بررسی رابطه هوش هیجانی با سخت رویی در بین زنان فرهنگی شهرستان سراب
الموضوعات :رقیه قاصری 1 , پرویز سرندی 2 , غلامرضا گلمحمد نژاد 3 , فاطمه عیوضیان 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه روانشناسی، تبریز، ایران.
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, سخترویی, زنان معلم,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی و سخترویی معلمان زن 90-91 است. نمونه مورد مطالعه تحقیق 214 نفر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از بین تمامی معلمان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مدارس شهرستان سراب انتخاب گریدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه سخترویی کوباسا. برای بررسی فرضیهها از آزمون پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه استفاده شد. در بررسی فرضیههای پژوهش: بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با تعهد و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با کنترل و بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با چالش و در نهایت بین هوشهیجانی، خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هوشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی با سخترویی رابطه معناداری وجود داشت و همچنین طبق معادلة رگرسیون چندگانة انجام شده در جهت تبیین سخترویی، مشخص شد که هوشیاری اجتماعی با بتای 241/0 = و خودآگاهی با بتای 239/0 = بیشترین سهم را در پیشبینی سخترویی نمونه مورد مطالعه را داشتند.
اسدی، جوانشیر (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت کارکنان ایران خودرو. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
ثمری، علیاکبر و طهماسبی، فهیمه (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. پاییز و زمستان 1386، شماره 35،.36
جمهری، فرهاد (1380). بررسی رابطه بین سخت رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب بین زنان و مردان دانشجویان دانشگاههای تهران و دانشگاه علامه طباطبایی. رساله دکتری.
حدادی کوهسار، علی اکبر (1383)، بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
دهشیری، غلامرضا (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. نشریه داخلی تازهها و پژوهشهای مشاوره، شماره 18، ص97.
سبحانی، رویا (1383). بررسی میان هوش هیجانی و سخت رویی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
قربانی، نیما (1371). پیامدهای فیزیولوژیک در روانشناختی شک مقاومت و افشای هیجانی در رواندرمانگری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. رساله دکتری.
گلمن، دانیل (1382). هوش هیجانی، تواناییهای محبت کردن و محبت دیدن. (نسرین پارسا، مترجم). رشد. چ دوم.
مجلل، فریبا .(1387). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سخت رویی در پرستاران زن . پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد شهر تهران.
میکاییلی، فرزانه .(1388). بررسی رابطه سازگاری با دانشگاه و هوش هیجانی - اجتماعی در دانشجویان سال اول دانشگاه ارومیه: نقش سخت روی.
هاشم زاده اخباری، فرحناز (1381). مقایسه هوش هیجانی افراد تحصیل کرده و عادی. پایان نامه کارشناسی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Bar-on, R & Parker, D.A. (2004). The handbook of emotional intelligence. San Francisco. Jossy-Bass Books. First edition.
caska, p.j. (1966). Does Hardiness contribute to mental Health during a streeful real life situation & the roles of appraisal coping journal of personality and social psychology uol . 68 , No 4, 687-965.
Kobasa , S,C.Maddi, S.R,puccetti , M,C,and zala.L .(1979). Effectiveness of hardiness exercise and social support as resources against illness. Journal of Psychosoin aric Research 29 ,5, 525 -533
Kobasa ,S.C., Maddi, S.R.&Kahn, S,(1982) .Hardiness and health: A propectiue study. Journal of personality and social psychology, 42, 168- 166.
Salovey, P.& Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition , and personality, 9,185-211.
Salovey, P. Mayer, J.D. (1997). What is Emotional Intelligence? In Peter Salovey and David J. Sluyter (Eds), Emotional develoment and emotional intelligence: Educational implications. Basic books.