ارایه مدل شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه
الموضوعات :منوچهر کریمی 1 , سیدعلیاکبر احمدی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی, شایستگی اختصاصی, شایستگیهای گروهی, شایستگیهای سازمانی, شایستگیهای فردی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف ارایه مدل شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، برای شناسایی ویژگی ها و استانداردهای استادان دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق حاضر، از حیث هدف، کاربردی و از منظر شیوه اجرا، توصیفی ـ پیمایشی است. به منظور شناسایی چیستی شایستگی اختصاصی استادان دانشگاه، در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی، با شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دستهبندی آن ها در سه مرحله، در نهایت 69 شاخص اصلی، در 12 مؤلفه و سه بعد، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 34 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفتند و به طور کلی 61 شاخص، شش مؤلفه و دو بعد تغییرات جزئی یا کلی نموده و از نتایج آن پرسشنامه ای استخراج و در اختیار استادان و خبرگان دانشگاهی تبریز قرارگرفت. مدل نهایی پژوهش به روش کمی از طریق آزمون های تحلیل عاملی تأییدی و معیار افزونگی با نرم افزار Smartpls برای تعداد 108 نمونه، مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش برای مدل نهایی معادل 683/0 بدست آمد که مقدار مناسبی است. در مدل نهایی، عامل های گروهی، سازمانی و فردی به ترتیب مقادیر عاملی 942/0، 880/0 و 820/0 را به خود اختصاص دادند و رابطه هر سه عامل با شایستگی اختصاصی استادان معنی دار بود. در عین حال شایستگی گروهی از بیشترین اهمیت برخوردار بود و عامل سازمانی در مرتبه دوم اهمیت واقع شد.
استوارت، گرگ ال و براون، کنت جی (1393). مدیریت منابع انسانی پیوند استراتژی و عمل. ترجمه سید محمد اعرابی و مرجان فیاضی. تهران: انتشارات مهکامه، چاپ پنجم.
ایرانمنش، مهدی و کامرانی، احسان (1383). نقش آموزش عالی در توسعه پایدار. مجموعه مقالات همایش، جلد اول. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، شماره دوم : 196-195.
بازرگان، عباس، فتحآبادی، جلیل و عین الهی، بهرام (1380). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقای مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 5(2)، 1-26.
حسینی، میرقاسم و نصر، احمدرضا (1391). اعتبار سنجی آموزش عالی در هزاره سوم با محوریت برنامه درسی. مجله آموزش عالی، 5(17)، 47-13.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1395). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رابینز، استیفن و جاج، تیموتی (1393). رفتار سازمانی، مترجم، مهدی زارع. تهران: نص. چاپ سوم.
رحیمی، حسین، محمدی، رضا و هاشمی پرست، سیدمقتدی (1381). تضمین کیفیت در آموزش عالی: مفاهیم، اصول، تجربیات. تهران: همایش توسعه مبتنی بر دانایی.
عطایی، نگار و پنجهپور، مجتبی (1390). مقایسه روش آموزشی مسأله محور با روش استاد محور در تدریسبیوشیمی متابولیسم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی-ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، 11(9)، 1318-1325.
صالحی عمران، ابراهیم، ایزدی، صمد و قربانی، عادل (1389). جامعه، کار و مشاغل؛ مروری بر نقش مهارتهای اشتغالزا در بازار کار. تهران: انتشارات سمت.
فردانش، هاشم (1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
مشبکی، اصغر و دوستار، محمد ( 1383). مؤلفههای اثر بخشی تیمهای کاری. فصلنامهتحول اداری، 41 و42 (8)، 119-141 http://ensani.ir/fa/article/37829.
محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، رحمانی، هادی و معینی شهرکی، هاجر (1390). ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از کیفیت مسئولیتهای استادان، برنامهی درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه. پژوهشهای برنامهی درسی، 2(1)، 153-181.
ممی زاده، جعفر (1387). مدیریت سازمانهای آینده. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
منوریان، عباس و عسگری، ناصر (1388). سازمان در عصر صنعت، اطلاعات و دانایی. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1396). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: انتشارات کتاب نو، چاپ یازدهم.
هومن، حیدرعلی (1368). پایههای پژوهش در علوم رفتاری (شناخت روش علمی). تهران: نشر سلسله.
Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th edition. Kogan Page, United Kingdom.
Atai, N., & Panjehpour, M. (2011). Comparison of problem-based educational method with teacher-based method in teaching biochemistry of metabolism. Iranian Journal of Education in Medical Sciences-Special Issue on Education Development and Health Promotion, 11 (9): 1318-1325 [In Persian].
Bachen, C. M., McLoughlin, M. M. & Garcia, S. S. (2009). Assessing the role of gender in college students’ evaluations of faculty. Communication Education, 48(3): 193-210.
Bazargan, Abbas; Fathabadi, Jalil and Einolahi, Bahram (2001). Appropriate internal evaluation approach for continuous quality improvement of departments in medical universities. Journal of Psychology and Educational Sciences, 5(2): 1-26 [In Persian].
Berliner, D. C. (1994): Expertise: The wonder of exemplary performances. In: J.N. Mangieri & C.C. Block (Eds.). Creating Powerful Thinking in Teachers and Students, pp. 161-186. USA: Holt, Rinehart and Winston.
Boud D., Cohen R., & Sampson, J. (2013). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. NY, USA: Routhledge.
Carl, D. (2001). Development of a master plan for the further development of the Malaysian polytechnic system. Carl Duisberg Centren Malaysia. https://www.cdc.de/index.php?id=63&L=2
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jihad Publishing Organization [In Persian].
Fardanesh, H. (2009). Theoretical foundations of educational technology. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Government of Saskatchwan (1998). Executive director/director/senior
Manager/ management competency profile. http://www.aasa.org
Greg. S., Kenneth, G. B. (2015). Human Resource Management Linking Strategy to Practice. Translated by Seyed Mohammad Aarabi and Marjan Fayazi. Tehran: Mahkameh Publications, 5th edition [In Persian].
Hooman, H. A. (1989). Basics of research in behavioral sciences (knowledge of scientific method). Tehran: Selseleh Publishing [In Persian].
Hosseini, M. Gh., & Nasr, A. R. (2012). Validation of higher education in the third millennium with a focus on the curriculum. Journal of Higher Education, 5(17): 47-13 [In Persian].
Iran Manesh, M., & Kamrani, E. (2004). The role of higher education in sustainable development. Conference Proceedings, Volume One. Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, No. 2: 196-195 [In Persian].
Mamizadeh, J. (2008). Management of future organizations. Tehran: Commercial Publishing Company, Institute of Business Studies and Research [In Persian].
Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani, H., & Moeini Shahraki, H. (2011). Provide an explanatory model of students 'perception of the quality of professors' responsibilities, hidden curriculum and their achievements in university. Curriculum Research, 2(1): 153-181 [In Persian].
Momeni, M., & Faale Qayyumi, A. (2017). Statistical analysis using SPSS. Tehran: New Book Publishing, 11th edition [In Persian].
Monavarian, A., & Asgari, N. (2009). Organization in the age of industry, information and knowledge. Tehran: University of Tehran Publishing Institute [In Persian].
Moshabaki, A., & Dostar, M. (2004). Effectiveness of work teams. Quarterly Journal of Administrative Transformation, 41 & 42(8): 119-141
http://ensani.ir/fa/article/37829 [In Persian].
Mufleh Alsrhid, A. M. (2012). Analytical study of the professional competencies of university professor in the Arab world. Research on Humanities and Social Sciences, 2(10): 28-43.
National Park Service Employees (2000). Essential competencies. http://www.nps.gov/training/npsonly/npsescom.htm.
Rahimi, H., Mohammadi, R., & Hashemiparast, S. M. (2002). Quality Assurance in Higher Education: Concepts, Principles, Experiences. Tehran: Development Based on Knowledge Conference [In Persian].
Roberts, T. G. & Dyre, J. E. (2004). Characteristics of effective agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 60(4):1-18. doi: 10.5032/jae.2004.04082.
Rosenberg McKay, D. (2010). Fastest growing jobs for college graduates. https://www.thebalancecareers.com/fastest-growing-jobs-for-college-graduates-525684.
Salehi Imran, I., Izadi, S., & Ghorbani, A. (2010). Society, work and occupations; An overview of the role of job-creating skills in the labor market. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Secomb, J., (2008). A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. Journal of Clinical Nursing, 17(6): 703-716.
Stephen, P. R., & Timothy, A. J. (2013). Organizational Behavior. Translated by Mahdy Zareh. Tehran: Nass, 3th edition [In Persian].
Stormer, E., (2014). The future of work jobs and skills in 2030. UK Commission for Employment and Skills, Evidence Report 84.
Trenholm, S., & Jensen, A. (2011). Interpersonal Communication, 7th Edition. London: Oxford University Press.
Uctug, Y., & Koksal, G. (2003). An academic performance measurement system and its impact on quality of engineering faculty work at Middle East Technical University. Assessment and Evaluation in Higher Education, 28(3): 251-262.
_||_Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th edition. Kogan Page, United Kingdom.
Atai, N., & Panjehpour, M. (2011). Comparison of problem-based educational method with teacher-based method in teaching biochemistry of metabolism. Iranian Journal of Education in Medical Sciences-Special Issue on Education Development and Health Promotion, 11 (9): 1318-1325 [In Persian].
Bachen, C. M., McLoughlin, M. M. & Garcia, S. S. (2009). Assessing the role of gender in college students’ evaluations of faculty. Communication Education, 48(3): 193-210.
Bazargan, Abbas; Fathabadi, Jalil and Einolahi, Bahram (2001). Appropriate internal evaluation approach for continuous quality improvement of departments in medical universities. Journal of Psychology and Educational Sciences, 5(2): 1-26 [In Persian].
Berliner, D. C. (1994): Expertise: The wonder of exemplary performances. In: J.N. Mangieri & C.C. Block (Eds.). Creating Powerful Thinking in Teachers and Students, pp. 161-186. USA: Holt, Rinehart and Winston.
Boud D., Cohen R., & Sampson, J. (2013). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. NY, USA: Routhledge.
Carl, D. (2001). Development of a master plan for the further development of the Malaysian polytechnic system. Carl Duisberg Centren Malaysia. https://www.cdc.de/index.php?id=63&L=2
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Tehran: University Jihad Publishing Organization [In Persian].
Fardanesh, H. (2009). Theoretical foundations of educational technology. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Government of Saskatchwan (1998). Executive director/director/senior
Manager/ management competency profile. http://www.aasa.org
Greg. S., Kenneth, G. B. (2015). Human Resource Management Linking Strategy to Practice. Translated by Seyed Mohammad Aarabi and Marjan Fayazi. Tehran: Mahkameh Publications, 5th edition [In Persian].
Hooman, H. A. (1989). Basics of research in behavioral sciences (knowledge of scientific method). Tehran: Selseleh Publishing [In Persian].
Hosseini, M. Gh., & Nasr, A. R. (2012). Validation of higher education in the third millennium with a focus on the curriculum. Journal of Higher Education, 5(17): 47-13 [In Persian].
Iran Manesh, M., & Kamrani, E. (2004). The role of higher education in sustainable development. Conference Proceedings, Volume One. Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, No. 2: 196-195 [In Persian].
Mamizadeh, J. (2008). Management of future organizations. Tehran: Commercial Publishing Company, Institute of Business Studies and Research [In Persian].
Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani, H., & Moeini Shahraki, H. (2011). Provide an explanatory model of students 'perception of the quality of professors' responsibilities, hidden curriculum and their achievements in university. Curriculum Research, 2(1): 153-181 [In Persian].
Momeni, M., & Faale Qayyumi, A. (2017). Statistical analysis using SPSS. Tehran: New Book Publishing, 11th edition [In Persian].
Monavarian, A., & Asgari, N. (2009). Organization in the age of industry, information and knowledge. Tehran: University of Tehran Publishing Institute [In Persian].
Moshabaki, A., & Dostar, M. (2004). Effectiveness of work teams. Quarterly Journal of Administrative Transformation, 41 & 42(8): 119-141
http://ensani.ir/fa/article/37829 [In Persian].
Mufleh Alsrhid, A. M. (2012). Analytical study of the professional competencies of university professor in the Arab world. Research on Humanities and Social Sciences, 2(10): 28-43.
National Park Service Employees (2000). Essential competencies. http://www.nps.gov/training/npsonly/npsescom.htm.
Rahimi, H., Mohammadi, R., & Hashemiparast, S. M. (2002). Quality Assurance in Higher Education: Concepts, Principles, Experiences. Tehran: Development Based on Knowledge Conference [In Persian].
Roberts, T. G. & Dyre, J. E. (2004). Characteristics of effective agriculture teachers. Journal of Agricultural Education, 60(4):1-18. doi: 10.5032/jae.2004.04082.
Rosenberg McKay, D. (2010). Fastest growing jobs for college graduates. https://www.thebalancecareers.com/fastest-growing-jobs-for-college-graduates-525684.
Salehi Imran, I., Izadi, S., & Ghorbani, A. (2010). Society, work and occupations; An overview of the role of job-creating skills in the labor market. Tehran: Samat Publications [In Persian].
Secomb, J., (2008). A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. Journal of Clinical Nursing, 17(6): 703-716.
Stephen, P. R., & Timothy, A. J. (2013). Organizational Behavior. Translated by Mahdy Zareh. Tehran: Nass, 3th edition [In Persian].
Stormer, E., (2014). The future of work jobs and skills in 2030. UK Commission for Employment and Skills, Evidence Report 84.
Trenholm, S., & Jensen, A. (2011). Interpersonal Communication, 7th Edition. London: Oxford University Press.
Uctug, Y., & Koksal, G. (2003). An academic performance measurement system and its impact on quality of engineering faculty work at Middle East Technical University