بررسی رابطه هوش هیجانی با سخت رویی در بین زنان فرهنگی شهرستان سراب
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیرقیه قاصری 1 , پرویز سرندی 2 , غلامرضا گلمحمد نژاد 3 , فاطمه عیوضیان 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران.
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: هوش هیجانی, سخترویی, زنان معلم,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی و سخترویی معلمان زن 90-91 است. نمونه مورد مطالعه تحقیق 214 نفر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از بین تمامی معلمان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مدارس شهرستان سراب انتخاب گریدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه سخترویی کوباسا. برای بررسی فرضیهها از آزمون پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه استفاده شد. در بررسی فرضیههای پژوهش: بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با تعهد و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با کنترل و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با چالش و در نهایت بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با سخترویی رابطه معناداری وجود داشت و همچنین طبق معادلة رگرسیون چندگانة انجام شده در جهت تبیین سخترویی، مشخص شد که هوشیاری اجتماعی با بتای 241/0 = و خودآگاهی با بتای 239/0 = بیشترین سهم را در پیشبینی سخترویی نمونه مورد مطالعه را داشتند.
The aim of this inquiry is to investigate the relation between the measure of Emotional intelligence and Hardiness of female teachers90-91. 214 samples had been chosen between elementary, guidance, high school teachers in a proportional way. Data gathering tools were: Sheering Emotional intelligence questionnaire and kobassa Hardiness questionnaire. To investigate hypothesis, they use Pearson test and linear and multiple analysis of Regression. Investigating research hypothesis: among Emotional intelligence, motivating oneself, Self Awareness, Managing oneself, Social skills, with Alienation and among Emotional intelligence, Motivating oneself, Self Awareness, Managing oneself, Sympathy, Social skills with Challenge and among Emotional intelligence, Motivating oneself, Self Awareness, Managing oneself, Sympathy, Social skills with Commitment and at least among Emotional intelligence, Motivating oneself, Self Awareness, Managing oneself, Sympathy, Social skills with Hardiness there was a meaningful relation and also like Regression multiple equation for specify Hardiness, we found that sympathy with = 0.241 and Self-Awareness with =0.239 had the most proportion on the foretelling of under-survey Hardiness.
اسدی، جوانشیر (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت کارکنان ایران خودرو. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
ثمری، علیاکبر و طهماسبی، فهیمه (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. پاییز و زمستان 1386، شماره 35،.36
جمهری، فرهاد (1380). بررسی رابطه بین سخت رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب بین زنان و مردان دانشجویان دانشگاههای تهران و دانشگاه علامه طباطبایی. رساله دکتری.
حدادی کوهسار، علی اکبر (1383)، بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
دهشیری، غلامرضا (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. نشریه داخلی تازهها و پژوهشهای مشاوره، شماره 18، ص97.
سبحانی، رویا (1383). بررسی میان هوش هیجانی و سخت رویی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
قربانی، نیما (1371). پیامدهای فیزیولوژیک در روانشناختی شک مقاومت و افشای هیجانی در رواندرمانگری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. رساله دکتری.
گلمن، دانیل (1382). هوش هیجانی، تواناییهای محبت کردن و محبت دیدن. (نسرین پارسا، مترجم). رشد. چ دوم.
مجلل، فریبا .(1387). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سخت رویی در پرستاران زن . پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد شهر تهران.
میکاییلی، فرزانه .(1388). بررسی رابطه سازگاری با دانشگاه و هوش هیجانی - اجتماعی در دانشجویان سال اول دانشگاه ارومیه: نقش سخت روی.
هاشم زاده اخباری، فرحناز (1381). مقایسه هوش هیجانی افراد تحصیل کرده و عادی. پایان نامه کارشناسی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Bar-on, R & Parker, D.A. (2004). The handbook of emotional intelligence. San Francisco. Jossy-Bass Books. First edition.
caska, p.j. (1966). Does Hardiness contribute to mental Health during a streeful real life situation & the roles of appraisal coping journal of personality and social psychology uol . 68 , No 4, 687-965.
Kobasa , S,C.Maddi, S.R,puccetti , M,C,and zala.L .(1979). Effectiveness of hardiness exercise and social support as resources against illness. Journal of Psychosoin aric Research 29 ,5, 525 -533
Kobasa ,S.C., Maddi, S.R.&Kahn, S,(1982) .Hardiness and health: A propectiue study. Journal of personality and social psychology, 42, 168- 166.
Salovey, P.& Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition , and personality, 9,185-211.
Salovey, P. Mayer, J.D. (1997). What is Emotional Intelligence? In Peter Salovey and David J. Sluyter (Eds), Emotional develoment and emotional intelligence: Educational implications. Basic books.