ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستانهای تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشجوی دکترای روانشناسیتربیتی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان(خوراسگان)، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران
کلید واژه: ویژگیهای روانسنجی, تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین, دانشآموزان دخترسوم دبیرستان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) و هنجاریابی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین در نمونهای متشکل از 401 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستانهای دولتی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران(2001) انجام شده است. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همزمان(مقیاس عواطف مثبت و منفی پاناس) و روایی سازه استفاده شد و پایایی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ، گاتمن و اسپیرمن-براون به ترتیب برای عواطف مثبت 84/0، 7/0، 8/0 و عواطف منفی 78/0، 65/0، 74/0 بدست آمد. همچنین روایی همزمان آزمون(همبستگی با مقیاس عواطف مثبت و منفی پاناس) برای عواطف مثبت و منفی به ترتیب 87/0و 83/0 محاسبه شد و نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای دو عامل با شاخصهای برازش مطلوب است. بنابراین مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب به کار برد.
The purpose of the present study was to standardize and study the psychometric properties (validity and reliability) of the scale of positive and Negative experience. 401 third grade students were multistage cluster randomly selected as sample of the study from high school in Tehran in the academic year 2015-16. The psychometric properties of the scale were assessed by Chronbachʼs Alpha, checking the construct and concurrent validities. The reliability of the scale using Chronbachʼs Alpha, Guttman, Spearman for positive feelings were 0.84, 0.70 and 0.80 and for Negative Feelings 0.78, 0.65 and 0.74 respectively. Also, the concurrent validity obtained by PANAS positive and Negative Feeling stale for positive and negative feelings were 0.87 and 0.83 respectively. The results of the factor analysis show that this scale holds two factors with suitable fit indexes. Therefore, the sale of positive and negative experience enjoys a desirable validity and reliability and can be used as a suitable diagnostic instrument
References منابع
Abolghasemi, F. (2004). Validation of the Scale of Positive and Negative Experience (SPANE). Master's thesis in psychology. Faculty of Education and psychology, University of Isfahan; 80-70. [In Persian]
Devellis, R. F. (2003). Scale Development: Theory and Application, 2nd ed. Newbury Park, CA: Sage.
Deiner, E., Wirtz, D. Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., & Oeishi, Sh. (2009). New measures of well-bing. The Netherland: Spiringer. The collected works of Ed diener.
Deiner, E., Wirtz. D., Tov, W., Oishi, S., & Prieto. C. (2010). New Well-being measures: short scales to assess Flourishing and positive and negative feeling. Social Indicators Research, 97,143-156.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 136-157.
Eysenck, M. (1996). The Psychology of happiness. M. Firouzbakht & Kh. Beigi (Trans.). Tehran: Badr Publication. [In Persian]
Harris, P. (2001). Development of emotions in children. M. Yamini & M. Davoudi (Trans.). Sabzevar: Teacher Training University Publication. [In Persian].
Haddadi Kouhsar, A., Roshan, R. & Asgharnejad, F. Comparative study of the relationship between emotional intelligence and academic achievement in students with mental health control and non-control in University of Tehran. Journal of Psychology and Education, Tehran University, 74, 73-98. [In Persian]
Hassanzadeh, R. (2013). Research methods in behavioral sciences. Tehran: Salavan. [In Persian]
Hone, L., Jarden, A., & Schofield, G. (2014). Psychometric properties of the Flourishing scale in New Zealand sample. Social Indicators Research, 119 (2), 1013-1045.
Karademas. E. C; Kafetsios. K., & Sideridis. D. G. (2007). Optimism. Self- efficacy and information processing of threat and Well-being-related stimuli. Stress and Health, 23, 285-294.
Houman, H. (2005). Structural equation modeling using LISREL software. Tehran: SAMT. [In Persian]
Lotfabadi, H. (2001). Emotions and identity of adolescents and the youth. Tehran: Nasl Sevvom Publication. [In Persian]
Nadi, M., & Sajjadian, A. (2011). Factor structure, reliability, validity and standardization of scale organizational learning capability (junior high school teachers in Isfahan). Journal of Educational Innovations, 40, 105 -130. [In Persian]
Sohrabi, N., & Hosseini, M. (2002). Investigating the relationship between family relations and positive and negative emotions of male and female students living in dormitories. The First International Congress of Psychology. Tehran: Teacher Training University. [In Persian]
Sternberg, R.J. (2001). Psychology: In search of the human mind. Fort worth, TX: Harcourt college publishers.
Thompson, E. R. (2007). Development and validation of an internationally reliable short form of the positive and negative affect schedule (PANAS). Journal of Cross-cultural Psychology, 38, 227-242.
Waite. P. J &Richardson. G. E. (2004). Determining the efficacy of Resiliency training in the work site. Journal of Allied Health, 133, 178-183.
Watson, D., Clark, L.A & Tellgen, A. (1988). Development and validation of brief measure of positive and negative affect: the PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
Watson, D., & Tellgen, A.) 1988(. Toward a consensual structure of mood psychological Bulletin, 98(2), 219-235.