ارزیابی کیفیت نرمافزارهای آموزشی دوره ابتدایی بر اساس اصول اولیه آموزش مریل
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیزکیه عادلیپور 1 , مرتضی کرمی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: ارزیابی, دوره ابتدایی, نرمافزار آموزشی, اصول اولیه آموزش مریل,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی بر اساس اصول اولیه آموزش مریل و با روش پژوهش ارزیابانه انجام شد. بدین منظور از میان نرمافزارهای آموزشی دوره ابتدایی که در سالهای 1393- 1391 توسط وزارت آموزش و پرورش تولید شدهاند؛ 18 نرمافزار انتخاب و با استفاده از چک لیست 20 گویهای محقق ساخته ارزیابی شدند. روایی محتوایی ابزار با تأیید 3 نفر از متخصصان مربوطه و پایایی آن با کدگذاری مجدد 15 درصد نرمافزارها توسط کدگذار دوم محاسبه و برابر 84/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که میانگین اصل یکپارچه سازی در سطح نامطلوب، میانگین اصول مسئله محوری و فعال سازی در سطح نسبتاً مطلوب و میانگین اصول نمایش و کاربست در سطح مطلوب قرار دارند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که نرمافزارهای آموزشی به جز اصل یکپارچهسازی، سایر اصول اولیه آموزش مریل را در سطح قابل قبولی دارا هستند
This study aimed to evaluate educational software used at priming level based on the first principles of Merrill education which was done using evaluative methods. For this purpose, 18 different software were selected from among the educational software at elementary level that have been produced by the ministry of education in years 1391- 1393 and evaluated using a 20 item-ersearcher made checklist. The content validity of the checklist was approved by three experts and its reliability was estimated through re-encoding 15% of the software by a second encoder, which came to be .84. The results showed that the mean of the principle of integration was at an unfavorable level; the means of the principles of problem-centered and activation were at a rather favorable level, and the mean of the principles of demonstration and application were at a favorable level. On the whole, it can be concluded that educational software are based on the first principles of Merrill education to an acceptable level except for the integration principle
منابع
امیرتیموری، محمدحسن. (1384). رسانه های یاددهی یادگیری، شناسایی، انتخاب، تولید و کاربرد. چاپ پنجم. تهران: ساوالان.
استادحسنلو، حسین؛ فرجیخیاوی، زلیخا و شکراللهی، رقیه. (1391). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی چهارم و پنجم بر اساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 9(2)، 130-116.
رحمتیان، روحالله و اطرشی، محمدحسین. (1388). تحلیلی بر چگونگی ارائه نرمافزارهای آموزشی زبان (با توجه به شکل، محتوا و تکنیک). مجله پژوهش زبان های خارجی، 51: 41–27.
رضوی، عباس. (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. چاپ اول. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
رقیب دوست، شهلا و اصغرپورماسوله، مهرداد. (1388). رابطه انگیزش خواندن و دانش پیشین با درک خواندن زبان آموزان غیر فارسی زبان. دو فصلنامه علمی پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا (س). (1)1: 72-51.
زمانی، بیبیعشرت. (1386). فناوری اطلاعات و ارتباطات و پژوهش مهارتهای حرفهای. ماهنامه انجمن انفورماتیک ایران، 16: 209-196.
سیف، علیاکبر. (1389). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
عارفی، محبوبه؛ دانش، عصمت و صفی یاری، زهرا. (1388). نقش نرمافزار آموزشی ریاضی دنیای تاتی در پیشرفت ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه ی اول مجتمع دخترانه شهید صیاد شیرازی تهران. فصلنامه روان شناسی کاربردی. (9)1: 44-27.
فردانش، هاشم و شیران، زهره. (1379). تحلیل محتوای کتاب متون فارسی سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه و بررسی نظر دبیران مربوطه. دانش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورسگان. 3، 137-131.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1391). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. جلد دوم. ترجمه احمد رضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
مقامی، حمید رضا. (1389). بررسی موانع بهره گیری از فناوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز. مجله پژوهش در نظامهای آموزشی، 4(8): 107- 83.
مؤمنی مهموئی، حسین؛ پاکدامن، مجید و لاری، مجتبی. (1391). تأثیر نرمافزار آموزش ویکی ونیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2: 143 – 127.
مهدوی، محمدرضا و امیرتیموری، محمد حسن. (آ1390). بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 2: 152–141.
مهدوی، محمدرضا و امیرتیموری، محمدحسن. (ب1390). بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان . فصلنامه روانشناسی تربیتی، 20: 31–17.
مهرینژاد، سیدابوالقاسم و پاشاشریفی، حسن. (1384). بررسی اثر بخشی تدریس به شیوه حل مسئله و ارزشیابی براساس شاخصهای پژوهشگرانه در پرورش روحیه پژوهشگری. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14: 37- 9.
Adeyemi, B A. (2012). Effects of computer assisted instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
Almekhlafi, Abdurrahman G. (2006). the effect of Computer Assisted Language Learning (CALL) on United Arab Emirates EFL school students’ achievement and attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 121-142.
Andre, Thomas. (1997). Selected microinstructional methods to facilitate knowledge construction: Implications for instructional design. In R. D. Tennyson, F. Schott, N. Seel, & S. Dijkstra (Eds), Instructional design: International perspective, (pp. 243-267). Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Clark, Richard E. (2003). What works in distance learning: Instructional strategies? In H. F. O'Neil (Ed.), what works in distance learning, (pp. 13-31). Los Angeles: Center for the Study of Evaluation.
Clark, Ruth Colvin & Mayer, Richard E. (2003). E-learning and the science of instruction. San Francisco: Jossey – BasslPfeiffer.
Collins, A & Halverson, R. (2009). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. New York, NY: Teachers College Press.
Gardner, Joel Lee. (2010). Applying Merrill’s first principles of instruction: Practical methods based on a review of the literature. Educational Technology Magazine, 50(2), 20-25.
Gardner, Joel Lee. (2011). Testing the efficacy of Merrills first principles of instruction in improving student performance in intradictory biology courses. Available from: Digital commons.usu.edu. (Accessed 20/12/2013).
Hainey, Thomas. Connolly, Thomas M., Stan field, Mark & Boyle, Elizabeth A. (2011). Evaluation of a game to teach requirements collection and analysis in software engineering at tertiary education level. Computers & Education, 56(1), 21-35.
Kebritch, M., Hirumi, A., & Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation. Computers and Education, 55(2), 427–443.
Marzano, Robert J., Pickering, Debra J & Pollock, Jane E. (2001). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Mayer, R. E. (2003). What works in distance learning: Multimedia? In H. F. O'Neil (Ed.), what works in distance learning (pp. 32-54). Los Angeles: Center for the Study of Evaluation.
Merrill, M. D. (2002a). A pebble in the pond model for instructional design. Performance improvement, 41(7), 39–44.
Merrill, M. D. (2002b). First principles of instruction. Educational technology research and development, 50(3), 43–59.
Merrill, M. D. (2006a). First principles of instruction: a synthesis. Trends and issues in instructional design and technology, 2, 1–17.
Merrill, M. D. (2006b). Hyothesized performance on complex tasks as a function of scaled instructional strategies. Elen, J and Clark, E. Handling complexity in learning environments: theory and research advances in learning and instruction series. Chapter 15 (pp. 265-280). Emerald group publishing.
Merrill, M. D. (2009). Educational teaching. Available from: first principles of education.com. (Accessed 20/12/2013)
Pilli, Olga & Aksu, Meral. (2013). the effects of computer-assisted instruction on the achievement, attitudes and retention of fourth grade mathematics students in North Cyprus. Computers & Education, 62, 62–71.
Powell, A. (2011). A case study of E-Learning initiatives in New Zealand's secondary schools. ProQuest Dissertations and Theses, Pepperdine University.
Richey, R C. (2008). Reflections on the 2008 AECT Definitions of the Field. Tech Trends, 52(1), 24-25.
Snyder, T D & Dillow, S A. (2010). Digest of education statistics 2009 (NCES 2010-13). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
Triantafyllakos, George. Palaigeorgiou, George & Tsoukalas, Ioannis A. (2008). We design: A student-centred participatory methodology for the design of educational applications. British Journal of Educational Technology, 39(1), 125–139.
_||_