ارزیابی وضعیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر جامعه محوری (الگوی هاردن)
محورهای موضوعی : ارزشیابیالهام حسینی نسب 1 , مهناز جلالوندی 2 , فائزه ناطقی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی،واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, برنامه درسی جامعه محور, هاردن, ارزیابی برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف از مقالۀ حاضر، ارزیابی وضعیت موجود برنامه درسی اجرا شده رشته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر جامعه محوری طبق الگوی هاردن میباشد، که به روش سنتز پژوهی انجام شد. در بخش کیفی در این پژوهش با جستجو و جمعآوری پیشینه نظری و پژوهشی حول موضوع مورد نظر، ضمن شناسایی و بازنمایی مفاهیم از طریق ترکیب آنها، گویههای متناسب با جامعه محوری در آموزش معلمان مشخص شدند. به منظور کنترل کیفیت تحلیلها، هنگام جمعآوری و تحلیل دادهها از معیار خود بازبینی محقق استفاده شد و همچنین برای اینکه ابعاد و مفاهیم استخراجی کنترل شوند از روش توافق بین دو کد گذار استفاده شد. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته کارشناسی آموزش ابتدایی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان میباشند که با روش نمونهگیری تصادفی از 4 استان به عنوان نمونه انتخاب و جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 95/0 بدست آمد. روایی ابزار با نظر صاحبنظران و یافتههای تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد، برنامه درسی رشته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از نظر جامعه محوری هاردن در سطح پایینی قرار دارد.
The aim of the present study is Evaluation of the current status of the implemented curriculum of the Bachelor of Elementary Education of Farhangian University from the Community-based according to Harden's model which was carried out by the synthesis research method. In the qualitative part of in this research, by searching and collecting the theoretical and research background on the subject, we tried to identify and represent the desired concepts through their combination and identify the subjects that are suitable for the community-based.The statistical population of the research includes professors, students, and graduates of the Bachelor of Elementary Education in Farhangian University campuses which was done with the cluster sampling method and with the principle of randomness, 4 provinces were selected as samples and data collection was done through a researcher-made questionnaire. The reliability of the tool was obtained by calculating Cronbach's alpha of 0.95 the validity of the instrument was checked and confirmed by the opinion of experts and the findings of factor analysis. The research findings showed: In terms of Harden`s community based, is at a low level.
احمدی عیسیآبادی، وحید (1394). ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان. اولین همایش ملی، علمی پژوهشی، روانشناسی، علوم تربیتی، آسیبشناسی (15-1). شرکت طلای سبز - همکاری انجمن پایش، کرمان، شهریور 1394.
امین خندقی، مقصود و وفایی؛ فاطمه. (1390). بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی تربیت معلم در دو کشور ایران و آلمان. مجموعه مقالات همایش برنامه درسی تربیت معلم. تهران، خرداد 1390، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
امینی، محمد؛ صدیقی ارفعی، فریبرز و قدمی، ملوک. (1389). بررسی اثربخشی برنامه درسی تربیت سیاسی مقطع متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان: مطالعه موردی شهر کاشان. دانشور رفتار. 16(36)، 54-41.
آقازاده، احمد. (1383). آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته صنعتی. تهران: انتشارات روان.
بیرمی پور، علی؛ مهرعلیزاده، یدالله و اکبری، ناصر. (1400). بررسی میزان انطباق برنامه ی درسی دانشگاه فرهنگیان با صلاحیتهای حرفهای موردنیاز دبیران مدارس متوسطه شهر اهواز. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 12 (24)، 35-8
جوادی پور، محمد؛ رحیمی، محمد. (1398). الگوی برنامه درسی جامعه محور. دانشنامه ایرانی برنامه درسی، 11 خرداد 1398، انتشار در بخش الکترونیکی.
جی. پی. میلر. (1943)، نظریههای برنامه درسی. ترجمه: مهرمحمدی. محمود (1379). تهران: انتشارات سمت.
چنگیز، طاهره، (1382)، استراتژیهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی (SPICES) و اجرای آن برای درس فارماکولوژی پزشکی، پایان نامه ارشد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
خراشادی زاده، فاطمه و مونقی کریمی، حسین. (1397). مقایسه تطبیقی به کارگیری راهبرد مشکل محوری در برنامه درسی کارشناسی پرستاری کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی در برنامه درسی پرستاری ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 15(30)، 66-57.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا و میرشاه جعفری، سیدابراهیم. (1397). مدل مفهومی ارزشیابی ازشایستگیهای مورد انتظار از دانشجو معلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور. فصلنامهی برنامه درسی. 13(50)، 5-44.
درخشانفرد، پروانه و برومندنسب، مسعود (1395). ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته علوم تربیتی مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان دزفول با استفاده از الگوی سیپ. اولین کنفرانس پژوهشهای نوین درر حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران (1-9). دبیرخانه دائمی کنفرانس، قم، 25خرداد 1395 .
درکی، سیمین. (1384). بررسی تحلیلی ویژگیهای کنونی نظام تربیت معلم ایران و مقایسیه وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(4)، 109-151
دهقان، عبدالمجید؛ مهرام، بهروز و کرمی، مرتضی. (1395). ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر (مورد پردیسهای شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد) . دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 7(13)، 78-100
رجایی نیا، مهدی؛ کیانی، غلامرضا و اکبری، رامین. (1397). طراحی مدل ارزیابی عملکردی صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان زبان انگلیسی: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان . پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 1 (11)، 26- 11
رحیمی، بهروز و دهقان، مرضیه. (1399). واکاوی ماهیت عناصر الگوی برنامه درسی جامعه محور در نظام آموزش عالی بر اساس رویکرد فرا ترکیب. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی.11(21)، 200-163.
روشن قیاس، پروین؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ زمانی، بی بی عشرت و شریفیان، فریدون. (1399). ارزیابی وضعیت عنصر محتوا در برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر رویکرد یادگیری مادامالعمر. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 15(58)، 40-19
زارع، زهرا؛ حسنی فر، ژیلا و انصاری راد، پرویز (1398). ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته آموزش زیست شناسی دوره ی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجومعلمان، نشریه پژوهش در آموزش زیستشناسی، 1(4)، 32-15.
صادقی، ناهید و فراهانی، مهدی؛ (1393). نقش شناسایی و افزار دستاوردهای یادگیری در بهبود کیفیت آموزش عالی، مورد پژوهی: آموزش مهندسی برق گرایش قدرت. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 16(63)، 85-110 .
عابدی، لطفعلی. (1377). بررسی و تواناییهای عمومی تدریس در برنامه درسی دورههای تربیت معلم دو ساله ایران، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
فراهانی، علیرضا؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و شریف خلیفه سلطانی، مصطفی. (1389). ارزیابی شیوههای وآموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور. نشریه فناوری آموزش. 4(4)، 287-301.
قنبری، مهدی و جلیلی مصیری، سجاد (1395). ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره کارشناسی شنه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. کنفرانس جهانی افقهای نوین در علوم انسانی، آینده پژوهی و توانمند سازی (1-11)، شیراز، مرداد 1395 .
کشتیآرای، نرگس؛ فتحی واجارگاه،کوروش؛ زیمیتات،کرایگ و فروغی، احمد علی (1388). طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده در گروههای پزشکی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 9(1)، 55-67 .
کلباسی، افسانه؛ نصر، احمدرضا؛ خروشی، پوران؛ اطهری، زینب السادات (1394). بررسی مؤلفههای ارزشیابی واحد درسی و اجرای موردی آن توسط دانشجو معلمان مرکز شهیدرجایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان. فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، 12 (17)، 135-145.
لیاقت دار، جواد. (1380). وضعیت آموزش عملی معلمان در ایران، فصلنامه پژوهش، 1(13)، 1-15.
مرعشی، منصور؛ اربابی، نظر محمد و صفایی مقدم، مسعود. (1389). بررسی تأثیرات جهانی شدن بر تربیت معلم در ایران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
معزی، معصومه؛ شیرانی، مجید؛ مجیدی، فیروزه و صابرزاده، مهرداد. (1396). طراحی و اجرای برنامه آموزشی جامعه محور و پاسخ گو: گزارش تجربه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 17(11)، 120-124.
ملکی،حسن. (1392). برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: پیام اندیشه
ملکی، صغری؛ احمدی، غلامعلی؛ مهرمحمدی، محمود و امام جمعه، محمدرضا (1399). ارزیابی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر تجارب جهانی، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 8(15)، 424-382،
معاونت آموزشی و پژوهشی تهران(1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران : نشر دانشگاه فرهنگیان.
معروفی، یحیی؛ یوسفزاده، محمدزاده و میرزاییفر، داوود (1396). مؤلفههای ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه مطالعات و اندازه گیری، 8(23)، 81-116.
مهرام، بهروز؛ دهقان، عبدالمجید و کرمی، مرتضی (1395). ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 7 (13)، 100-78.
میرعارفین، فاطمه سادات؛ مهرمحمدی، محمود، علی عسگری، مجید و حاجیحسییننژاد، غلامرضا. (1398). طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی درس «رویکرد زیبایی شناسانه به تدریس» در تربیت معلم . فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 14(54)، 116-79
یزدانی، شهرام؛ حسینی، فخرالسادات و اکبری، مریم. (1391). سند راهبردی توسعه کیفی آموزش علوم پزشکی. 466-6. دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مشهد
Abedi, L. (2017). Examination and general teaching abilities in the curriculum of two-year teacher training courses in Iran, master's thesis. Tarbiat Modares University, Tehran [In Persian].
Aghazadeh, A. (2014). Education in advanced industrial countries. Tehran: Rovan Publications. [In Persian].
Ahmadi Isaabadi, V. (2014). Evaluation of the quality of the curriculum of the bachelor's course in the field of educational sciences in the primary education direction of Farhangian University. The first scientific research conference on psychology, educational sciences and pathology of society (1-15). Green gold Company -Paiesh Association Cooperation, Kerman, September 2014 [In Persian].
Amin Khandaghi, M., & Vafae, F. (2011). A comparative study of the teacher training curriculum system in two countries, Iran and Germany. Collection of articles of teacher education curriculum conference. Tehran, Jun 2011, Shahid Rajaei University of Education [In Persian].
Amini, M., Sediqi Arfai, F., & Gadami, M. (2009). Investigating the effectiveness of the high school political education curriculum from the perspective of teachers and students: a case study of Kashan city. behavior scholar, 16(36), 41-54 [In Persian].
Aseltine, J. M., Faryniarz, J. O., & RigazioDiGilio, A. J. (2006). Supervision for learning: a performance-based approach to teacher development and school improvement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Asgari, P., Navab, E., & Bahramnezhad, F. (2019). Comparative study of nursing curriculum in nursing faculties of Canada, Turkey, and Iran according to SPICES model, Journal of Education and Health Promotion | Published by Wolters Kluwer – Medknow .1-8,4 (5).
Birmipour, A., Mehr Alizadeh, Y., & Akbari, N. (2021). The Compliance of Teacher Training University Curriculum with the Professional Qualifications Required from High School Teachers. Journal of Higher Education Curriculum Studies 12(24), 8 -35 [In Persian].
Bowen, H. (2018). Investment in learning: The individual and social value of American higher education. Routledge.
Changiz, T. (2002), strategies to improve the quality of medical education (SPICES) and its implementation for medical pharmacology course, master's thesis, Isfahan University of Medical Sciences [In Persian].
Darki, S. (2015). Analytical investigation of the current characteristics of Iran's teacher training system and comparison of its differences and similarities with the two countries of Germany and Japan. Quarterly Journal of Education and Training, 21(4), 109-151[In Persian].
Dehghan, A., Mehram, B., & Kerami, M. (2015). Evaluation of Curriculum in Teacher Training University in the Course of Training Teacher as Researcher: (Case: ShahidBeheshti and ShahidHasheminejad Campuses). Journal of Higher Education Curriculum Studies. 7(13), 78-100 [In Persian].
Demarest, A. B. (2014). Place-based curriculum design: Exceeding standards through local investigations. Routledge.
Dent, J.A., & Harden, R.M., eds. (2013) A practical guide for medical teachers. 4th ed. London, UK: Elsevier; 2013. Chapter 12, Ambulatory care teaching; p 93-102.
Derakhshan Fard, P., & Broumand Nesab, M. (2015). Evaluation of the quality of the educational science curriculum of the higher education centers of Farhangian University of Dezful using the SIP model. The first international conference on modern research in the field of educational sciences and psychology and social studies in Iran (1-9). Qom, 25 June 2015[In Persian].
Dill, D. D. (1997). Higher education markets and public policy. Higher education policy, 10 (3-4), 167-185.
Farnsworth, V. (2010). Conceptualizing identity, learning and social justice in community-based learning. Teaching and Teacher Education, 26(7),1481-1489.
Farahani, A., Nasr-E-Esfahani, A., & sharif Khalif Soltani, M. (2008). A Study Method of Elementary School Teachers Training in Teacher Training Center. Journal of Educational Technology. 4(4), 287-301[In Persian].
Firedenberg, E. Z. (2007). The role of conservatism educational value conflict. Educational. 6(4): 215–221.
Ghanbari, M., & Jalili Masiri, S. (2016). Evaluation of internal quality of educational science curriculum in university of Farhangian. Global Conference on New Horizons in Humanities, Future Studies and Empowerment (1-11), Shiraz, August 2016[In Persian].
Gourd, K. M. (2019). Learning to Teach Through Community-Based Learning. Educating Teachers and Tomorrow’s Students through ServiceLearning Pedagogy, 201.
Gruenewald, D. A., & Smith, G. A. (Eds.). (2014). Place-based education in the global age: Local diversity. Routledge.
Hanson, C. (2008). Putting community back in the community college: The case for a localized and problem-based curriculum. Community College Journal of Research and Practice, 32(12), 999-1007.
Harden, R. M., Laidlaw, J, M., & Hesketh, E. A. (1999). AMEE Medical Education Guide No 16: Study guides – their use and preparation. Medical Teacher, 21(3): 248-265.
Harden, R. M. (2000). The integration ladder: A tool for curriculum planning and evaluation. Med Educ, 34, 551–557.
Hartfield-Méndez, V. (2013). Community-based learning, internationalization of the curriculum, and university engagement with Latino communities. Hispania, 355-368.
Javadipour, M., & Rahimi, M. (2018). Community-centered curriculum model. Iranian encyclopedia of curriculum, June 11, 2018, published in the electronic section [In Persian].
Kalbasi, A., Nasr, A., Khrushi, P., & Athari, Z. (2014). Analysis of the course evaluation principles and their implementations by teacher students of Shahid Rajaee Educational Center of Isfahan, Farhangian University. Research in Curriculum Planning. (continus 44) Spring 2015, 12(17), 135-145[In Persian].
Keshtiaray, N., Fathi Vajargah, K., Zimitat, C., & Forughi, A. (2009). Designing and Accrediting an Experiential Curriculum in Medical Groups Based on Phenomenological Approach. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(1), 55-67 [In Persian].
Khorashadizadeh, F., & Monaghi Karimi, H. (2017). A comparative comparison of the application of the problem-oriented strategy in the undergraduate nursing curriculum of the United States, Canada and Australia and the presentation of suggested solutions in the nursing curriculum of Iran. Research in Curriculum Planning, 15(30), 66-57[In Persian].
khorooshi, P., Nasr Esfahani, A., & Mirshah Jafariy, E. (2017). The Conceptual Model of Evaluation of Expected Competences of the Teacher-Students in Competency-based Teacher Training Curriculum. Curriculum Quarterly. 13(50), 5-44[In Persian].
Kliebard, H. M. (2004). The struggle for the American curriculum, 1893-1958. Routledge. Melaville, A., Berg, A. C., & Blank, M. J. (2006). Community-based learning: Engaging students for success and citizenship.
Liaghatdar, M. J. (2008). The situation of teachers' practical training in Iran.journal of research in educational issues, numbers 13 and 14[In Persian].
Lowenstein, E., Kaur Grewal, I., & Erkaeva, N. (2018) Place-Based Teacher Education a Model Whose Time Has Come. Issues in Teacher Education. Eastern Michigan University.p. 36.
Magzoub, M., & Saeed, AA. (1992). The rural residency course. Annals of Community – Oriented Education.; 6: 105-10.
Maleki, H. (2012). Curriculum planning (practice guide). Mashhad: Payam Andisheh Publication [In Persian].
Maleki, S., Ahmadi, Gh. A., Mehromhammadi, M., & Friday imam, M. R. (2019). Evaluating Farhangian University Internship Program from the Perspective of Global Experiences. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 15(8), 383-424 [In Persian].
Marashi, M., Arbabi, N. M. & Safai Moghadam, M. (2008). Investigating the effects of globalization on teacher training in Iran. master's thesis. Chamran martyr of Ahwaz University [In Persian].
Maroufi, Y., Yusefzadeh, M., & Mirzaeifar, D. (2018). Quality evaluation components of continuous undergraduate curriculum of Farhangian University. Journal of Educational Measurement & Evaluation Studies. 8(23), [In Persian].
Mehram, B., Dehghan, A. M., & Karmi, M. (2016). Evaluation of Curriculum in Teacher Training University in the Course of Training Teacher as Researcher: (Case: ShahidBeheshti and ShahidHasheminejad Campuses). Journal of Higher Education Curriculum Studies, 7(13), 78-100 [In Persian].
Mir Arifin, F., Mehromhammadi, M., Ali Asgari, M., & Haji Hosseinnejad, Gh. (2019). Designing and Validating an “Aesthetic Approach to Teaching” Course for Teacher Education Program. Journal of Curriculum Studies (J. C. S), 14(54), 79-116 [In Persian].
Moezi, M., Shirani, M., Majidi, F., & Saberzadeh, M. (2016). Designing and implementing a community-oriented and responsive educational program: report on the experience of the Center for the Study and Development of Medical Education, Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 17(11), 120-124 [In Persian].
Mule, L. W. (2010). Teacher Education, Diversity, and Community Engagement in Liberal Arts Colleges. Rowman & Littlefield Publishers, INC.
Nemati, M., & Mousazadeh, O. (2021). Evaluating EFL Teacher Education Program in Farhangian University: A triangulated study based on CIPP Model. Foreign Language Research Journal, 11 (4), 763-780.
Popielarz، K، E. (2022). “Change your approach”: how youth organizers, adult allies, and teacher candidates engage in the praxis of communitybased pedagogy within teacher education. International Journal of Qualitative Studies in Education، 1، 2-23
Ponsiglione, M. A., Amato, F., Cozzolino, S., Russo, G., Romano, M., Improta, G., (2022). A Hybrid Analytic Hierarchy Process and Likert Scale Approach for the Quality Assessment of Medical Education Programs. Mathematics 2022, 10, 1426. https://www.mdpi.com/journal/mathematics. 1-20، (2)
Rahimi, B., & Dehghani, M. (2019). Explore the Nature of the Elements of the Community-based Curriculum Pattern on the Higher Education System Based on Meta-Synthesis Approach. Journal of Higher Education Curriculum Studies 11(21),163 -200[In Persian].
Rajaeenia, M., Kiany, Gh., & Akbari, R. (2021). Performance Assessment of EFL Student Teachers’ professional Competencies: A Case of Iranian Farhanghian University. Journal of Foreign Language Research, 11(1), 11-26[In Persian].
Reid, H. (2016). Ecosystem-and community-based adaptation: learning from community-based natural resource management. Climate and development, 8(1), 4-9.
Roomani, S., Rafieian, K., & Sepahvand, E. (2015). Social Foundations of Curriculum: Social Equality and Education. J. Life Sci. Biomed. 5(1): 6-10.
Roshan Qiyas, P., Liaqtdar, M., Zamani, B. I., & Sharifian, F. (2019). Assessment of the Status of the Content Element in the Curriculum Implemented in the Undergraduate Course: Lifelong Learning Approach. Journal of Curriculum Studies (J. C. S) 15(58); 2020, 9-40[In Persian].
Sadeghi, N., Farahani, M., & Kamarehe, m. (2014). The role of identification and partitioning learning outcomes in the improvement of quality higher education, case study: Electrical engineering education (power strand). Iranian Engineering Education Quarterly, Iran Engineering, 16(63), 85-110[In Persian].
Schiro, M. (2012). Curriculum theory: Conflicting visions and enduring concerns. Sage
Tehran's educational and research vice-chancellor, (2013). Farhangian University Statutes. Tehran: Farhangian University Publication [In Persian].
Yazdani, Sh., Hosseini, F., & Akbari, M. (2012). Strategic document for quality development of medical science education. 6-466. North Khorasan University of Medical Sciences, Mashhad [In Persian].
Yuan, H. (2018). Preparing Teachers for Diversity: A Literature Review and Implications from Community-Based Teacher Education. Higher Education Studies: (1).9-17
Zare, Z., Hasni Far, Z., & Ansari Rad, P. (2018). Assessing the quality of biology education curriculum at Farhangian University, The student -teacher points. Journal of Research in Biology Education, 1(4), 15-32 [In Persian].
_||_Abedi, L. (2017). Examination and general teaching abilities in the curriculum of two-year teacher training courses in Iran, master's thesis. Tarbiat Modares University, Tehran [In Persian].
Aghazadeh, A. (2014). Education in advanced industrial countries. Tehran: Rovan Publications. [In Persian].
Ahmadi Isaabadi, V. (2014). Evaluation of the quality of the curriculum of the bachelor's course in the field of educational sciences in the primary education direction of Farhangian University. The first scientific research conference on psychology, educational sciences and pathology of society (1-15). Green gold Company -Paiesh Association Cooperation, Kerman, September 2014 [In Persian].
Amin Khandaghi, M., & Vafae, F. (2011). A comparative study of the teacher training curriculum system in two countries, Iran and Germany. Collection of articles of teacher education curriculum conference. Tehran, Jun 2011, Shahid Rajaei University of Education [In Persian].
Amini, M., Sediqi Arfai, F., & Gadami, M. (2009). Investigating the effectiveness of the high school political education curriculum from the perspective of teachers and students: a case study of Kashan city. behavior scholar, 16(36), 41-54 [In Persian].
Aseltine, J. M., Faryniarz, J. O., & RigazioDiGilio, A. J. (2006). Supervision for learning: a performance-based approach to teacher development and school improvement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Asgari, P., Navab, E., & Bahramnezhad, F. (2019). Comparative study of nursing curriculum in nursing faculties of Canada, Turkey, and Iran according to SPICES model, Journal of Education and Health Promotion | Published by Wolters Kluwer – Medknow .1-8,4 (5).
Birmipour, A., Mehr Alizadeh, Y., & Akbari, N. (2021). The Compliance of Teacher Training University Curriculum with the Professional Qualifications Required from High School Teachers. Journal of Higher Education Curriculum Studies 12(24), 8 -35 [In Persian].
Bowen, H. (2018). Investment in learning: The individual and social value of American higher education. Routledge.
Changiz, T. (2002), strategies to improve the quality of medical education (SPICES) and its implementation for medical pharmacology course, master's thesis, Isfahan University of Medical Sciences [In Persian].
Darki, S. (2015). Analytical investigation of the current characteristics of Iran's teacher training system and comparison of its differences and similarities with the two countries of Germany and Japan. Quarterly Journal of Education and Training, 21(4), 109-151[In Persian].
Dehghan, A., Mehram, B., & Kerami, M. (2015). Evaluation of Curriculum in Teacher Training University in the Course of Training Teacher as Researcher: (Case: ShahidBeheshti and ShahidHasheminejad Campuses). Journal of Higher Education Curriculum Studies. 7(13), 78-100 [In Persian].
Demarest, A. B. (2014). Place-based curriculum design: Exceeding standards through local investigations. Routledge.
Dent, J.A., & Harden, R.M., eds. (2013) A practical guide for medical teachers. 4th ed. London, UK: Elsevier; 2013. Chapter 12, Ambulatory care teaching; p 93-102.
Derakhshan Fard, P., & Broumand Nesab, M. (2015). Evaluation of the quality of the educational science curriculum of the higher education centers of Farhangian University of Dezful using the SIP model. The first international conference on modern research in the field of educational sciences and psychology and social studies in Iran (1-9). Qom, 25 June 2015[In Persian].
Dill, D. D. (1997). Higher education markets and public policy. Higher education policy, 10 (3-4), 167-185.
Farnsworth, V. (2010). Conceptualizing identity, learning and social justice in community-based learning. Teaching and Teacher Education, 26(7),1481-1489.
Farahani, A., Nasr-E-Esfahani, A., & sharif Khalif Soltani, M. (2008). A Study Method of Elementary School Teachers Training in Teacher Training Center. Journal of Educational Technology. 4(4), 287-301[In Persian].
Firedenberg, E. Z. (2007). The role of conservatism educational value conflict. Educational. 6(4): 215–221.
Ghanbari, M., & Jalili Masiri, S. (2016). Evaluation of internal quality of educational science curriculum in university of Farhangian. Global Conference on New Horizons in Humanities, Future Studies and Empowerment (1-11), Shiraz, August 2016[In Persian].
Gourd, K. M. (2019). Learning to Teach Through Community-Based Learning. Educating Teachers and Tomorrow’s Students through ServiceLearning Pedagogy, 201.
Gruenewald, D. A., & Smith, G. A. (Eds.). (2014). Place-based education in the global age: Local diversity. Routledge.
Hanson, C. (2008). Putting community back in the community college: The case for a localized and problem-based curriculum. Community College Journal of Research and Practice, 32(12), 999-1007.
Harden, R. M., Laidlaw, J, M., & Hesketh, E. A. (1999). AMEE Medical Education Guide No 16: Study guides – their use and preparation. Medical Teacher, 21(3): 248-265.
Harden, R. M. (2000). The integration ladder: A tool for curriculum planning and evaluation. Med Educ, 34, 551–557.
Hartfield-Méndez, V. (2013). Community-based learning, internationalization of the curriculum, and university engagement with Latino communities. Hispania, 355-368.
Javadipour, M., & Rahimi, M. (2018). Community-centered curriculum model. Iranian encyclopedia of curriculum, June 11, 2018, published in the electronic section [In Persian].
Kalbasi, A., Nasr, A., Khrushi, P., & Athari, Z. (2014). Analysis of the course evaluation principles and their implementations by teacher students of Shahid Rajaee Educational Center of Isfahan, Farhangian University. Research in Curriculum Planning. (continus 44) Spring 2015, 12(17), 135-145[In Persian].
Keshtiaray, N., Fathi Vajargah, K., Zimitat, C., & Forughi, A. (2009). Designing and Accrediting an Experiential Curriculum in Medical Groups Based on Phenomenological Approach. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9(1), 55-67 [In Persian].
Khorashadizadeh, F., & Monaghi Karimi, H. (2017). A comparative comparison of the application of the problem-oriented strategy in the undergraduate nursing curriculum of the United States, Canada and Australia and the presentation of suggested solutions in the nursing curriculum of Iran. Research in Curriculum Planning, 15(30), 66-57[In Persian].
khorooshi, P., Nasr Esfahani, A., & Mirshah Jafariy, E. (2017). The Conceptual Model of Evaluation of Expected Competences of the Teacher-Students in Competency-based Teacher Training Curriculum. Curriculum Quarterly. 13(50), 5-44[In Persian].
Kliebard, H. M. (2004). The struggle for the American curriculum, 1893-1958. Routledge. Melaville, A., Berg, A. C., & Blank, M. J. (2006). Community-based learning: Engaging students for success and citizenship.
Liaghatdar, M. J. (2008). The situation of teachers' practical training in Iran.journal of research in educational issues, numbers 13 and 14[In Persian].
Lowenstein, E., Kaur Grewal, I., & Erkaeva, N. (2018) Place-Based Teacher Education a Model Whose Time Has Come. Issues in Teacher Education. Eastern Michigan University.p. 36.
Magzoub, M., & Saeed, AA. (1992). The rural residency course. Annals of Community – Oriented Education.; 6: 105-10.
Maleki, H. (2012). Curriculum planning (practice guide). Mashhad: Payam Andisheh Publication [In Persian].
Maleki, S., Ahmadi, Gh. A., Mehromhammadi, M., & Friday imam, M. R. (2019). Evaluating Farhangian University Internship Program from the Perspective of Global Experiences. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 15(8), 383-424 [In Persian].
Marashi, M., Arbabi, N. M. & Safai Moghadam, M. (2008). Investigating the effects of globalization on teacher training in Iran. master's thesis. Chamran martyr of Ahwaz University [In Persian].
Maroufi, Y., Yusefzadeh, M., & Mirzaeifar, D. (2018). Quality evaluation components of continuous undergraduate curriculum of Farhangian University. Journal of Educational Measurement & Evaluation Studies. 8(23), [In Persian].
Mehram, B., Dehghan, A. M., & Karmi, M. (2016). Evaluation of Curriculum in Teacher Training University in the Course of Training Teacher as Researcher: (Case: ShahidBeheshti and ShahidHasheminejad Campuses). Journal of Higher Education Curriculum Studies, 7(13), 78-100 [In Persian].
Mir Arifin, F., Mehromhammadi, M., Ali Asgari, M., & Haji Hosseinnejad, Gh. (2019). Designing and Validating an “Aesthetic Approach to Teaching” Course for Teacher Education Program. Journal of Curriculum Studies (J. C. S), 14(54), 79-116 [In Persian].
Moezi, M., Shirani, M., Majidi, F., & Saberzadeh, M. (2016). Designing and implementing a community-oriented and responsive educational program: report on the experience of the Center for the Study and Development of Medical Education, Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 17(11), 120-124 [In Persian].
Mule, L. W. (2010). Teacher Education, Diversity, and Community Engagement in Liberal Arts Colleges. Rowman & Littlefield Publishers, INC.
Nemati, M., & Mousazadeh, O. (2021). Evaluating EFL Teacher Education Program in Farhangian University: A triangulated study based on CIPP Model. Foreign Language Research Journal, 11 (4), 763-780.
Popielarz، K، E. (2022). “Change your approach”: how youth organizers, adult allies, and teacher candidates engage in the praxis of communitybased pedagogy within teacher education. International Journal of Qualitative Studies in Education، 1، 2-23
Ponsiglione, M. A., Amato, F., Cozzolino, S., Russo, G., Romano, M., Improta, G., (2022). A Hybrid Analytic Hierarchy Process and Likert Scale Approach for the Quality Assessment of Medical Education Programs. Mathematics 2022, 10, 1426. https://www.mdpi.com/journal/mathematics. 1-20، (2)
Rahimi, B., & Dehghani, M. (2019). Explore the Nature of the Elements of the Community-based Curriculum Pattern on the Higher Education System Based on Meta-Synthesis Approach. Journal of Higher Education Curriculum Studies 11(21),163 -200[In Persian].
Rajaeenia, M., Kiany, Gh., & Akbari, R. (2021). Performance Assessment of EFL Student Teachers’ professional Competencies: A Case of Iranian Farhanghian University. Journal of Foreign Language Research, 11(1), 11-26[In Persian].
Reid, H. (2016). Ecosystem-and community-based adaptation: learning from community-based natural resource management. Climate and development, 8(1), 4-9.
Roomani, S., Rafieian, K., & Sepahvand, E. (2015). Social Foundations of Curriculum: Social Equality and Education. J. Life Sci. Biomed. 5(1): 6-10.
Roshan Qiyas, P., Liaqtdar, M., Zamani, B. I., & Sharifian, F. (2019). Assessment of the Status of the Content Element in the Curriculum Implemented in the Undergraduate Course: Lifelong Learning Approach. Journal of Curriculum Studies (J. C. S) 15(58); 2020, 9-40[In Persian].
Sadeghi, N., Farahani, M., & Kamarehe, m. (2014). The role of identification and partitioning learning outcomes in the improvement of quality higher education, case study: Electrical engineering education (power strand). Iranian Engineering Education Quarterly, Iran Engineering, 16(63), 85-110[In Persian].
Schiro, M. (2012). Curriculum theory: Conflicting visions and enduring concerns. Sage
Tehran's educational and research vice-chancellor, (2013). Farhangian University Statutes. Tehran: Farhangian University Publication [In Persian].
Yazdani, Sh., Hosseini, F., & Akbari, M. (2012). Strategic document for quality development of medical science education. 6-466. North Khorasan University of Medical Sciences, Mashhad [In Persian].
Yuan, H. (2018). Preparing Teachers for Diversity: A Literature Review and Implications from Community-Based Teacher Education. Higher Education Studies: (1).9-17
Zare, Z., Hasni Far, Z., & Ansari Rad, P. (2018). Assessing the quality of biology education curriculum at Farhangian University, The student -teacher points. Journal of Research in Biology Education, 1(4), 15-32 [In Persian].