ارزشیابی از اهداف سطوح عالی یادگیری در محیطهای یادگیری الکترونیکی (استانداردها و شاخصها)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتینوری براری 1 , فرنوش اعلامی 2 , مرتضی رضاییزاده 3 , اباصلت خراسانی 4
1 - دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
4 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشی تهران
کلید واژه: ارزشیابی, یادگیری الکترونیکی, استانداردهای آموزشی, طبقهبندی بلوم-اندرسون,
چکیده مقاله :
با وجود اهمیت ارزشیابی برای ایجاد بازخورد و بهبود فرایند یادگیری، هنوز طراحان نظامهای یادگیری الکترونیکی نتوانستهاند یک چارچوب منسجم را برای اطمینان از دسترسی یادگیرنده به اهداف برنامهدرسی و بهکارگیری آنها، ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر تدوین استانداردهای آموزشی و شاخصهای آنهاست تا بر پایه آنها بتوان چارچوبی را طراحی نمود که از دستیابی یادگیرنده به سطوح عالی اهداف یادگیری اطمینان پیدا نمود. رویکرد پژوهش کیفی و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفته شده است. جامعه پژوهش کلیه متخصصین و مدرسین مراکز یادگیری الکترونیکی دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران و سه مرکز یادگیری الکترونیکی ایلینویز، خان و هاروارد در آمریکا هستند. که تعداد 12 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از شیوه مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای تحلیل دادهها و تعیین مقولهها و استانداردها از الگوی کدگذاری کیفی کراسول با استفاده از نرمافزار ماکس کیودا اقدام شد. نتایج حاصل از پژوهش به تدوین 4 استاندارد آموزشی و 27 شاخص ضروری بر اساس طبقهبندی بلوم – اندرسون، برای طراحی یک ارزشیابی جامع در حوزه یادگیری الکترونیکی انجامید. نتایج پژوهش میتواند بهعنوان راهنمای عمل در طراحی ارزشیابیهای پایانی در محیطهای یادگیری الکترونیکی مورد استفاده طراحان و فناورانآموزشی قرار گیرد و یا بر اساس نتایج بدست آمده میتوان به ارزیابی دورههای یادگیری الکترونیکی در بعد ارزشیابی پرداخت
Despite evaluation is important to create feedback and improve the learning process, but yet e-learning system are unable to create a coherent framework to ensure that learner access to curriculum objectives and applied them. The purpose of this study was to compilation the educational standards and their indicators based on the Bloom-Anderson’s taxonomy. Qualitative research approach is used and based this approach, the phenomenological design strategy has been used. The population included 12 people of subject matter and faculty member in academic e-learning centers which were selected through purposeful sampling. Qualitative data generated from interviews were coded and analysis by Creswell Quality Coding Pattern and Maxquda software. The results of the study led to the development of 4 educational standards and 30 indicators based on the Bloom-Anderson’s taxonomy to design a comprehensive evaluation in the field of e-learning. According to the results of this study, educational technologists can evaluate or design more effective E- learning environments
اسکندری، حسین (1392). نظریه و عمل رسانه های آموزشی در عصر دیجیتال، تهران: انتشارات سمت.
امین خندقی، مقصود و باغانی، مریم (1389). ارزشیابی فراگیران در محیط آموزش الکترونیکی با مروری بر مدل GPAM_WATA. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیکی. تهران، 10 و 11 آذر ماه، بازیابی شده از
https://www.civilica.com/copied/IP/20170814/6088502/d9d9e0fb19584b82970d70e3d8cb9221.
براری، نوری؛ معینی، علی؛ رضاییزاده مرتضی و عباسی، حامد (1396). معلم آینده: تغییر در نقش و وظایف در محیطهای یادگیری دیجیتال بر اساس نظریه ارتباط گرایی. فصلنامه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 11(3)، 249-258.
حقیقی، فهیمهالسادات؛ فرجاللهی، مهران و نوروززاده، رضا (1392). نظام سنجش و اندازهگیری دانشگاههای باز و از دور. تهران: آوای نور.
خلیفه، قدرتالله و رضوی، سیدعباس (1391). ارزشیابی و تضمین کیفیت در یادگیری الکترونیکی با استفاده از مدل تحلیل اهمیت – عملکرد. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 3 (1)، 50 - 41.
رضایی، ا (1387). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر شناخت و ویژگی های روانی – حرکتی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی نواوری های آموزشی 11، 40.
زیمنس، جورج (2012). مبانی نظریه ارتباط گرایی: دانش و یادگیری؛ ترجمه حسین اسکندری. تهران: انتشارات آوای نور.
سراجی، فرهاد و عطاران، محمد (1396). یادگیری الکترونیکی (مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی). همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود و محمدهادی، فریبرز (1390). تضمین کیفیت در آموزش برمبنای مدل تحلیل اهمیت/عملکرد. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 4 (2)، 57 – 65.
فرجاللهی، مهران و حقیقی، فهیمهالسادات (1390). سنجش برخط آموزشی: راهبردی نوین و امکانپذیر برای ارزیابی یادگیری برخط. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 4، 33-24.
گاریسون، د.آر و اندرسون، تی (2005). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمه زارعی زوارکی. ا و صفائی موحد. س تهران: انتشارات علوم و فنون.
Alonso-Díaz, L., & Yuste-Tosina, R. (2015). Constructing a grounded theory of e-learning assessment. Journal of Educational Computing Research, 53(3), 315-344.
Amin Khandaghi, M., & Baghani, M. (2010). Evaluating learners in an e-learning environment with an overview of the GPAM_WATA model. The 5th National Conference and 2nd International Conference on Electronic Learning and Education, Tehran, retrieved in, https://www.civilica.com/copied/IP/20170814/6088502/d9d9e0fb19584b82970d70e3d8cb9221 [In pearsion].
Asshaari, I., Othman, H., Bahaludin, H., Ismail, N. A., & Nopiah, Z. M. (2012). Appraisal on Bloom's Separation in Final Examination Question of Engineering Mathematics Courses using Rasch Measurement Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 60, 172-178.
Azmi, F. M., & Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. In Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia.
Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4), 228-236.
Barari, N., Moini, A., Rezaiezadeh M., & Abbasi, H. (2017). Future teacher: Changing roles and responsibilities in digital learning environments based on communication theory. Quarterly Journal of Educational Technology, 11(3), 249-258 [In pearsion].
Booth, R., Clayton, B., Hartcher, R., Hungar, S., Hyde, P., & Wilson, P. (2003). The Development of Quality Online Assessment in Vocational Education and Training. Volume 1 [and] Volume 2. National Centre for Vocational Education Research, 252 Kensington Road, Leabrook, South Australia 5068, Australia. 1(961) 4.65.
Cavanaugh, C. (2002). Distance Education Quality: Success factor for resource, practices, and results. USA: Hershy PA, Idea Group Publishing; 171-189 p.
Del Mar Sánchez-Vera, M., & Prendes-Espinosa, M. P. (2015). Beyond objective testing and peer assessment: alternative ways of assessment in MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(1), 119-130.
Downes, S. (2005). An introduction to connective knowledge.
Drexler, W. (2010). The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy. Australasian Journal of Educational Technology, 26(3), 369-385.
Eskandari, Hussein (2014). Theory and practice of educational media in the digital age. Tehran: Publication of the SAMT [In pearsion].
Farajallahi, M., & Haghighi, F. S. (2011). Online Learning Assessment: A New Strategic Approach to Assess Online Learning. University E- Learning Journal. 4, 33-24 [In pearsion].
Fathi Vahjargah, K., Pardakhtchi, M. H., Abolqasemi, M., & Mohammad Hadi, F. (2011). Quality assurance in education based on the importance / performance analysis model. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 4(2), 57 - 65 [In pearsion].
Garrison, D., & Anderson, T. (2005). E-Learning in the 21st Century. Translated: Zarei Zawarki, And Seaed Safai movahed. Tehran: Publications of Science and Technology [In pearsion].
Hagigey, F. l., Faraj-o-Allahi, M., & Nooruzzadeh, R. (2014). The system of measurement and measurement of open and distant universities. Tehran; avaey noor. [In pearsion].
Jideani, V. A., & Jideani, I. A. (2012). Alignment of Assessment Objectives with Instructional Objectives Using Revised Bloom's Taxonomy—The Case for Food Science and Technology Education. Journal of Food Science Education, 11(3), 34-42.
John W. Creswell (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Pearson
Khalifa, GH., & Razavi, S. A. (2012). Evaluation and quality assurance in e-learning using the significance-performance analysis model. Journal of E- Learning, 3(1), 50-41 [In pearsion].
Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218.
Maki, P. L. (2002). Developing an assessment plan to learn about student learning. Journal of Academic Librarianship; 28(1/2), 8-14.
Mason, O., & Grove-Stephensen, I. (2002). Automated free text marking with paperless school.
Rezaei, A. (2009). The effect of descriptive evaluation on cognition and psycho-motor characteristics of elementary school students in Tehran. Quarterly Journal of Educational innovations, 11(40) [In pearsion].
Seraji, F., & Attaran, M. (2018). E-learning (basics, design, implementation and evaluation). Hamedan: Bu-Ali Sina University Press. [In pearsion].
Siemens, G. (2012). The Basics of Communication Theory: Knowledge and Learning. Translation by Hossein Eskandari. Tehran: Avaya Noor [In pearsion].
Mumm, K., Karm, M., & Remmik, M. (2016). Assessment for learning: Why assessment does not always support student teachers’ learning. Journal of Further and Higher Education, 40(6), 780-803.
Naidu, S. (2003). E-learning: A guidebook of principles, procedures and practices. Commonwealth Educational Media Centre for Asia (CEMCA), New Delhi
Rogers, P. L. (2002). How teacher useinstructional design in real classroom. USA: Hershy PA, Idea Group Publishing.
Rust, C. A (2001). Briefing on assessment of largegroups. York: LTSN Generic Centre.
Zeki, K. A. Y. A., & Seref, T. A. N. (2014). New trends of measurement and assessment in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(1), 206-217.
_||_Alonso-Díaz, L., & Yuste-Tosina, R. (2015). Constructing a grounded theory of e-learning assessment. Journal of Educational Computing Research, 53(3), 315-344.
Amin Khandaghi, M., & Baghani, M. (2010). Evaluating learners in an e-learning environment with an overview of the GPAM_WATA model. The 5th National Conference and 2nd International Conference on Electronic Learning and Education, Tehran, retrieved in, https://www.civilica.com/copied/IP/20170814/6088502/d9d9e0fb19584b82970d70e3d8cb9221 [In pearsion].
Asshaari, I., Othman, H., Bahaludin, H., Ismail, N. A., & Nopiah, Z. M. (2012). Appraisal on Bloom's Separation in Final Examination Question of Engineering Mathematics Courses using Rasch Measurement Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 60, 172-178.
Azmi, F. M., & Kankarej, M. M. (2015). The role of formative assessment in teaching mathematics. In Proceedings of the 4th International Conference for e-learning and Distance Education, Riyadh, Saudi Arabia.
Baleni, Z. G. (2015). Online Formative Assessment in Higher Education: Its Pros and Cons. Electronic Journal of e-Learning, 13(4), 228-236.
Barari, N., Moini, A., Rezaiezadeh M., & Abbasi, H. (2017). Future teacher: Changing roles and responsibilities in digital learning environments based on communication theory. Quarterly Journal of Educational Technology, 11(3), 249-258 [In pearsion].
Booth, R., Clayton, B., Hartcher, R., Hungar, S., Hyde, P., & Wilson, P. (2003). The Development of Quality Online Assessment in Vocational Education and Training. Volume 1 [and] Volume 2. National Centre for Vocational Education Research, 252 Kensington Road, Leabrook, South Australia 5068, Australia. 1(961) 4.65.
Cavanaugh, C. (2002). Distance Education Quality: Success factor for resource, practices, and results. USA: Hershy PA, Idea Group Publishing; 171-189 p.
Del Mar Sánchez-Vera, M., & Prendes-Espinosa, M. P. (2015). Beyond objective testing and peer assessment: alternative ways of assessment in MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(1), 119-130.
Downes, S. (2005). An introduction to connective knowledge.
Drexler, W. (2010). The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy. Australasian Journal of Educational Technology, 26(3), 369-385.
Eskandari, Hussein (2014). Theory and practice of educational media in the digital age. Tehran: Publication of the SAMT [In pearsion].
Farajallahi, M., & Haghighi, F. S. (2011). Online Learning Assessment: A New Strategic Approach to Assess Online Learning. University E- Learning Journal. 4, 33-24 [In pearsion].
Fathi Vahjargah, K., Pardakhtchi, M. H., Abolqasemi, M., & Mohammad Hadi, F. (2011). Quality assurance in education based on the importance / performance analysis model. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 4(2), 57 - 65 [In pearsion].
Garrison, D., & Anderson, T. (2005). E-Learning in the 21st Century. Translated: Zarei Zawarki, And Seaed Safai movahed. Tehran: Publications of Science and Technology [In pearsion].
Hagigey, F. l., Faraj-o-Allahi, M., & Nooruzzadeh, R. (2014). The system of measurement and measurement of open and distant universities. Tehran; avaey noor. [In pearsion].
Jideani, V. A., & Jideani, I. A. (2012). Alignment of Assessment Objectives with Instructional Objectives Using Revised Bloom's Taxonomy—The Case for Food Science and Technology Education. Journal of Food Science Education, 11(3), 34-42.
John W. Creswell (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Pearson
Khalifa, GH., & Razavi, S. A. (2012). Evaluation and quality assurance in e-learning using the significance-performance analysis model. Journal of E- Learning, 3(1), 50-41 [In pearsion].
Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218.
Maki, P. L. (2002). Developing an assessment plan to learn about student learning. Journal of Academic Librarianship; 28(1/2), 8-14.
Mason, O., & Grove-Stephensen, I. (2002). Automated free text marking with paperless school.
Rezaei, A. (2009). The effect of descriptive evaluation on cognition and psycho-motor characteristics of elementary school students in Tehran. Quarterly Journal of Educational innovations, 11(40) [In pearsion].
Seraji, F., & Attaran, M. (2018). E-learning (basics, design, implementation and evaluation). Hamedan: Bu-Ali Sina University Press. [In pearsion].
Siemens, G. (2012). The Basics of Communication Theory: Knowledge and Learning. Translation by Hossein Eskandari. Tehran: Avaya Noor [In pearsion].
Mumm, K., Karm, M., & Remmik, M. (2016). Assessment for learning: Why assessment does not always support student teachers’ learning. Journal of Further and Higher Education, 40(6), 780-803.
Naidu, S. (2003). E-learning: A guidebook of principles, procedures and practices. Commonwealth Educational Media Centre for Asia (CEMCA), New Delhi
Rogers, P. L. (2002). How teacher useinstructional design in real classroom. USA: Hershy PA, Idea Group Publishing.
Rust, C. A (2001). Briefing on assessment of largegroups. York: LTSN Generic Centre.
Zeki, K. A. Y. A., & Seref, T. A. N. (2014). New trends of measurement and assessment in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(1), 206-217.