بررسی رابطه بین فعالیتهای بعد از مدرسه (انجام تکلیف، میزان مطالعه و شرکت در کلاسهای خصوصی) با پیشرفت تحصیلی ریاضی(3)
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیغلامحسین میکائیلو 1 , غلامحسین انتصارفومنی 2
1 - کارشناس ارشد برنامهریزی درسی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, تکلیف مدرسه, کتاب درسی, کتاب کمک درسی, کلاس خصوصی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فعالیتهای بعد از مدرسه ازقبیل (ساعات انجام تکلیف، ساعات مطالعه کتاب درسی، ساعات مطالعه کتاب کمک درسی و ساعات شرکت در کلاسهای خصوصی مربوط به ریاضی(3)) با پیشرفت تحصیلی ریاضی(3) و تعیین سهم هریک در میزان پیشرفت تحصیلی ریاضی(3) بوده است. برای این منظور از دانشآموزان پسر سال سوم تجربی شهر زنجان (ناحیه 1 و 2) نمونهای به حجم 148 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در قالب 9 دبیرستان (11 کلاس) انتخاب شد. متغیرهای هوش، نوع مدرسه(فقط عادی – دولتی) و نوع سؤالات(نهایی کشوری) بعنوان متغیر کنترل در این رابطه مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و نتیجه آزمون ریون دانشآموزان استفاده شد. نمرات نهایی ریاضی(3) در پایان سال تحصیلی(خردادماه) به عنوان متغیر ملاک مورد استفاده قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین متغیرهای پیش بین بعد از کنترل هوشبهر تنها ساعات انجام تکلیف ریاضی(3) رابطه معنیداری را با پیشرفت تحصیلی ریاضی(3) دارد. درخصوص سهم فعالیتهای بعد از مدرسه در پیشرفت تحصیلی نیز با توجه به رگرسیون سلسله مراتبی، در بین متغیرهای پیش بین تنها ساعات انجام تکلیف ریاضی(3) سهم معنیداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی(3) دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که افزایش ساعات انجام تکلیف موجب ارتقاء پیشرفت تحصیلی ریاضی(3) شده است.
The aim of this research was to study the relationship between the empirical sciences high-school third graders after school activities (hours dedicated to doing assignment, studying text-books, supplementary books, participating in tutorial math 3 class) with their math academic achieving and determining the share of each activity in the process in zanjan city. The statistical population was all the district one and two third grade male students in public and private school which included 240 people. Using Cochran's formula 148 people were chosen as sample size. The sampling method was stratified random sampling. The research method was descriptive survey. The results showed that among all the after school activities, after controlling the intelligence variable, there was only a significant different between the hours dedicated to doing math assignment and math academic achievement. The other school activities didn’t show significant difference.
امین زاده، انوشه. (1382). رابطه پیشرفت تحصیلی با فعالیتهای بعد از مدرسه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بیابانگرد، اسماعیل. (1387). روشهای پیشگیری از افت تحصیلی. چاپ ششم، انتشارات انجمن اولیاء ومربیان.
پورعلی فرد محمودی، نوروز. (1389). تأثیر آموزش شیوههای مطالعه و برنامهریزی بر مهارتهای فراشناختی دانشآموزان پسر سوم راهنمائی شهر مرند. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
خانی، علیرضا. (1376). بررسی کمیت وکیفیت تمرینات خارج از کلاس و تکالیف شب و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان دختر وپسر دوره راهنمائی استان سیستان و بلوچستان. چکیده تحقیقات آموزش وپرورش. شماره 36.
دادپناه، مریم. (1388). بررسی میزان بکارگیری منابع یادگیری غیر کتاب درسی در فرآیند یاددهی- یادگیری در هنرستانهای کاردانش تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
شعبانی، حسن. (1384). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشهاو فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
شکوهی یکتا، محسن وپرند، اکرم. (1382). برنامههای بعد از مدرسه. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال نوزدهم، شماره 4 (شماره مسلسل76).
صافی، احمد. (1386). آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمائی تحصیلی و متوسطه. تهران: انتشارات سمت.
عسگری، محمد. (1386). تأثیر تکالیف نوشتاری مبتنی بر اصول تدریس ساختن گرائی بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان ملایر. رساله دکتری، دانشگاه آزاد ملایر.
غلام آزاد، سهیلا. (1382). ایجاد فرصت های یادگیری ریاضی از طریق انجام فعالیت. کتاب مجموعه مقالات دومین کنفرانس آموزش ریاضی. ص198-197.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1381). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات ایران زمین.
فخرائی، سیروس. (1375). بررسی روشهای مؤثر در افزایش میزان مطالعه دانشآموزان متوسطه شهر تبریز. چکیده تحقیقات آموزش و پرورش، شماره 36.
مسلمی، ندا. (1387). اثر ارائه برنامه زنگ تکلیف شب بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی دانشآموزان دختر سال چهارم ابتدائی مدارس حاشیه شهرستان بروجرد. پایاننامه کارشناسیارشد، ، دانشکده روان شناسی علوم تربیتی ، دانشگاه تهران.
نویدی، احد. (1382). بررسی سهم مشترک و اختصاصی متغیرهای عملکرد تحصیلی، قبلی، خود پنداره تحصیلی و هوش عمومی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال نوزدهم، شماره 4.
Cooper, H., valentine, J. C., Nye, B.: Lindsay, J. J. (1999). Relations between five after school activities, Journal of educational psychology. 91(2), 369-378
Earle, R. S. (1992). Homework as an instructional event. educational technology, April. 36-47
Fuller, d. (1986). Educational psychology, New York academic press.
Keith, T. Z, Reimers, T. M, fehrman, P. G/Po ebaum, S. m. & Abbey, p. G. (1986). parental in volvement in Homework an TV time: Direct and in direct Effect on High school Achievement, Journal of educational psychology. 78,373-380
Marsh, H. W. (1992). Extracurricular activities: Beneficial extension of traditional curriculum or subversion of academic goals? Journal of Educational Psychology, 84, 553-562
Martin, D. & penrod, D. (2006). Coming to know criteria: The value of an evaluating writing course for under graduates. Assessing writing ,11, 66-73.
Wong, A. T. Y. (2004). Writers mental representations of The intended audience for writing and The strategies That They employed when They composed system, 33, 29-47