بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 91-90
الموضوعات :
1 - استادیار علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, هوش سازمانی, سبک رهبری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران مدارس دوره متوسطه با رضایت شغلی دبیران به مرحله اجرا درآمده است. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران و دبیران مقطع متوسطه شهرستان بویراحمد میباشد. نمونه پژوهش متشکل از 82 نفر مدیر و 240 نفر دبیر بوده است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2003)، پرسشنامه سبک رهبری میتزکاس و باردنر و رضایت شغلی (GDI) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد، فراوانی تراکمی) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون خطی همزمان و گام به گام) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که: بین هوش سازمانی و سبک رهبری مدیران با رضایت شغلی دبیران (به طور کلی) رابطه معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری وظیفهمدار معنیدار و منفی است. و رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار مدیران و رضایت شغلی دبیران معنیدار نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار مدیران با بعد ماهیت کار دبیران معنیدار است. هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد ماهیت کار رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. رابطه بین هوش سازمانی و سبک رهبری رابطهمدار مدیران با بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران تأیید نشده است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و بعد سرپرستی رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتباط با همکاران رضایت شغلی دبیران معنیدار منفی است. سبک رهبری وظیفهمدار و بعد از ارتقاء رضایت شغلی دبیران معنیدار است. ضرایب بتا بررسی رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و هوش سازمانی مدیران با بعد ارتقاء رضایت شغلی معنیدار نیست. رابطه بین هوش سازمانی و سبکهای رهبری مدیران با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار است. رابطه بین سبک رهبری رابطهمدار و بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار نیست. رابطه بین سبک رهبری وظیفهمدار و هوش سازمانی با بعد حقوق رضایت شغلی دبیران معنیدار و منفی است.
1- اصلانخانی، محمدعلی (1387). بررسی و توصیف رابطهی موجود بین سبکهای مختلف رهبری با رضایت شغلی از دیدگاه استادان ورزش دانشگاههای کشور، نشریه حرکت دانشگاه تهران، دوره 5، شماره 5.
2- اصلانی، ا. (1384). آموزشهای مشاورهای برای مدیران مدارس. تهران: انتشارات مدرسه.
3- پایدار، ز. (1378). بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با رضایت شغلی و ثبات و ماندگاری کارکنان آموزشی. پایاننامه کارشناسیارشد. ص 8-3.
4- جاسبی، ع. (1379). اصول و مبانی مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. ص 336.
5- جمشیدی، ح. (1386). بررسی میزان رضایت شغلی و ارتباط آن با تئوریهای انگیزشی هرزبرگ در دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی شهرستان اقلید. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد شیراز.
6- جمشیدی، مینا (1389). جایگاه هوش سازمانی در بهبود رهبری سازمانی اولین همایش ملی هوش سازمانی/ کسب و کار. 29 و 30 آذر.
7- جمالزاده، م، غلامی، ی، سیف، م. (1388). بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارایه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی. مقاله زیر چاپ.
8-رابینز، اپ. (1376). مبانیرفتارسازمانی. چاپ اول. علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان. تهران: دفتر پژوهشها
9- رضائیان، ع. (1380). رفتار سازمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات سمت.
10- ستاری قهفرخی، م. (1385). رابطه هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان). پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
11- سلاسل، م. (1388). رابطه هوش سازمانی با عملکرد وظیفه، رفتارهای شهروندی سازمانی و ضد شهروندی سازمانی بین کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
12- شفیعآبادی، ع. (1376). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی. انتشارات رشد: تهران.
13- ضیایی، م؛ کمالیان، ا. (1389). بررسی تأثیر سبک رهبری مدیران بر رضایت شغلی کارکنان شرکت برق استان سیستان و بلوچستان. پایاننامه کارشناسیارشد. مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت (وابسته به وزارت نیرو).
14- عزیزی، ع. (1386). هوش سازمانی و رابطه آن با توسعه مدیریت دانش سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه پیام نور.
15- فهیمنیا، م. (1369). مقایسه اثرات روش مدیریت رابطهمدار و روش مدیریت کارمدار بر روحیه دبیران دبیرستانهای ناحیه 3
16- قلیزاده، م؛ فانی، ع. (1389). بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر رضایت شغلی کارکنان نیروی انتظامی، دو ماهانه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28.
17- محمدزاده،آ. مهروژان، عباسی.(1375). رفتارسازمانی نگرش اقتضایی. انتشارات دانشگاه علامهطباطبایی.
18- قائدیان، م. (1378). بررسی میزان استرس مدیران مدارس متوسطه شیراز و رابطه آن با رضایت شغلی، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
19- مرتضوی، س. ناظمی، ش. محمودی فخرآبادی، ص. (1385). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادله ای). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی پاییز 1385؛ 12(3): 41.
18- مقیمی، س.(1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. چاپچهارم، تهران: انتشارات ترمه، ص566.
19- میچل، ترنس. آر. (1373). مردم در سازمانها زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. انتشارات رشد: تهران.
20- میرزایی، پ. (1386). هوش هیجانی. مجله علوم و فنون، سال اول، شماره 8 (هشتم).
21- واسطی، ع.(1386). کاربست هوش سازمانی در نظام آموزشی. وبلاگ شخص مدیریت-هوش سازمانی.
22- هومن، ح ع. (1381). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- AGho, augustie. O.; price, jemes. L., Mueller, c. w. (1992). Discriminate validity of measures of job.
- Albrecht, karl. (2003). organizational intelligence survey, Australian institute of management.
- Bogler, Roint (2009). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Sage Journals online, September 1, 2009 37: 600-623.
- Chandon. (1997). Organizational behavior. New dehli: because vikas publishing house pvt. Ltd.
- Courbon jean-claude, and Trahand Jacques, 1993, organizational Intelligence and Enabling Technologies, International conference on system, 1.
- Dayan, mumin, 2006, the moderating Effect of market turbulence on organizational sntelligence, International conferences on management of Innovation and Technology.
- Engle, R. w, 2002, working memory capacity as Executive Attention, curr. Dir. Psycho, sci, 11.
- Falleta, Salvator (2008). Job satisfaction and organizational intelligence at Australian school staff: Thousand oaks, CA: Sage Publications, Inc.
- Garcia, Joel (2009). The relationship between organizational intelligence and job satisfaction at Canadian private sector company. Human resource development quarterly, 16(2), 235-256.
- Guleryuz, Guldal, (2008). The mediating (2008) Effect of job satisfaction between Emotional intelligence and organizational commitment of nurses: A questionnaire survey, www. Science direct. Com.
- Hamidianfar, Fatemeh (2009). A study of the relationship between leadership styles and employee job satisfaction at Islamic Azad University Branches in Tehran, Iran. Journal of management development, Vol, 25, No. 9, pp.832-849.
http: /unwe. acd. bg/repec/ sources/ 5c 2005. PDF.
- Matsuda Takehiko, (1998), OR/MS, its interaction with and benefit from Japanese organizational intelligence, omega, 16,3.
- Matsuda Takehiko, 1993, organizational Intelligence: theory of collectively Intelligent Behaviors and Engineering of Effective Information systems in the complex organizations, international conterece on systems, 1.
- Medley F, Larochelle D. (1995). Transformational Leadership and job satisfaction. journal of Nursing Management, Vol. 26, No 9,pp: 64 jj- 64LL, 64 NN.
- Mendelson, H., 2000, organizational Architecture and success in the Information Technology Industry, management science, 46,4.
- Miner, Bjohn. (1988). Organizational Behavior, performance and productivity, Firest Ed. Pp: 255.
- Mullins, L.J. (1991). Management and Organizational Behavioral. 2nd. Edition, London pitman publishing.
- Spector, P.E. (2008). Organizational intelligence and impact on leadership effectiveness in organizations. American Journal of community psychology, vol. B, No.6, pp.693-713.
- Spector. (1997). Job satisfaction: application, assessment, causes and consequences; seje publication, London.
- Vanous j. p.; Lawler E.E. (1972). Measurement and mining of job satisfaction guestioner; Mn: university of Minnesota press.
- Wallace mike and weese. (1995). Leadership, Organizational culture and job satisfaction in canadian YMCA organizational, journal of sport management. P: 185-186.
- Wictor wroom. (1964). Work and motivation to (New York: Wiley).
- Wilensky H., 1967, Organizational Intelligence, New York, Ny.