بررسی میزان خودکارآمدی،اضطراب اجتماعی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی متفاوت
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیشعله لیوارجانی 1 , عبدالله محمدیان 2 , معصومه آزموده 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, شادکامی, اضطراب اجتماعی, سرسختی روانشناختی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی بالا و پایین بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی شهر مهاباد بود، بدین منظور به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس جدول مورگان، 313 دانشآموز از بین دبیرستانهای متوسطه پسرانه شهر مهاباد انتخاب شدند. پس از جلب رضایت دانشآموزان از آنان خواسته شد پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، سرسختی روانشناختی لانگ و گولت، خود کارآمدی شرر و اضطراب اجتماعی کانور را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی گروههای مستقل در 2 گروه شادکامی بالا و پایین تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دانشآموزان دارای شادکامی بالا و پایین، از لحاظ میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی(مؤلفه ی ناراحتی فیزیولوژیک) و سرسختی روان شناختی(مؤلفه ی کنترل) تفاوت معنادار وجود دارد. بین آزمودنیهای دارای شادکامی بالا، از لحاظ سرسختی روان شناختی (مؤلفهی کنترل) تفاوت بیشتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین گزارش میکنند همچنین اضطراب اجتماعی کمتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین نشان میدهند که این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. در سایر مؤلفهها این تفاوتها معنادار نبودهاند. براساس نتایج می توان گفت شادکامی نقشی تعیین کننده و اثرگذار بر سایر ویژگیها و رفتارها دارد به طوریکه افرادی با شادکامی بالاتر از خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی بالاتری برخوردارند؛ و به تبع آن میزان اضطراب اجتماعی در آنان کاهش مییابد
The purpose of this study was to compare the self-efficacy, social anxiety and psychological hardiness among the high schools’ students with high and low levels of happiness. The research design of this study is causal-comparative. The population of this study includes Mahabad city high school studentst; according to these 313 students were selected among boy’s high school students of Mahabad city using random cluster sampling and Morgan table. After the consent of the Participants asked them to complete the Oxford Happiness questionnaire, Lang and Goulet psychological Hardiness, Sherer Self-efficacy and Social Anxiety. Data were analyzed by multivariate analysis of variance and T independent groups test on 2 high and low level of happiness groups. The results showed that there is a significant difference between students with high and low levels of happiness in self-efficacy, social anxiety (Physiological discomfort component) and psychological hardiness (control component) scales. Among subjects with high happiness, they report high difference in psychological hardiness (control component) than the group with low happiness and also the show lower social anxiety than the group with low happiness, which is statistically significant. In other components, these differences were not significant. Based on the results, happiness can play a decisive and influential role on other traits and behaviors, and it increases the level of self-efficacy and psychological hardiness among them, while simultaneously reducing social anxiety
