ارایه مدل شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمنوچهر کریمی 1 , سیدعلیاکبر احمدی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگی, شایستگی اختصاصی, شایستگیهای گروهی, شایستگیهای سازمانی, شایستگیهای فردی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ارایه مدل شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، برای شناسایی ویژگی ها و استانداردهای استادان دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق حاضر، از حیث هدف، کاربردی و از منظر شیوه اجرا، توصیفی ـ پیمایشی است. به منظور شناسایی چیستی شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی، با شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دستهبندی آن ها در سه مرحله، در نهایت 69 شاخص اصلی، در 12 مؤلفه و سه بعد، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 34 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفتند و به طور کلی 61 شاخص، شش مؤلفه و دو بعد تغییرات جزئی یا کلی نموده و از نتایج آن پرسشنامه ای استخراج و در اختیار استادان و خبرگان دانشگاهی تبریز قرارگرفت. مدل نهایی پژوهش به روش کمی از طریق آزمون های تحلیل عاملی تأییدی و معیار افزونگی با نرم افزار Smartpls برای تعداد 108 نمونه، مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش برای مدل نهایی معادل 683/0 بدست آمد که مقدار مناسبی است. در مدل نهایی، عامل های گروهی، سازمانی و فردی به ترتیب مقادیر عاملی 942/0، 880/0 و 820/0 را به خود اختصاص دادند و رابطه هر سه عامل با شایستگی اختصاصی استادان معنی دار بود. در عین حال شایستگی گروهی از بیشترین اهمیت برخوردار بود و عامل سازمانی در مرتبه دوم اهمیت واقع شد.
The present research was accomplished to present a model for the exclusive competency among the university faculty members. The research is of applied nature using the descriptive-survey method. To determine the nature of the exclusive competency among the university faculty members, the research used inductive content analysis by using 390 coded samples. Coding and stratifying of the samples were carried out in three phases, 69 main criteria having 12 components and 3 dimensions were defined and based on three-phased Delphi technique, 34 informed scientific and executive professors were selected. The criteria were evaluated by these samples and finally, 61 criteria, 6 elements and 2 dimensions with either slight or complete changes were determined. A questionnaire was extracted from the results and distributed among the university faculty members as well as managers and experts in the university education and a total of 108 analyzable questionnaires were obtained. The final research model was quantitatively assessed through confirmatory factor analysis and redundancy tests. The goodness-of-fit criterion for the final model was 0.683, which is regarded as a good value. In the final model, group, organizational and individual dimensions had factor loadings of 0.942, 0.880 and 0.820, respectively, and all three coefficients were statistically significant. However, the group dimension was more important than the other two dimensions and the organizational dimension was the second most important.
استوارت، گرگ ال و براون، کنت جی (1393). مدیریت منابع انسانی پیوند استراتژی و عمل. ترجمه سید محمد اعرابی و مرجان فیاضی. تهران: انتشارات مهکامه، چاپ پنجم.
ایرانمنش، مهدی و کامرانی، احسان (1383). نقش آموزش عالی در توسعه پایدار. مجموعه مقالات همایش، جلد اول. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره دوم : 196-195.
بازرگان، عباس، فتحآبادی، جلیل و عین الهی، بهرام (1380). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 5(2)، 1-26.
حسینی، میرقاسم و نصر، احمدرضا (1391). اعتبار سنجی آموزش عالی در هزاره سوم با محوریت برنامه درسی. مجله آموزش عالی، 5(17)، 47-13.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1395). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رابینز، استیفن و جاج، تیموتی (1393). رفتار سازمانی، مترجم، مهدی زارع. تهران: نص. چاپ سوم.
رحیمی، حسین، محمدی، رضا و هاشمی پرست، سیدمقتدی (1381). تضمین کیفیت در آموزش عالی: مفاهیم، اصول، تجربیات. تهران: همایش توسعه مبتنی بر دانایی.
عطایی، نگار و پنجهپور، مجتبی (1390). مقایسه روش آموزشی مسأله محور با روش استاد محور در تدریسبیوشیمی متابولیسم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی-ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، 11(9)، 1318-1325.
صالحی عمران، ابراهیم، ایزدی، صمد و قربانی، عادل (1389). جامعه، کار و مشاغل؛ مروری بر نقش مهارتهای اشتغالزا در بازار کار. تهران: انتشارات سمت.
فردانش، هاشم (1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
مشبکی، اصغر و دوستار، محمد ( 1383). مؤلفههای اثر بخشی تیمهای کاری. فصلنامهتحول اداری، 41 و42 (8)، 119-141 http://ensani.ir/fa/article/37829.
محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، رحمانی، هادی و معینی شهرکی، هاجر (1390). ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از کیفیت مسئولیتهای استادان، برنامهی درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه. پژوهشهای برنامهی درسی، 2(1)، 153-181.
ممی زاده، جعفر (1387). مدیریت سازمانهای آینده. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
منوریان، عباس و عسگری، ناصر (1388). سازمان در عصر صنعت، اطلاعات و دانایی. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: انتشارات کتاب نو، چاپ یازدهم.
هومن، حیدرعلی (1368). پایههای پژوهش در علوم رفتاری (شناخت روش علمی). تهران: نشر سلسله.
Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th edition. Kogan Page, United Kingdom.
Atai, N., & Panjehpour, M. (2011). Comparison of problem-based educational method with teacher-based method in teaching biochemistry of metabolism. Iranian Journal of Education in Medical Sciences-Special Issue on Education Development and Health Promotion, 11 (9): 1318-1325 [In Persian].
Bachen, C. M., McLoughlin, M. M. & Garcia, S. S. (2009). Assessing the role of gender in college students’ evaluations of faculty. Communication Education, 48(3): 193-210.
Bazargan, Abbas; Fathabadi, Jalil and Einolahi, Bahram (2001). Appropriate internal evaluation approach for continuous quality improvement of departments in medical universities. Journal of Psychology and Educational Sciences, 5(2): 1-26 [In Persian].
Berliner, D. C. (1994): Expertise: The wonder of exemplary performances. In: J.N. Mangieri & C.C. Block (Eds.). Creating Powerful Thinking in Teachers and Students, pp. 161-186. USA: Holt, Rinehart and Winston.
Boud D., Cohen R., & Sampson, J. (2013). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. NY, USA: Routhledge.
Carl, D. (2001). Development of a master plan for the further development of the Malaysian polytechnic system. Carl Duisberg Centren Malaysia. https://www.cdc.de/index.php?id=63&L=2
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jihad Publishing Organization [In Persian].
Fardanesh, H. (2009). Theoretical foundations of educational technology. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Government of Saskatchwan (1998). Executive director/director/senior
Manager/ management competency profile. http://www.aasa.org
Greg. S., Kenneth, G. B. (2015). Human Resource Management Linking Strategy to Practice. Translated by Seyed Mohammad Aarabi and Marjan Fayazi. Tehran: Mahkameh Publications, 5th edition [In Persian].
Hooman, H. A. (1989). Basics of research in behavioral sciences (knowledge of scientific method). Tehran: Selseleh Publishing [In Persian].
Hosseini, M. Gh., & Nasr, A. R. (2012). Validation of higher education in the third millennium with a focus on the curriculum. Journal of Higher Education, 5(17): 47-13 [In Persian].
Iran Manesh, M., & Kamrani, E. (2004). The role of higher education in sustainable development. Conference Proceedings, Volume One. Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, No. 2: 196-195 [In Persian].
Mamizadeh, J. (2008). Management of future organizations. Tehran: Commercial Publishing Company, Institute of Business Studies and Research [In Persian].
Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani, H., & Moeini Shahraki, H. (2011). Provide an explanatory model of students 'perception of the quality of professors' responsibilities, hidden curriculum and their achievements in university. Curriculum Research, 2(1): 153-181 [In Persian].
Momeni, M., & Faale Qayyumi, A. (2017). Statistical analysis using SPSS. Tehran: New Book Publishing, 11th edition [In Persian].
Monavarian, A., & Asgari, N. (2009). Organization in the age of industry, information and knowledge. Tehran: University of Tehran Publishing Institute [In Persian].
Moshabaki, A., & Dostar, M. (2004). Effectiveness of work teams. Quarterly Journal of Administrative Transformation, 41 & 42(8): 119-141
http://ensani.ir/fa/article/37829 [In Persian].
Mufleh Alsrhid, A. M. (2012). Analytical study of the professional competencies of university professor in the Arab world. Research on Humanities and Social Sciences, 2(10): 28-43.
National Park Service Employees (2000). Essential competencies. http://www.nps.gov/training/npsonly/npsescom.htm.
Rahimi, H., Mohammadi, R., & Hashemiparast, S. M. (2002). Quality Assurance in Higher Education: Concepts, Principles, Experiences. Tehran: Development Based on Knowledge Conference [In Persian].
Roberts, T. G. & Dyre, J. E. (2004). Characteristics of effective agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 60(4):1-18. doi: 10.5032/jae.2004.04082.
Rosenberg McKay, D. (2010). Fastest growing jobs for college graduates. https://www.thebalancecareers.com/fastest-growing-jobs-for-college-graduates-525684.
Salehi Imran, I., Izadi, S., & Ghorbani, A. (2010). Society, work and occupations; An overview of the role of job-creating skills in the labor market. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Secomb, J., (2008). A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. Journal of Clinical Nursing, 17(6): 703-716.
Stephen, P. R., & Timothy, A. J. (2013). Organizational Behavior. Translated by Mahdy Zareh. Tehran: Nass, 3th edition [In Persian].
Stormer, E., (2014). The future of work jobs and skills in 2030. UK Commission for Employment and Skills, Evidence Report 84.
Trenholm, S., & Jensen, A. (2011). Interpersonal Communication, 7th Edition. London: Oxford University Press.
Uctug, Y., & Koksal, G. (2003). An academic performance measurement system and its impact on quality of engineering faculty work at Middle East Technical University. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28(3): 251-262.
_||_Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th edition. Kogan Page, United Kingdom.
Atai, N., & Panjehpour, M. (2011). Comparison of problem-based educational method with teacher-based method in teaching biochemistry of metabolism. Iranian Journal of Education in Medical Sciences-Special Issue on Education Development and Health Promotion, 11 (9): 1318-1325 [In Persian].
Bachen, C. M., McLoughlin, M. M. & Garcia, S. S. (2009). Assessing the role of gender in college students’ evaluations of faculty. Communication Education, 48(3): 193-210.
Bazargan, Abbas; Fathabadi, Jalil and Einolahi, Bahram (2001). Appropriate internal evaluation approach for continuous quality improvement of departments in medical universities. Journal of Psychology and Educational Sciences, 5(2): 1-26 [In Persian].
Berliner, D. C. (1994): Expertise: The wonder of exemplary performances. In: J.N. Mangieri & C.C. Block (Eds.). Creating Powerful Thinking in Teachers and Students, pp. 161-186. USA: Holt, Rinehart and Winston.
Boud D., Cohen R., & Sampson, J. (2013). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. NY, USA: Routhledge.
Carl, D. (2001). Development of a master plan for the further development of the Malaysian polytechnic system. Carl Duisberg Centren Malaysia. https://www.cdc.de/index.php?id=63&L=2
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jihad Publishing Organization [In Persian].
Fardanesh, H. (2009). Theoretical foundations of educational technology. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Government of Saskatchwan (1998). Executive director/director/senior
Manager/ management competency profile. http://www.aasa.org
Greg. S., Kenneth, G. B. (2015). Human Resource Management Linking Strategy to Practice. Translated by Seyed Mohammad Aarabi and Marjan Fayazi. Tehran: Mahkameh Publications, 5th edition [In Persian].
Hooman, H. A. (1989). Basics of research in behavioral sciences (knowledge of scientific method). Tehran: Selseleh Publishing [In Persian].
Hosseini, M. Gh., & Nasr, A. R. (2012). Validation of higher education in the third millennium with a focus on the curriculum. Journal of Higher Education, 5(17): 47-13 [In Persian].
Iran Manesh, M., & Kamrani, E. (2004). The role of higher education in sustainable development. Conference Proceedings, Volume One. Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, No. 2: 196-195 [In Persian].
Mamizadeh, J. (2008). Management of future organizations. Tehran: Commercial Publishing Company, Institute of Business Studies and Research [In Persian].
Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani, H., & Moeini Shahraki, H. (2011). Provide an explanatory model of students 'perception of the quality of professors' responsibilities, hidden curriculum and their achievements in university. Curriculum Research, 2(1): 153-181 [In Persian].
Momeni, M., & Faale Qayyumi, A. (2017). Statistical analysis using SPSS. Tehran: New Book Publishing, 11th edition [In Persian].
Monavarian, A., & Asgari, N. (2009). Organization in the age of industry, information and knowledge. Tehran: University of Tehran Publishing Institute [In Persian].
Moshabaki, A., & Dostar, M. (2004). Effectiveness of work teams. Quarterly Journal of Administrative Transformation, 41 & 42(8): 119-141
http://ensani.ir/fa/article/37829 [In Persian].
Mufleh Alsrhid, A. M. (2012). Analytical study of the professional competencies of university professor in the Arab world. Research on Humanities and Social Sciences, 2(10): 28-43.
National Park Service Employees (2000). Essential competencies. http://www.nps.gov/training/npsonly/npsescom.htm.
Rahimi, H., Mohammadi, R., & Hashemiparast, S. M. (2002). Quality Assurance in Higher Education: Concepts, Principles, Experiences. Tehran: Development Based on Knowledge Conference [In Persian].
Roberts, T. G. & Dyre, J. E. (2004). Characteristics of effective agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 60(4):1-18. doi: 10.5032/jae.2004.04082.
Rosenberg McKay, D. (2010). Fastest growing jobs for college graduates. https://www.thebalancecareers.com/fastest-growing-jobs-for-college-graduates-525684.
Salehi Imran, I., Izadi, S., & Ghorbani, A. (2010). Society, work and occupations; An overview of the role of job-creating skills in the labor market. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Secomb, J., (2008). A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. Journal of Clinical Nursing, 17(6): 703-716.
Stephen, P. R., & Timothy, A. J. (2013). Organizational Behavior. Translated by Mahdy Zareh. Tehran: Nass, 3th edition [In Persian].
Stormer, E., (2014). The future of work jobs and skills in 2030. UK Commission for Employment and Skills, Evidence Report 84.
Trenholm, S., & Jensen, A. (2011). Interpersonal Communication, 7th Edition. London: Oxford University Press.
Uctug, Y., & Koksal, G. (2003). An academic performance measurement system and its impact on quality of engineering faculty work at Middle East Technical University