بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 91-90
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - استادیار علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: رضایت شغلی, هوش سازمانی, سبک رهبری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران مدارس دوره متوسطه با رضایت شغلی دبیران به مرحله اجرا درآمده است. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و دبیران مقطع متوسطه شهرستان بویراحمد میباشد. نمونه پژوهش متشکل از 82 نفر مدیر و 240 نفر دبیر بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2003)، پرسشنامه سبک رهبری میتزکاس و باردنر و رضایت شغلی (GDI) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد، فراوانی تراکمی) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون خطی همزمان و گام به گام) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که: بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران (به طور کلی) رابطه معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری وظیفهمدار معنیدار و منفی است. و رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار مدیران و رضایت شغلی دبیران معنیدار نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار مدیران با بعد ماهیت کار دبیران معنیدار است. هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد ماهیت کار رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران تأیید نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتباط با همکاران رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. سبک رهبری وظیفهمدار و بعد از ارتقاء رضایت شغلی دبیران معنیدار است. ضرایب بتا بررسی رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتقاء رضایت شغلی معنیدار نیست. رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار است. رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است.
The purpose of the study was to investigate the relationship between organizational intelligence and managers` leadership style with teachers` job satisfaction. The research method was descriptive – correlation. The statistical population was all the managers and teachers in high-schools. Through the random sampling method the sample size included 82 manager and 240 teachers. To gather the data three questionnaires namely; The Albrerkht organizational intelligence, Mitzkases and Bardner leadership styles and GDI job satisfaction were used. The cronbach Alpha was 0.95, 0.80 and 085 respectively. To analyze the data descriptive and inferential statistics (stepwise concurrent linear regression) were used. The results showed that there was a significant negative difference between the organizational intelligence and managers` leadership style with teachers` job satisfaction. There was also a significant difference between the managers` task- oriented style with teachers` job entity, supervision, relationship, promotion and salary dimension.
