تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :فردوس یادگاری 1 , میر محسن علوی 2
1 - عضو هیات علمی و استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن
2 - معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرکزگوگان
الکلمات المفتاحية: روابط انسانی, ارزشیابی عملکرد, توسعة حرفهای, انعطافپذیری, الگو, معیارهای شغلی, تعهدحرفهای, معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه,
ملخص المقالة :
هدف عمده پژوهش حاضر عبارت است از تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی است. باتوجه به هدف فوق سوالات پژوهش چنین مطرح شدند: 1- شاخصهای عملکردی کارکنان دانشگاه کدامها هستند؟ 2- برای ارتقاء عملکرد کارکنان دانشگاه چه مدلی را میتوان ارائه داد؟ 3- درجه تناسب مدل پیشنهادی به چه میزان است؟ جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان دانشگاه آزاداسلامی (جمعاً 640 نفر) بوده که از بین آنها 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدهاند.همچنین روش تحقیق ، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.بعد از مطالعه وسیع در مبانی نظری و پیشنیه تحقیق و اخذ نظرات صاحبنظران روایی پرسشنامه تایید و شش مؤلفة (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه) و سی متغیر بطور مشترک توسط اساتید و مدیران صاحبنظر شناسایی شده است.با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه 94/0 تعیین شده است. در قسمت توصیف دادهها شاخصهای آماری، جداول و نمودارهای مربوط به هر سئوال و در قسمت تحلیل دادهها برای پاسخ به سئوال یک از آزمون t تک نمونهایی وبرای پاسخ به سئوال دو از آزمون تحلیل عاملی و برای پاسخ به سئوال سه از آزمون آلفای کرونباخ با استفاده شده است.نتیجه تحقیق نشان داد که هر شش مولفه و سی متغیر تایید شدند.مدل پیشنهادی تحقیق با ضریب پایایی 94/0 و میانگین 94/3 از 5 تایید شد.معیار روابط انسانی به عنوان مهمترین مولفه شناخته شد زیرا که دارای بیشترین بار عاملی بوده و گرایش تبدیل شدن به یک عامل عمومی و کلی را دارد.معیار توسعه حرفهای نیز به عنوان کم اهمیتترین مولفه شناخته شد.
-بازرگان دلمقانی ، فریدون(1354)تاریخ آموزش و پرورش ایران : انتشارات دانشگاه تهران.
-دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی(1372)نظارت و ارزیابی آموزش عالی ایران:انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
-علاقهبند، علی(1371)مقدمات مدیریت آموزشی، تهران: انتشارات بعثت.
-قورچیان، نادرقلی، خورشیدی، عباس(1379)شاخصهای عملکردی در ارتقاء کیفی مدیریت نظام آموزش عالی، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
- مصطفی(1377) نظارت و راهنمایی تعلیماتی،تهران ،انتشارات رشد.
-Anderson, Alan, H.(1993)Successful Training Practice, a Manager’s Guide to Personal Development, New Delhi, Blackwater Publishing
-Borden and Banta.(1994)Using Performance Indicators to guide strategic decisionmaking. Sanfrancisco, Jossy Bass Publishers,
-David Riply(1990)Trends in Management, London, Prentic Hall Publishing..
-Cave, M. and Hanng, S.(1992)Performance Indicators, Clark and Neave, the Encyclopedia of Higher Education, Oxford, Pergamon Press,
-Feirsen, R.(1994)Are Principals Pbsolete? Executive Educator, September/October
-Kotter, John,(1999)What Effective General Mangers Really Do, Harvard Business Review, March/April
- Luthans, Fred(1995)Prganizational Behavior, 4 Ed. New York, McGraw Hill,
Alexandria, VirginiaLuthans, Fred(1995) organizational Behavior, 4th Ed. New York, McGraw Hill,
-Mintzberg, Henry(1973)Managing on the Edge, International Journal of Public Sector Management, Vol. 10, Issue 3. 1997.
-Cave,M.and Hanng,S(1993) Performance Indicators, Clark and Neave, the Encyclopedia of Higher Education, Oxford, Pergamon Press,.