بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 91-90
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - استادیار علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: رضایت شغلی, هوش سازمانی, سبک رهبری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران مدارس دوره متوسطه با رضایت شغلی دبیران به مرحله اجرا درآمده است. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و دبیران مقطع متوسطه شهرستان بویراحمد میباشد. نمونه پژوهش متشکل از 82 نفر مدیر و 240 نفر دبیر بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2003)، پرسشنامه سبک رهبری میتزکاس و باردنر و رضایت شغلی (GDI) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد، فراوانی تراکمی) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون خطی همزمان و گام به گام) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که: بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران (به طور کلی) رابطه معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری وظیفهمدار معنیدار و منفی است. و رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار مدیران و رضایت شغلی دبیران معنیدار نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار مدیران با بعد ماهیت کار دبیران معنیدار است. هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد ماهیت کار رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران تأیید نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتباط با همکاران رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. سبک رهبری وظیفهمدار و بعد از ارتقاء رضایت شغلی دبیران معنیدار است. ضرایب بتا بررسی رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتقاء رضایت شغلی معنیدار نیست. رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار است. رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است.
The purpose of the study was to investigate the relationship between organizational intelligence and managers` leadership style with teachers` job satisfaction. The research method was descriptive – correlation. The statistical population was all the managers and teachers in high-schools. Through the random sampling method the sample size included 82 manager and 240 teachers. To gather the data three questionnaires namely; The Albrerkht organizational intelligence, Mitzkases and Bardner leadership styles and GDI job satisfaction were used. The cronbach Alpha was 0.95, 0.80 and 085 respectively. To analyze the data descriptive and inferential statistics (stepwise concurrent linear regression) were used. The results showed that there was a significant negative difference between the organizational intelligence and managers` leadership style with teachers` job satisfaction. There was also a significant difference between the managers` task- oriented style with teachers` job entity, supervision, relationship, promotion and salary dimension.
1- اصلانخانی، محمدعلی (1387). بررسی و توصیف رابطهی موجود بین سبکهای مختلف رهبری با رضایت شغلی از دیدگاه استادان ورزش دانشگاههای کشور، نشریه حرکت دانشگاه تهران، دوره 5، شماره 5.
2- اصلانی، ا. (1384). آموزشهای مشاورهای برای مدیران مدارس. تهران: انتشارات مدرسه.
3- پایدار، ز. (1378). بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و ثبات و ماندگاری کارکنان آموزشی. پایاننامه کارشناسیارشد. ص 8-3.
4- جاسبی، ع. (1379). اصول و مبانی مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. ص 336.
5- جمشیدی، ح. (1386). بررسی میزان رضایت شغلی و ارتباط آن با تئوریهای انگیزشی هرزبرگ در دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی شهرستان اقلید. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد شیراز.
6- جمشیدی، مینا (1389). جایگاه هوش سازمانی در بهبود رهبری سازمانی اولین همایش ملی هوش سازمانی/ کسب و کار. 29 و 30 آذر.
7- جمالزاده، م، غلامی، ی، سیف، م. (1388). بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارایه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی. مقاله زیر چاپ.
8-رابینز، اپ. (1376). مبانیرفتارسازمانی. چاپ اول. علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان. تهران: دفتر پژوهشها
9- رضائیان، ع. (1380). رفتار سازمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات سمت.
10- ستاری قهفرخی، م. (1385). رابطه هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان). پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
11- سلاسل، م. (1388). رابطه هوش سازمانی با عملکرد وظیفه، رفتارهای شهروندی سازمانی و ضد شهروندی سازمانی بین کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
12- شفیعآبادی، ع. (1376). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی. انتشارات رشد: تهران.
13- ضیایی، م؛ کمالیان، ا. (1389). بررسی تأثیر سبک رهبری مدیران بر رضایت شغلی کارکنان شرکت برق استان سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسیارشد. مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت (وابسته به وزارت نیرو).
14- عزیزی، ع. (1386). هوش سازمانی و رابطه آن با توسعه مدیریت دانش سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه پیام نور.
15- فهیمنیا، م. (1369). مقایسه اثرات روش مدیریت رابطهمدار و روش مدیریت کارمدار بر روحیه دبیران دبیرستانهای ناحیه 3
16- قلیزاده، م؛ فانی، ع. (1389). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی، دو ماهانه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28.
17- محمدزاده،آ. مهروژان، عباسی.(1375). رفتارسازمانی نگرش اقتضایی. انتشارات دانشگاه علامهطباطبایی.
18- قائدیان، م. (1378). بررسی میزان استرس مدیران مدارس متوسطه شیراز و رابطه آن با رضایت شغلی، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
19- مرتضوی، س. ناظمی، ش. محمودی فخرآبادی، ص. (1385). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادله ای). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی پاییز 1385؛ 12(3): 41.
18- مقیمی، س.(1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. چاپچهارم، تهران: انتشارات ترمه، ص566.
19- میچل، ترنس. آر. (1373). مردم در سازمانها زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. انتشارات رشد: تهران.
20- میرزایی، پ. (1386). هوش هیجانی. مجله علوم و فنون، سال اول، شماره 8 (هشتم).
21- واسطی، ع.(1386). کاربست هوش سازمانی در نظام آموزشی. وبلاگ شخص مدیریت-هوش سازمانی.
22- هومن، ح ع. (1381). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- AGho, augustie. O.; price, jemes. L., Mueller, c. w. (1992). Discriminate validity of measures of job.
- Albrecht, karl. (2003). organizational intelligence survey, Australian institute of management.
- Bogler, Roint (2009). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Sage Journals online, September 1, 2009 37: 600-623.
- Chandon. (1997). Organizational behavior. New dehli: because vikas publishing house pvt. Ltd.
- Courbon jean-claude, and Trahand Jacques, 1993, organizational Intelligence and Enabling Technologies, International conference on system, 1.
- Dayan, mumin, 2006, the moderating Effect of market turbulence on organizational sntelligence, International conferences on management of Innovation and Technology.
- Engle, R. w, 2002, working memory capacity as Executive Attention, curr. Dir. Psycho, sci, 11.
- Falleta, Salvator (2008). Job satisfaction and organizational intelligence at Australian school staff: Thousand oaks, CA: Sage Publications, Inc.
- Garcia, Joel (2009). The relationship between organizational intelligence and job satisfaction at Canadian private sector company. Human resource development quarterly, 16(2), 235-256.
- Guleryuz, Guldal, (2008). The mediating (2008) Effect of job satisfaction between Emotional intelligence and organizational commitment of nurses: A questionnaire survey, www. Science direct. Com.
- Hamidianfar, Fatemeh (2009). A study of the relationship between leadership styles and employee job satisfaction at Islamic Azad University Branches in Tehran, Iran. Journal of management development, Vol, 25, No. 9, pp.832-849.
http: /unwe. acd. bg/repec/ sources/ 5c 2005. PDF.
- Matsuda Takehiko, (1998), OR/MS, its interaction with and benefit from Japanese organizational intelligence, omega, 16,3.
- Matsuda Takehiko, 1993, organizational Intelligence: theory of collectively Intelligent Behaviors and Engineering of Effective Information systems in the complex organizations, international conterece on systems, 1.
- Medley F, Larochelle D. (1995). Transformational Leadership and job satisfaction. journal of Nursing Management, Vol. 26, No 9,pp: 64 jj- 64LL, 64 NN.
- Mendelson, H., 2000, organizational Architecture and success in the Information Technology Industry, management science, 46,4.
- Miner, Bjohn. (1988). Organizational Behavior, performance and productivity, Firest Ed. Pp: 255.
- Mullins, L.J. (1991). Management and Organizational Behavioral. 2nd. Edition, London pitman publishing.
- Spector, P.E. (2008). Organizational intelligence and impact on leadership effectiveness in organizations. American Journal of community psychology, vol. B, No.6, pp.693-713.
- Spector. (1997). Job satisfaction: application, assessment, causes and consequences; seje publication, London.
- Vanous j. p.; Lawler E.E. (1972). Measurement and mining of job satisfaction guestioner; Mn: university of Minnesota press.
- Wallace mike and weese. (1995). Leadership, Organizational culture and job satisfaction in canadian YMCA organizational, journal of sport management. P: 185-186.
- Wictor wroom. (1964). Work and motivation to (New York: Wiley).
- Wilensky H., 1967, Organizational Intelligence, New York, Ny.