بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمد جمال زاده 1 , یونس غلامی 2 , محمد حسن سیف 3
1 - دکترای برنامه ریزی درسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدشیراز
2 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مسئول دفتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
3 - دانشجوی دکتری آموزش از راه دور ، دانشگاه پیام نور استان فارس
کلید واژه: کارکنان, یادگیری سازمانی, هوش سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی, اعضای هیات علمی, منطقه یک, ارائه مدل و ارتقائ یادگیری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی دربین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی انجام گردید. طرح تحقیق از نوع همبستگی و جامعه پژوهش در برگیرنده کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه یک بوده که از میان آن حجم نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان برای کارکنان و اعضای هیات علمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی به ترتیب 156 و 169 نفر انتخاب و پرسشنامه یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001) و هوش سازمانی آلبرخت (2003) اجرا گردید. جهت انجام تحلیل های آماری از روش های رگرسیوندومتغییره و رگرسیون گام به گام و رگرسیون چندگانه به روش (اینتر) و تحلیل مسیراستفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد هوش سازمانی(چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد، کاربرد دانش و فشار عملکرد) در هر دو گروه آزمودنی با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارند. متغیرهای سرنوشت مشترک، میل به تغییر و روحیه به ترتیب در هر دو گروه درصد بیشتری از واریانس متغیر یادگیری سازمانی را تبیین کرده اند. نتایج مدل پیش بینی یادگیری سازمانی از طریق مولفه های هوش سازمانی نیز نشان داد که میزان واریانس تبیین شده یادگیری سازمانی توسط متغیرهای سرنوشت مشترک، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 83/0 است. همچنین میزان واریانس تبیین شده سرنوشت مشترک توسط متغیرهایی مانند روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 61/0 ا و میزان واریانس تبیین شده روحیه توسط متغیرهایی مانند کاربرد دانش و فشار عملکرد برابر 50/0 است. در نهایت میزان واریانس تبیین شده کاربرد دانش توسط متغیر فشار عملکرد برابر 67/0 بدست امد.
The purpose of this study is to determine the relationship between organizational intelligence and organizational learning among academic members and staff in first Islamic AzadUniversity region, and presenting a model for improving organizational learning. The research method was quantity and correlation. The statistical population was academic members and Staff. Using Morgan table, the sample size was (156 staff and 169 academic members). The ratio stratified sampling was used. Gathering data was done through two standard questionnaires namely are chosen by sampling and subjects responds: Nife Organizational Learning (2001) and Albrekht Organizational Intelligence (2003). To test the hypotheses inferential statistic such as two variable regression, stepwise regression and multiple regression in an INTER model were used. The results showed that the organizational intelligence dimensions such as: strategic perspective, common fate, tendency to change and mood variables in both groups had more percentage than organizational learning variable. The results of predicted model of organizational learning through organizational intelligence components showed that the rate of organizational learning through common fate, tendency to change, mood, applying knowledge and performance pressure was 83% , the rate of common fate through mood, applying knowledge and performance pressure was 61%, the rate of mood through applying knowledge and performance pressure was 50% and finally the rate of applying knowledge through and performance pressure was 67 %.
- اسماعیلی، وجیهه (1384)،بررسی مکانیزم های یادگیری سازمانی شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران واقع در تهران بر پایه عوامل چهارگانه سازمان یادگیرنده،دانشگاه تهران.
- بهلولی،پژمان(1383)،بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر مؤلفه خدمات زنجیره ارزش پورتر در صنعت آسانسورسازی کشور،دانشگاه شهید بهشتی.
- هاشمی،سیدقوام(1385)،بررسی و ارزیابی عوامل مؤثربریادگیری سازمانی دروزارت مسکن و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی.
- مارکوارت،مایکل(1385)،ایجاد سازمان یادگیرنده(توسعه عناصر پنج گانه یادگیری سازمانی)، محمدرضا زالی ،چاپ اول ،انتشارات دانشگاه تهران.
- معتصب دیانی، افسر (1383)،اندازه گیری و مقایسه میزان یادگیری سازمانی در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ، مدیریت آموزش و پژوهش.
- ابرزی ، م ؛ اعتباریان ، ا؛ ستاری قهفرخی ، م (1385)، هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی جمعی.فصلنامه علوم مدیریت ایران ، 2 (5). 71-94.
- عزیزی، علیرضا (1386)،هوش سازمانی و رابطه آن با توسعه مدیریت دانش سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه پیام نور.
- Albrekht, k.(2003).Organizational Intelligence Survey , Australian institute of Management.
- Alegra, J.& Chiva, R.(2008) Assessing the Impact of Organizational Learning Capability on Product Innovation Performance : An Emprical Test , Technovation 28: 315-326.
- Argyris, C. (1999). On organizational learning. Oxford, England: Blackwell.
- Argyris, c., and Schon, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Cohen, W.M., Nevis. E.C Gould, J. M (1990) Absorbtive Capacity: a newperspective on Learning and Innovation, Adm. Sience. Q: 35 :128 -152.
- Cyert, R., March, J.(1963) A Behavioral theory of the Frim . Englewood Cliffs (NJ) Prentice-Hall.
- Cangelosi, V.E & Dill, W. R (1965) Organizational Learning Observations Toward a Theory, Adm. Science Q: 10:175-203.
- Daft, R. L & Weick, K. E.(1984) Toward a Model of Organizations as Interpretation Systema , Academic Management Review 9 (2) :284-295.
- Dibella, A. j., Nevis, E. C., Gould, J,M. (1996) Understanding Organizational Learning Capasity : journal of Management studies 33(3):361-379.
- Fiol, C; Lyles, M.A. (1985).Organizational Learning, Academy of Management Review, Vol.10, No.4,PP.803-813.
- Goh Guan Gan.(2006).Knowledge Management Practices in Multimedia Super Corridor Status Companies in Malaysia: University of Southern Queensland,PP.1-164.
- Graham,C.M.(2006).OrganizationalLearning , Entrepreneurship and Evaluative Inquiry Mechanisms of Small – Size Business Enterprises .University of Arkansas Thesis,PP.13-16.
- Gomez, J.P; Lorente, C.J. & Valle Caprera, R. (2005) Organizational Learning Capability: A Proposal of Measurment, Journal of Business Research 58pp. 715-725.
- Halal, W.E.,(2006) organizational Intelligence. Melcrum publishing ltd.
- Huber, G.P.(1991) Organizational Learning: The Contributing Processes and the Litratures, Organizatinal Science 2 (1): 88-115.
- Jarvinen,P.(2004).On Organizational Learning – Many Problems and Some Solutions , Department of Computer Sciences , University of Tampere , PP.205-216.
- Kenny, J.(2006).Strategy and The Learning Organization : a maturity model for the formation of strategy, School of Education , University of Tasmania , Launceston, Tasmania , Australia , Vol.13, No.4,PP.353-368.
- Lamsa, T.(2008).Knowledge Creation and Organizational Learning in Communities of Practice : an empirical analysis of a healthcare organization. University of Oulu Thesis,PP.10-20.
- Lee, H; Choi, B.(2003).Knowledge Management Enablers, Processes and Organizational Knowledge : an integrative view and empirical investigation , Journal of Management Information Systems , Vol.20,No.1,PP.179-228.
- Leonard Barton, D. (1992) The Factory as a Learning Laboratory , sloan Management Review ,pp . 23-38
- Levit, B & March, J.G (1988) Organizational Learning Annual review Sosiology 14:319-340.
- Lei, D; Hitt, M.A & Betties R.(1996) Dynamic Core Competencies through Meta – Learning and Strategic Context, journal of Management . 22(4) 549-569.
- Lei, D; Slocum, J.W & Pitts, R A.(1999) Designing Organizations for Competitive Advantage; The power of Unlearning and Learning. Organ Dynamics. pp. 24-38.
- Marquardt, M.J.(2002).Five Elements of Learnin , Executive Excellence , Information and Management, PP.179-196.
- Migdadi, M.M. (2005). An Integrative View and Empirical Examination of the Relationships among Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance in Australian Enterprises.Published Doctoral Dissertation .Australia: University of Wollongong.
- Matheson, David; Matheson, James (2001). “Smart Organization perform better”, research technology management journal,12(2), p.7.
- Nelson, R. R & winter, S. G. (1982) An Evolationary Theory of Economic Change, Cambridge: Belknap Press.
- Nonaka, I, (1994) Dynamic Theory of Organizatioal knowledge Creation. Organizatinal Science 5(1): 14 -37.
- Stata, R (1989) Organizational Learning: The Key to Management Innovation, Sloan Management Review (spring) 63-74.
- Simic, I. (2005). Undergradute psychology Major: organizational learning as a component of organizational Intelligence. Information and marketing Aspect of the Economically Development of the balkman Countries Journal: ISBN945-90277-8-3 (university of National and word Economy, Sofia, Bulgaria) .
- Sinkula, J. m (1994) Market Information processing and Organizational learning, Journal of Marking 58:35-45.
- Thomas , K.(2006).The Learning Organization : a meta – analysis of themes in literature, School of Business , The University of New South Wales at the Australian , Vol .13 , No .2 , PP.123-139.
- Templeton, G. F; Lewis, B. R & Snyder, C.A (2002) Development of a Measure for the Organizational Learning Construct , Journal of Management Information Systems 19(2) 175-218.
- Yolles, M. (2005). “Organizational Intelligence”, Journal of workplace learning, 17(1), pp.99-114.
- Yeung, A.K; Ulrich, D. o; Nason S.W & Ann, Glinow, M. (1999) Organizational Learning Capability, New York, Oxford university press.