohyama, A., & Hori, N. (2021). Management Practices and Productivity in Japan: Evidence from Six Industries in JP MOPS. Journal of the Japanese and International Economies, 61. 1-13. doi:10.1016/j.jjie.2021.101152
Kapucu, N. (2005). Interorganizational coordination in dynamic context: Networks in emergency response management. Connections, 26(2), 33-48.
King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. Sage, 1-360.
Kour, J., El-Den, J., & Sriratanaviriyakul, N. (2019). The role of positive psychology in improving employees’ performance and organizational productivity: An experimental study. Procedia Computer Science, 161, 226-232. doi:10.1016/j.procs.2019.11.118
Lapointe, E., & Vandenberghe, C. (2018). Examination of the relationships between servant leadership, organizational commitment, and voice and antisocial behaviors. Journal of Business Ethics, 148(1), 99-115. doi:10.1007/s10551-015-3002-9
Morin, M. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment. Journal of Managerial Psychology, 22, (5), 473-495. doi:10.1108/02683940710757209
Nygårdh, A., Malm, D., Wikby, K., & Ahlström, G. (2012). The experience of empowerment in the patient–staff encounter: the patient's perspective. Journal of clinical nursing, 21(5‐6), 897-904. doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03901.x
Odesola, I. A., & Idoro, G. I. (2014). Influence of labour-related factors on construction labour productivity in the south-south geo-political zone of Nigeria. Journal of Construction in Developing Countries, 19(1), 93-109. doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03901.x
Park, H., Thomas, S. R. & Tucker, R. L. (2005). Benchmarking of construction productivity. Journal of Construction Engineering and Management, 131(7), 772–778. doi:10.1061/(ASCE)0733-9364(2005)131:7(772)
Sabatini, F. (2008). Does social capital improve labour productivity in Small and Medium Enterprises? International Journal of Management and Decision Making, 9(5), 454-480. doi:10.2139/ssrn.828524
Sanchez, A. A., Marín, G. S., & Morales, A. M. (2015). The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance. Revitas European de Direction y Economic de la Empress, 24(3), 138-148 doi:10.1016/j.redee.2015.03.003
Shaker Ardakani, M., Abzari, M., Shaemi, A., & Fathi, S. (2016). Diversity management and human resources productivity: Mediating effects of perceived organizational attractiveness, organizational justice and social identity in Isfahan’s steel industry. Iranian Journal of Management Studies, 9(2), 407-432. (In Persian). doi:10.22059/ijms.2016.56412
Suoniemi, S., Terho, H., Zablah, A., Olkkonen, R., & Straub, D. W. (2021). The impact of firm-level and project-level it capabilities on CRM system quality and organizational productivity. Journal of Business Research, 127, 108-122. doi:10.1016/j.jbusres.2021.01.007
Tims, M., Dreks, D., Bakker, B., A., (2016). Job crafting and its relationships with person job fit and meaningfulness: A three-wave study. Journal of Vocational Behavior, 92(2), 44 53.doi: 10.1016/j.jvb.2015.11.007
Waziri, S., Mansoori, H., & Adiban, A. (2008). Identifying and prioritizing factors affecting the productivity of human resources using the MADA technique (case study: employees of the Education and Training Organization of Hormozgan Province). Journal of Education, 100, 159-135. (In Persian). dor:20.1001.1.20085885.1387.1.1.5.6
Zakarian, S., Grossi, E., Abdi, Z., Bakhshi, E., Kamrani, M. & Kalantari, R. (2015). Investigating the effect of work environment design on the productivity of bank employees. Occupational Health and Safety, 6(2), 42-35. (In Persian).
Zeraatkar, S., Rajabi Farjad, H., & Naqashzadeh, S. (2019). Identifying the challenges of human resource management in the public sector and its effect on productivity. Human Resource Management Research Quarterly, 12(4), 197-224. (In Persian). doi:10.22059/JIPA.2022.343295.3162
_||_Aithal, P. S., & Kumar, P. M. (2016). CCE Approach through ABCD Analysis of ‘Theory A’on Organizational Performance. International Journal of Current Research and Modern Education (IJCRME), 1(2), 169-185. doi:10.5281/ZENODO.164704.
Alavi Namour, M. M., Talebi, B., & Maleki Avarsin, S. (2022). Identifying the social components of the productivity of educational organizations using the foundation data method (case study: Islamic Azad University of East Azarbaijan province). Sociological Studies, 14(50), 141-123. (In Persian).
Appelbaum, E. (2015). High-performance work practices and sustainable economic growth. EPRN, 1-5.
Atuahene, B. T., & Baiden, B. K. (2018). Organizational culture of Ghanaian construction firms. International Journal of Construction Management, 18(2), 177-188. doi:10.1080/15623599.2017.1301043
Banerjee, A. (2015). Integrating human motivation in service productivity. Procedia Manufacturing, 3, 3591-3598. doi:10.1016/j.promfg.2015.07.726
Cho, S., Woods, R. H., Jang, S., & Erdem, M. (2006). Measuring the impact of human resource Management practices on hospitality firms' performance. Hospitality Management, 25(2), 262-277. doi:10.1016/j.ijhm.2005.04.001
Crumpton, Michael A. (2011). The value of transparency. The Bottom Line: Managing Library Finances, 24(2), 125-128. doi:10.1108/ 08880451111169188
Dai, J., Goodrum, P. M., & Maloney, W. F. (2009). Construction craft workers’ perceptions of the factors affecting their productivity. Journal of Construction Engineering and Management, 135(3), 217-226. doi:10.1061/(ASCE)0733-9364(2009)135:3(217)
Dastane, O. (2020). The impact of technology adoption on organizational productivity. Journal of Industrial Distribution & Business, 11(4), 7-18.
David, T, (2007). A quantitative review of the relationship between person–organization fit and outcome. Journal of Industrial Teacher Education, 44(2), 389-399. doi:10.1016/j.jvb.2005.08.003
Ergeneli, A., Arı, G. S., & Metin, S. (2007). Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers. Journal of business research, 60(1), 41-49. doi:10.1016/j.jbusres.2006.09.012
Farhadi, A., & Lotfi Jalalabadi, M. (2018). Providing a model for improving the productivity of manpower in one of the country's defense units. Quarterly Journal of Military Sciences and Techniques, 15(50), 156-135. (In Persian). doi:10.22034/qjmst.2020.38957
Gift, R. A. A., & Obindah, F. (2020). Examining the influence of motivation on organizational productivity in Bayelsa state private hospitals. Open Access Journal of Science, 4(3), 94-108.doi:10.15406/oajs.2020.04.00157
Imran, R., Majeed, M., & Ayub, A. (2015). Impact of organizational justice, job security and job satisfaction on organizational productivity. Journal of Economics, Business and Management, 3(9), 840-845. doi:10.7763/JOEBM. 2015.V3.295
Jamali, D., & Karam, C. (2018). Corporate social responsibility in developing countries as an emerging field of study. International journal of management reviews, 20(1), 32-61. doi:10.1111/ijmr.12112
Kambayashi, R., Ohyama, A., & Hori, N. (2021). Management Practices and Productivity in Japan: Evidence from Six Industries in JP MOPS. Journal of the Japanese and International Economies, 61. 1-13. doi:10.1016/j.jjie.2021.101152
Kapucu, N. (2005). Interorganizational coordination in dynamic context: Networks in emergency response management. Connections, 26(2), 33-48.
King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. Sage, 1-360.
Kour, J., El-Den, J., & Sriratanaviriyakul, N. (2019). The role of positive psychology in improving employees’ performance and organizational productivity: An experimental study. Procedia Computer Science, 161, 226-232. doi:10.1016/j.procs.2019.11.118
Lapointe, E., & Vandenberghe, C. (2018). Examination of the relationships between servant leadership, organizational commitment, and voice and antisocial behaviors. Journal of Business Ethics, 148(1), 99-115. doi:10.1007/s10551-015-3002-9
Morin, M. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment. Journal of Managerial Psychology, 22, (5), 473-495. doi:10.1108/02683940710757209
Nygårdh, A., Malm, D., Wikby, K., & Ahlström, G. (2012). The experience of empowerment in the patient–staff encounter: the patient's perspective. Journal of clinical nursing, 21(5‐6), 897-904. doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03901.x
Odesola, I. A., & Idoro, G. I. (2014). Influence of labour-related factors on construction labour productivity in the south-south geo-political zone of Nigeria. Journal of Construction in Developing Countries, 19(1), 93-109. doi:10.1111/j.1365-2702.2011.03901.x
Park, H., Thomas, S. R. & Tucker, R. L. (2005). Benchmarking of construction productivity. Journal of Construction Engineering and Management, 131(7), 772–778. doi:10.1061/(ASCE)0733-9364(2005)131:7(772)
Sabatini, F. (2008). Does social capital improve labour productivity in Small and Medium Enterprises? International Journal of Management and Decision Making, 9(5), 454-480. doi:10.2139/ssrn.828524
Sanchez, A. A., Marín, G. S., & Morales, A. M. (2015). The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance. Revitas European de Direction y Economic de la Empress, 24(3), 138-148 doi:10.1016/j.redee.2015.03.003
Shaker Ardakani, M., Abzari, M., Shaemi, A., & Fathi, S. (2016). Diversity management and human resources productivity: Mediating effects of perceived organizational attractiveness, organizational justice and social identity in Isfahan’s steel industry. Iranian Journal of Management Studies, 9(2), 407-432. (In Persian). doi:10.22059/ijms.2016.56412
Suoniemi, S., Terho, H., Zablah, A., Olkkonen, R., & Straub, D. W. (2021). The impact of firm-level and project-level it capabilities on CRM system quality and organizational productivity. Journal of Business Research, 127, 108-122. doi:10.1016/j.jbusres.2021.01.007
Tims, M., Dreks, D., Bakker, B., A., (2016). Job crafting and its relationships with person job fit and meaningfulness: A three-wave study. Journal of Vocational Behavior, 92(2), 44 53.doi: 10.1016/j.jvb.2015.11.007
Waziri, S., Mansoori, H., & Adiban, A. (2008). Identifying and prioritizing factors affecting the productivity of human resources using the MADA technique (case study: employees of the Education and Training Organization of Hormozgan Province). Journal of Education, 100, 159-135. (In Persian). dor:20.1001.1.20085885.1387.1.1.5.6
Zakarian, S., Grossi, E., Abdi, Z., Bakhshi, E., Kamrani, M. & Kalantari, R. (2015). Investigating the effect of work environment design on the productivity of bank employees. Occupational Health and Safety, 6(2), 42-35. (In Persian).
Zeraatkar, S., Rajabi Farjad, H., & Naqashzadeh, S. (2019). Identifying the challenges of human resource management in the public sector and its effect on productivity. Human Resource Management Research Quarterly, 12(4), 197-224. (In Persian). doi:10.22059/JIPA.2022.343295.3162