تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیفردوس یادگاری 1 , میر محسن علوی 2
1 - عضو هیات علمی و استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن
2 - معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکزگوگان
کلید واژه: روابط انسانی, ارزشیابی عملکرد, توسعة حرفهای, انعطافپذیری, الگو, معیارهای شغلی, تعهدحرفهای, معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه,
چکیده مقاله :
هدف عمده پژوهش حاضر عبارت است از تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی است. باتوجه به هدف فوق سوالات پژوهش چنین مطرح شدند: 1- شاخصهای عملکردی کارکنان دانشگاه کدامها هستند؟ 2- برای ارتقاء عملکرد کارکنان دانشگاه چه مدلی را میتوان ارائه داد؟ 3- درجه تناسب مدل پیشنهادی به چه میزان است؟ جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان دانشگاه آزاداسلامی (جمعاً 640 نفر) بوده که از بین آنها 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدهاند.همچنین روش تحقیق ، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.بعد از مطالعه وسیع در مبانی نظری و پیشنیه تحقیق و اخذ نظرات صاحبنظران روایی پرسشنامه تایید و شش مؤلفة (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه) و سی متغیر بطور مشترک توسط اساتید و مدیران صاحبنظر شناسایی شده است.با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه 94/0 تعیین شده است. در قسمت توصیف دادهها شاخصهای آماری، جداول و نمودارهای مربوط به هر سئوال و در قسمت تحلیل دادهها برای پاسخ به سئوال یک از آزمون t تک نمونهایی وبرای پاسخ به سئوال دو از آزمون تحلیل عاملی و برای پاسخ به سئوال سه از آزمون آلفای کرونباخ با استفاده شده است.نتیجه تحقیق نشان داد که هر شش مولفه و سی متغیر تایید شدند.مدل پیشنهادی تحقیق با ضریب پایایی 94/0 و میانگین 94/3 از 5 تایید شد.معیار روابط انسانی به عنوان مهمترین مولفه شناخته شد زیرا که دارای بیشترین بار عاملی بوده و گرایش تبدیل شدن به یک عامل عمومی و کلی را دارد.معیار توسعه حرفهای نیز به عنوان کم اهمیتترین مولفه شناخته شد.
The main objective of the present study is to compile an appropriate pattern for staff performance assessment in Islamic Azad University. The study tries to answer the following questions: What are the university staff's performance indices? To promote the university staff's performance what model can be presented? What would be the proportion degree of suggested model? The statistical population was all the staff at Tabriz Islamic Azad University (total 640 people), from witch 250 people have been chosen using proportionate stratified sampling. The research method was descriptive survey. After extensive study of theoretical bases and research literature and obtaining the wieo points of valid scholars, the questionnaire was conformed and its six components (occupational criteria, professional development, professional covenant, human relations, flexibility, ethical criteria and extra-curricular) and thirty variables were recognized by professors and scholars. Reliability of the research was calculated by cronbach alpha witch was 44% for descriptive data, statistical indices, tables and charts related to each question are presented. For analyzing the data, one sample Ttest and Friedman was used for first question. The second question factor analysis and the third question cronbach alpha via SPSS soft ware was used. The research result showed that all six components and thirty variables were confirmed. Suggessted research model with reliability coefficient 44% and average of 3.44 out of five was also confirmed. The human relations criteria was known as the most important components because it has the most factor loading and had the tendency to become a public and total factor. The professional developent criteria was known as the least important component in the present research.
-بازرگان دلمقانی ، فریدون(1354)تاریخ آموزش و پرورش ایران : انتشارات دانشگاه تهران.
-دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی(1372)نظارت و ارزیابی آموزش عالی ایران:انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
-علاقهبند، علی(1371)مقدمات مدیریت آموزشی، تهران: انتشارات بعثت.
-قورچیان، نادرقلی، خورشیدی، عباس(1379)شاخصهای عملکردی در ارتقاء کیفی مدیریت نظام آموزش عالی، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
- مصطفی(1377) نظارت و راهنمایی تعلیماتی،تهران ،انتشارات رشد.
-Anderson, Alan, H.(1993)Successful Training Practice, a Manager’s Guide to Personal Development, New Delhi, Blackwater Publishing
-Borden and Banta.(1994)Using Performance Indicators to guide strategic decisionmaking. Sanfrancisco, Jossy Bass Publishers,
-David Riply(1990)Trends in Management, London, Prentic Hall Publishing..
-Cave, M. and Hanng, S.(1992)Performance Indicators, Clark and Neave, the Encyclopedia of Higher Education, Oxford, Pergamon Press,
-Feirsen, R.(1994)Are Principals Pbsolete? Executive Educator, September/October
-Kotter, John,(1999)What Effective General Mangers Really Do, Harvard Business Review, March/April
- Luthans, Fred(1995)Prganizational Behavior, 4 Ed. New York, McGraw Hill,
Alexandria, VirginiaLuthans, Fred(1995) organizational Behavior, 4th Ed. New York, McGraw Hill,
-Mintzberg, Henry(1973)Managing on the Edge, International Journal of Public Sector Management, Vol. 10, Issue 3. 1997.
-Cave,M.and Hanng,S(1993) Performance Indicators, Clark and Neave, the Encyclopedia of Higher Education, Oxford, Pergamon Press,.