شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری ریاضی دانشآموزان به کمک فراترکیب و نظرات متخصصین آموزش ریاضی
محورهای موضوعی : یادگیریمحمد علی پور فتحکوهی 1 , محمد حسن بهزادی 2 , حمید رسولی 3 , احمد شاهورانی سمنانی 4
1 - دانشجوی دکتری آموزش ریاضی گروه ریاضی کاربردی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه ریاضی محض، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه ریاضی کاربردی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری, آموزش ریاضی, دلفی, فراترکیب, عوامل مؤثر بر یادگیری,
چکیده مقاله :
شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا بر ارزش نهادن به ریاضی و اهمیت دادن به آن در جریانِ زندگی و در پرورش ذهن و اندیشه تأکید کردهاست. تمام دانشآموزان باید بتوانند ارتباطات ریاضیوار برقرار کرده و ریاضیوار استدلال کنند و نسبت به ریاضی قدردانی داشته باشند. در این پژوهش که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری ریاضی دانشآموزان انجام شدهاست در گام نخست تحقیق، تکنیک فراترکیب[1] در 7 مرحله که توسط سندلوسکی و باروسو در سال 2007 ارائه شده بکار گرفته شدهاست. در مرحله اول فراترکیب سؤالات پژوهشی تعیین شد و در مرحله دوم به جستجوی مقالات با کلمات کلیدی مرتبط با سؤال پژوهش پرداختیم. در گام سوم بعد از فیلتر کردن 215 مقالهیافت شده با تکنیک ارزیابی انتقادی [2]CASP به 61 مقاله مرتبط با سؤال پژوهش دست یافتیم. در گام چهارم و پنجم فراترکیب، توسط نرمافزار MAXQDA به مطالعه و استخراج کدها و دستهبندیها پرداخته شد و در گام ششم برای تأیید اعتبار کد گذاری، دو سند توسط یکی از اعضای پانل خبرگان مجدداً کد گذاری شد و شاخص کاپا برای این دو سند به ترتیب 64/0 و 68/0 به دست آمد. در گام هفتم نتایج خروجی نرمافزار منجر به تولید پرسشنامهای شد که روایی آن بر اساس CVI و CVR تأیید و پایایی آن با روش دلفی در 3 مرحله توسط شاخص هماهنگی کندال انجام شد. انحراف معیار نظرات خبرگان در دور اول 856/0، دور دوم 8297/0 و دور سوم 7951/0 به دست آمد و ضریب هماهنگی کندال برای این سه مرحله برابر 5569/0، 6720/0و 7900/0 محاسبه شدهاست که نشاندهنده هماهنگی بالا در پاسخهای خبرگان میباشد. بهاین ترتیب 17 زیر معیار و 6 معیار اصلی یادگیری ریاضیات با تکنیک فراترکیب و بررسی نظرات خبرگان آموزش ریاضی، شناسایی شد.6. Meta-synthesis7. Critical Appraisal Skills Program (CASP)
The National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) has emphasized valuing mathematics in the flow of life and developing the mind and thinking. All students should manage to communicate mathematically, reason mathematically, and have an appreciation for mathematics. This study was conducted to identify the factors affecting mathematics learning by students. The meta-synthesis technique presented by Sandelowski and Barroso in 2007 was first applied in 7 steps. In the first step, questions were designed, and in the second step, papers were searched through keywords concerning the questions. In the third step, 215 found papers were filtered and 61 papers concerning the questions were obtained using the critical appraisal skills programme (CASP). In the fourth and fifth steps, the codes were extracted and categorized by MAXQDA software, and in the sixth step, two documents were re-coded by a member of the expert panel to confirm the validity of the coding, and the Kappa coefficients for these two documents were 0.64 and 0.68, respectively. In the seventh step, the outputs of the software led to the development of a questionnaire whose validity was confirmed based on CVI and CVR, and its reliability was confirmed by the Delphi method in 3 steps by Kendall's coefficient of concordance (W). The standard deviation of experts' opinions was 0.856 in the first round, 0.8297 in the second round, and 0.7951 in the third round. Kendall's coefficients of concordance for these three steps were 0.5569, 0.6720, and 0.7900, indicating high concordance of experts' opinions. Finally, 17 sub-criteria and 6 main criteria for learning mathematics were identified by meta-synthesis technique and checking the opinions of experts in mathematics education.
آقاجانی، سیف اله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا (1391)، ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 3 (1)، 6-20.
خاکباز، عظیمه سادات و موسی پور، نعمت الله. (1387) بهرهگیری از ریاضیات غیر رسمی برای طراحی فرصتهای یادگیری در برنامهی درسی ریاضی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 11(3)، 44-60.
خندان، فرح؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و حجازی، الهه (1390)، بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی. مجله روانشناسی، 4 (15)، 397-405.
رحمانی، مهدی (1383)، اهداف آموزش ریاضی چیست؟ و چه نقشی در اعتلای ریاضیات دارد؟ نشریه رشد آموزش ریاضی، 50(3)، 53-55.
سراجی, فرهاد, حیدری, سیروس, عنایتی فر نوین, علی. (1396). نقش عوامل اجتماعی و آموزشی در تضعیف انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه. اندیشههای نوین تربیتی, 13(2)،22-35.
سلیمانی، بهاره؛ رکابدار، قاسم (1392)، بررسی ارتباط بین رویکردهای مطالعاتی و پیشرفت تحصیلی ریاضی با نقش واسطهای اضطراب ریاضی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 21(6)، 25-39.
سیف، علی اکبر (1389)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم . تهران، انتشارات دوران
شریفی ساکی، شیدا؛ فالح، محمد حسین و زارع، حسین (1393)، نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس در پیشرفت ریاضی دانشآموزان با کنترل جنسیت. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1(3)، 19-28.
طالع زاده، الهام؛ سلیمی، حسین و فرخی، نور علی (1391)، بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
عبداله پور، محمدآزاد و کدیور، پروین و عبداللهی،محمد حسین (1384)، بررسی رابطهی بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. پژوهش های روان شناختی، 3(8)، 19-29.
عسگری، محمد و همکاران (1390) تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 21(7)، 55-69.
عطارخامنه، فاطمه؛ سیف، علی اکبر (1388)، تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشنامه مطالعه روانشناسی تربیتی، شماره نهم، بهار و تابستان
عطایی، مریم؛ حمیدی، فریده، نصری، صادق (1392)، رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خودپنداره ریاضی با انگیزه پیشرفت ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
کیامنش، علیرضا؛ پوراصغر، نصیبه (1385)، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت در پیشرفت ریاضی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،2(3)، 58-69.
مجتبی هوشنگی، مریم کریمپور، فهیمه جمالی،(1395)، نقش روش تدریس و اخلاق معلم بر دانشآموزان ، بجنورد، انتشارات گسترش علوم نوین.
میرلوحی، مرضیه و درتاج، فریبرز (1399). مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه نویسی، علامت گذاری، حاشیه نویسی و نقشه مفهومی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان دختر ، فصلنامه روان شناسی مدرسه، 2(3)، 25-27.
حسین چاری،مسعود، فتانه قزل بیگلو، بهرام جوکار، (1398). تعامل معلم- دانش آموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 3(5)، 12-25.
میری، انوری؛ یزدانبخش، کامران و کرمی، جهانگیر (1391)، اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختالال یادگیری در کودکان دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه رازی
Abdullapour, M., Kadivar, P., Abdullahi, M. (2014). investigating the relationship between cognitive styles and cognitive and metacognitive strategies with academic achievement. Psychological Research, 3(8):19-29. [In Persian]
Aghajani, S., Khormai, F., Rajabi, S., & Rostam Oghli Khayavi, Z. (2012). the relationship between self-esteem and self-efficacy with students' math anxiety. Journal of School Psychology, 3(1):12-32. [In Persian]
Andrei, C., Izabela, V. P., & Valentina, Z. (2014). Comparative study between study tracks: math and sciences or humanities, regarding academic motivation and learning strategies in the 9th grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 128, 432-437.
Aghajani, S., Khormai, F., Rajabi, S., & Rostam Oghli Khayavi, Z. (2012). the relationship between self-esteem and self-efficacy with students' math anxiety. Journal of School Psychology, 3(1): 6-20. [In persian]
Asgari, M. (2012). The effect of teaching self-regulation strategies on the self-concept and academic progress of mathematics of the third-year female students of Arak middle school. Educational Psychology Quarterly, 21(7): 25-36. [In Persian]
Attai, M., Hamidi, F., Nasri, S. (2013). The relationship between self-regulated learning strategies and mathematical self-concept with the motivation of mathematical progress, master's thesis, field of educational psychology, Shahid Rajaei University of Education. [In Persian]
Attar Khamene, F., Saif, Ali. (2008). The effect of teaching metacognitive study learning strategies on students' motivation and academic progress. Educational psychology research journal, number nine, spring and summer, 2(5): 2-15. [In Persian]
Ayebale, L., Habaasa, G., & Tweheyo, S. (2020). Factors affecting students’ achievement in mathematics in secondary schools in developing countries: A rapid systematic review. Statistical journal of the IAOS, 36(20): 73-76.
Barrett, Peter., Davies, Fay., Zhang, Yufan., Barrett, Lucinda. (2015). The impact of classroom design on pupils' learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118–133.
doi: 1016/10/j.buildenv.02/2015.013
Chen, B. H., Chiu, W. C., & Wang, C. C. (2015). The relationship among academic selfconcept, learning strategies, and academic achievement: A case study of national vocational college students in Taiwan via SEM. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(2): 419-431.
Clivaz, S., Miyakawa, T. (2020). The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educ Stud Math 105, 53–70.
d’Entremont, Yvette. (2015). Linking Mathematics, Culture and Community. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174(2): 2818–2824.
Gasco, J., Villarroel, J. D., & Goñi, A. (2014). Differences in the Use of Learning Strategies in Mathematics in 8th and 9th grade. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1040- 1043
Hossein Chari, M., Fatane Qezel Biglou, B. (2018). Teacher-student interaction and self-efficacy with academic vitality: the mediating role of goal orientation, Educational Psychology Quarterly, 15(52): 45-85. [In Persian]
Jacobus G. Maree., Fletcher, L., Erasmus, P. (2013) The Relationship Between Emotional Intelligence, Study Orientation in Mathematics and the Mathematics Achievement of the Middle Adolescent, Journal of Psychology in Africa, 23(2): 205-211, DOI: 1080/10/2013/14330237.10820616
Jang, Selim., Hyde, Daniel C. (2020). Hemispheric asymmetries in processing numerical meaning in arithmetic. Neuropsychologia, 146(2): 10-52
Khakbaz, A., Musapour, N. (1387), using informal mathematics to design learning opportunities in mathematics curriculum. Curriculum Studies Quarterly. 11(5):10-19. [In Persian]
Khandan, F., Lavasani, M., Hejazi, E. (2018). investigating the effectiveness of collaborative learning method on math anxiety and help-seeking behavior. Journal of psychology, 4(15): 25-39. [In Persian]
Kiyamanesh, A., Pourasghar, N. (2016), the role of math self-concept, motivation to learn math, previous math performance and gender in math progress. Journal of Educational Sciences and Psychology of Shahid Chamran University of Ahvaz, 3(30), 22-35. [In Persian]
Kosir, K., Tement, S. (2014). Teacher–student relationship and academic achievement: a cross-lagged longitudinal study on three different age groups. Eur J Psychol Educ, 29, 409–428.
Maxwell, Sophie., Reynolds, K., Lee, E., Subasic, E., Bromhead, D. (2017). The Impact of School Climate and School Identification on Academic Achievement: Multilevel Modeling with Student and Teacher Data. Frontiers in Psychology, 8(2), 2069–2101. doi:3389/10/fpsyg.02069/2017
Miri, A., Yazdanbakhsh, K., Karmi, J. (2012). The effectiveness of teaching cognitive strategies on reducing learning disorders in primary school children. Master's thesis in the field of general psychology. Faculty of Social Sciences. Razi University [In Persian]
Mirlohi, M., Dartaj, F. (2019). Comparison of the effectiveness of summarizing, marking, annotation and concept map learning strategies on female students' comprehension and learning speed, School Psychology Quarterly, 9(3): 259-277. [In Persian]
Mohr-Schroeder, M., Jackson, C., Cavalcanti, M., Jong, C., Craig Schroeder, D., Speler, G. (2017). Parents’ Attitudes Toward Mathematics and the Influence on Their Students’ Attitudes toward Mathematics: A Quantitative Study. School Science and Mathematics, 117(5): 214–222.
Hoshangi, M., Jamali, M. (2015). The role of teaching method and teacher's ethics on students, Bojnord, New Science Development Publications. [In Persian]
Nurul, N., Zaleha, I., Yudariah, Y. (2016). The Relationship between Emotional Intelligence and Mathematical Competency among Secondary School Students. Journal on Mathematics Education, 7. 10.22342/jme.7.2.3534.91-100.
Radisic, J., Videnovic, M., Baucal, A. (2015). Math anxiety—contributing school and individual level factors. European Journal of Psychology of Education, 30(1): 1-20
Rahmani, M. (2004), What are the goals of mathematics education? And what role does it play in improving mathematics? Roshd Journal of Mathematical Education,3(5): 53-55. [In Persian]
Saif, A. (2009), Modern educational psychology: Psychology of learning and education, 6th edition. Tehran, Duran Publications. [In persian]
Sadi, O., Uyar, M. (2013). The relationship between cognitive self-regulated learning strategies and biology achievement: A path model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 847-852.
Sandra Crespo. (2006). Elementary Teacher Talk in Mathematics Study Groups. Educational Studies in Mathematics, 63(1): 29–56.
Saraji, F., Heydari, S., EnayatiFar, N. (2016). The role of social and educational factors in weakening the academic motivation of secondary school students in Kermanshah. New Educational Thoughts, 13(2): 22-36. [In Persian]
Sievert, H., van den Ham, A., Niedermeyer, I., Heinze, Aiso. (2019). Effects of mathematics textbooks on the development of primary school children's adaptive expertise in arithmetic. Learning and Individual Differences, 74(2): 101716–. doi: 1016/10/j.lindif.02/2019.006
Sharifi Saki, S., Falah, M., Zare, Hossein. (2013). The role of math self-efficacy, math self-concept and perception of the classroom environment in students' math progress with gender control. Scientific-research quarterly, research in school and virtual learning, 1(3): 19-28. [In Persian]
Soleimani, B., Rekabdar, Q. (2012). investigating the relationship between study approaches and math academic progress with the mediating role of math anxiety. Education and Evaluation Quarterly, 21(6): 25-39. [In Persian]
Stewart, V. (2005). Making sense of students’understanding of fractions: An exploratory study of sixth graders’construction of fraction concepts through the use of physical referents and real-world representations. Ph.D. thesis, Florida State University.
Talezadeh, E., Salimi, H., Farkhi, N. (2013), Investigating the relationship between cognitive and metacognitive strategies and academic performance of female secondary school students. Master's thesis. Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University [In Persian]
Zimmerman, B., Martinez Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of selfregulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 61423.
_||_آقاجانی، سیف اله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا (1391)، ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 3 (1)، 6-20.
خاکباز، عظیمه سادات و موسی پور، نعمت الله. (1387) بهرهگیری از ریاضیات غیر رسمی برای طراحی فرصتهای یادگیری در برنامهی درسی ریاضی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 11(3)، 44-60.
خندان، فرح؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و حجازی، الهه (1390)، بررسی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک طلبی. مجله روانشناسی، 4 (15)، 397-405.
رحمانی، مهدی (1383)، اهداف آموزش ریاضی چیست؟ و چه نقشی در اعتلای ریاضیات دارد؟ نشریه رشد آموزش ریاضی، 50(3)، 53-55.
سراجی, فرهاد, حیدری, سیروس, عنایتی فر نوین, علی. (1396). نقش عوامل اجتماعی و آموزشی در تضعیف انگیزه تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه. اندیشههای نوین تربیتی, 13(2)،22-35.
سلیمانی، بهاره؛ رکابدار، قاسم (1392)، بررسی ارتباط بین رویکردهای مطالعاتی و پیشرفت تحصیلی ریاضی با نقش واسطهای اضطراب ریاضی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 21(6)، 25-39.
سیف، علی اکبر (1389)، روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم . تهران، انتشارات دوران
شریفی ساکی، شیدا؛ فالح، محمد حسین و زارع، حسین (1393)، نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره ریاضی و ادراک از محیط کلاس در پیشرفت ریاضی دانشآموزان با کنترل جنسیت. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1(3)، 19-28.
طالع زاده، الهام؛ سلیمی، حسین و فرخی، نور علی (1391)، بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
عبداله پور، محمدآزاد و کدیور، پروین و عبداللهی،محمد حسین (1384)، بررسی رابطهی بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. پژوهش های روان شناختی، 3(8)، 19-29.
عسگری، محمد و همکاران (1390) تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 21(7)، 55-69.
عطارخامنه، فاطمه؛ سیف، علی اکبر (1388)، تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشنامه مطالعه روانشناسی تربیتی، شماره نهم، بهار و تابستان
عطایی، مریم؛ حمیدی، فریده، نصری، صادق (1392)، رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خودپنداره ریاضی با انگیزه پیشرفت ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
کیامنش، علیرضا؛ پوراصغر، نصیبه (1385)، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت در پیشرفت ریاضی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،2(3)، 58-69.
مجتبی هوشنگی، مریم کریمپور، فهیمه جمالی،(1395)، نقش روش تدریس و اخلاق معلم بر دانشآموزان ، بجنورد، انتشارات گسترش علوم نوین.
میرلوحی، مرضیه و درتاج، فریبرز (1399). مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصه نویسی، علامت گذاری، حاشیه نویسی و نقشه مفهومی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان دختر ، فصلنامه روان شناسی مدرسه، 2(3)، 25-27.
حسین چاری،مسعود، فتانه قزل بیگلو، بهرام جوکار، (1398). تعامل معلم- دانش آموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه گری جهت گیری هدف، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 3(5)، 12-25.
میری، انوری؛ یزدانبخش، کامران و کرمی، جهانگیر (1391)، اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختالال یادگیری در کودکان دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه رازی
Abdullapour, M., Kadivar, P., Abdullahi, M. (2014). investigating the relationship between cognitive styles and cognitive and metacognitive strategies with academic achievement. Psychological Research, 3(8):19-29. [In Persian]
Aghajani, S., Khormai, F., Rajabi, S., & Rostam Oghli Khayavi, Z. (2012). the relationship between self-esteem and self-efficacy with students' math anxiety. Journal of School Psychology, 3(1):12-32. [In Persian]
Andrei, C., Izabela, V. P., & Valentina, Z. (2014). Comparative study between study tracks: math and sciences or humanities, regarding academic motivation and learning strategies in the 9th grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 128, 432-437.
Aghajani, S., Khormai, F., Rajabi, S., & Rostam Oghli Khayavi, Z. (2012). the relationship between self-esteem and self-efficacy with students' math anxiety. Journal of School Psychology, 3(1): 6-20. [In persian]
Asgari, M. (2012). The effect of teaching self-regulation strategies on the self-concept and academic progress of mathematics of the third-year female students of Arak middle school. Educational Psychology Quarterly, 21(7): 25-36. [In Persian]
Attai, M., Hamidi, F., Nasri, S. (2013). The relationship between self-regulated learning strategies and mathematical self-concept with the motivation of mathematical progress, master's thesis, field of educational psychology, Shahid Rajaei University of Education. [In Persian]
Attar Khamene, F., Saif, Ali. (2008). The effect of teaching metacognitive study learning strategies on students' motivation and academic progress. Educational psychology research journal, number nine, spring and summer, 2(5): 2-15. [In Persian]
Ayebale, L., Habaasa, G., & Tweheyo, S. (2020). Factors affecting students’ achievement in mathematics in secondary schools in developing countries: A rapid systematic review. Statistical journal of the IAOS, 36(20): 73-76.
Barrett, Peter., Davies, Fay., Zhang, Yufan., Barrett, Lucinda. (2015). The impact of classroom design on pupils' learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118–133.
doi: 1016/10/j.buildenv.02/2015.013
Chen, B. H., Chiu, W. C., & Wang, C. C. (2015). The relationship among academic selfconcept, learning strategies, and academic achievement: A case study of national vocational college students in Taiwan via SEM. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(2): 419-431.
Clivaz, S., Miyakawa, T. (2020). The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educ Stud Math 105, 53–70.
d’Entremont, Yvette. (2015). Linking Mathematics, Culture and Community. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174(2): 2818–2824.
Gasco, J., Villarroel, J. D., & Goñi, A. (2014). Differences in the Use of Learning Strategies in Mathematics in 8th and 9th grade. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1040- 1043
Hossein Chari, M., Fatane Qezel Biglou, B. (2018). Teacher-student interaction and self-efficacy with academic vitality: the mediating role of goal orientation, Educational Psychology Quarterly, 15(52): 45-85. [In Persian]
Jacobus G. Maree., Fletcher, L., Erasmus, P. (2013) The Relationship Between Emotional Intelligence, Study Orientation in Mathematics and the Mathematics Achievement of the Middle Adolescent, Journal of Psychology in Africa, 23(2): 205-211, DOI: 1080/10/2013/14330237.10820616
Jang, Selim., Hyde, Daniel C. (2020). Hemispheric asymmetries in processing numerical meaning in arithmetic. Neuropsychologia, 146(2): 10-52
Khakbaz, A., Musapour, N. (1387), using informal mathematics to design learning opportunities in mathematics curriculum. Curriculum Studies Quarterly. 11(5):10-19. [In Persian]
Khandan, F., Lavasani, M., Hejazi, E. (2018). investigating the effectiveness of collaborative learning method on math anxiety and help-seeking behavior. Journal of psychology, 4(15): 25-39. [In Persian]
Kiyamanesh, A., Pourasghar, N. (2016), the role of math self-concept, motivation to learn math, previous math performance and gender in math progress. Journal of Educational Sciences and Psychology of Shahid Chamran University of Ahvaz, 3(30), 22-35. [In Persian]
Kosir, K., Tement, S. (2014). Teacher–student relationship and academic achievement: a cross-lagged longitudinal study on three different age groups. Eur J Psychol Educ, 29, 409–428.
Maxwell, Sophie., Reynolds, K., Lee, E., Subasic, E., Bromhead, D. (2017). The Impact of School Climate and School Identification on Academic Achievement: Multilevel Modeling with Student and Teacher Data. Frontiers in Psychology, 8(2), 2069–2101. doi:3389/10/fpsyg.02069/2017
Miri, A., Yazdanbakhsh, K., Karmi, J. (2012). The effectiveness of teaching cognitive strategies on reducing learning disorders in primary school children. Master's thesis in the field of general psychology. Faculty of Social Sciences. Razi University [In Persian]
Mirlohi, M., Dartaj, F. (2019). Comparison of the effectiveness of summarizing, marking, annotation and concept map learning strategies on female students' comprehension and learning speed, School Psychology Quarterly, 9(3): 259-277. [In Persian]
Mohr-Schroeder, M., Jackson, C., Cavalcanti, M., Jong, C., Craig Schroeder, D., Speler, G. (2017). Parents’ Attitudes Toward Mathematics and the Influence on Their Students’ Attitudes toward Mathematics: A Quantitative Study. School Science and Mathematics, 117(5): 214–222.
Hoshangi, M., Jamali, M. (2015). The role of teaching method and teacher's ethics on students, Bojnord, New Science Development Publications. [In Persian]
Nurul, N., Zaleha, I., Yudariah, Y. (2016). The Relationship between Emotional Intelligence and Mathematical Competency among Secondary School Students. Journal on Mathematics Education, 7. 10.22342/jme.7.2.3534.91-100.
Radisic, J., Videnovic, M., Baucal, A. (2015). Math anxiety—contributing school and individual level factors. European Journal of Psychology of Education, 30(1): 1-20
Rahmani, M. (2004), What are the goals of mathematics education? And what role does it play in improving mathematics? Roshd Journal of Mathematical Education,3(5): 53-55. [In Persian]
Saif, A. (2009), Modern educational psychology: Psychology of learning and education, 6th edition. Tehran, Duran Publications. [In persian]
Sadi, O., Uyar, M. (2013). The relationship between cognitive self-regulated learning strategies and biology achievement: A path model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 847-852.
Sandra Crespo. (2006). Elementary Teacher Talk in Mathematics Study Groups. Educational Studies in Mathematics, 63(1): 29–56.
Saraji, F., Heydari, S., EnayatiFar, N. (2016). The role of social and educational factors in weakening the academic motivation of secondary school students in Kermanshah. New Educational Thoughts, 13(2): 22-36. [In Persian]
Sievert, H., van den Ham, A., Niedermeyer, I., Heinze, Aiso. (2019). Effects of mathematics textbooks on the development of primary school children's adaptive expertise in arithmetic. Learning and Individual Differences, 74(2): 101716–. doi: 1016/10/j.lindif.02/2019.006
Sharifi Saki, S., Falah, M., Zare, Hossein. (2013). The role of math self-efficacy, math self-concept and perception of the classroom environment in students' math progress with gender control. Scientific-research quarterly, research in school and virtual learning, 1(3): 19-28. [In Persian]
Soleimani, B., Rekabdar, Q. (2012). investigating the relationship between study approaches and math academic progress with the mediating role of math anxiety. Education and Evaluation Quarterly, 21(6): 25-39. [In Persian]
Stewart, V. (2005). Making sense of students’understanding of fractions: An exploratory study of sixth graders’construction of fraction concepts through the use of physical referents and real-world representations. Ph.D. thesis, Florida State University.
Talezadeh, E., Salimi, H., Farkhi, N. (2013), Investigating the relationship between cognitive and metacognitive strategies and academic performance of female secondary school students. Master's thesis. Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University [In Persian]
Zimmerman, B., Martinez Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of selfregulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 61423.