چالش های اسراف در قتل در حقوق ایران
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیابوالحسن شاکری 1 , فاطمه علی نژادمیر 2
1 - استاد گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانش آموخته حقوق جزا و جرم شناسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
کلید واژه: نفس, اسراف, قصاص, قتل,
چکیده مقاله :
اسراف نکردن در قتل عبارتی برگرفته از آیه 33 سوره اسراء قرآن کریم است؛ در این آیه پس از بیان حرمت قتل انسان و حق ولی دم مقتولنسبت به قاتل، از زیاده روی در قتل منع شده است، ظاهرعبارت آیه با لحاظ عبارت قبلی آن ناظر به زیاده روی نکردن در قصاص نفس است ولی با لحاظ اطلاق قتل می توان شامل مواردی هم دانست که شخص مستحق سلب حیات مثل اعدام است، بر این اساس اگر مجرمی محکوم به سلب حیات شود نباید درد و رنج جسمی و روانی دیگری بر وی تحمیل کرد که از جمله آنهااجرای مجازات سلب حیات با استفاده از طناب دار است چراکه موجب به طول کشیدن آنو لزوماً درد و رنج مضاعف می شود لذا باید از وسیله دیگری مثل بیهوش کردن که موجب سرعت در سلب حیات است استفاده کرد. همینطور مجرمی که مرتکب چندین جرم و مستحق چندین مجازات از جمله سلب حیات است تداخل مجازات هادر مجازات سلب حیات باعث اسراف در قتل است. از طرف دیگر با لحاظ اینکه مجازات قصاص نفس حق الناسی است تاخیر در اجرای آن تا زمانی که اولیاء دم درخواست نکردند فرصت زندگی دادن به محکوم است در این صورت بایسته است وی تا اجرادر زندان نگهداری شود که نمی تواند اسراف در قتل باشد زیرا تحمل زندان اخف از قتل است.
Not exceed limits in taking life is a phrase derived from verse 33 of the Surah al-Asrain the Holy Qur'an; In this verse, after expressing the unlawfulness for the murder of man and the right of victim's avengers of blood to the murderer, excessive killing is prohibited to commit, the appearance of the verse and the phrase before it, is about not exceeding in retribution of a person, but considering the generalization of murder. It can also include cases where a person deserves to be deprived of life like execution, so that if a person is convicted to be deprived of life he should not be subjected to any other physical and psychological suffering, including the implementation of the deprivation of life penalty by using a rope, which would prolong it and necessarily double the suffering. Therefore, we have to use different means, such as anesthetics with conditions and firearms that speed up the deprivation of life penalty. The same is true when a criminal has committed several crimes and deserves several punishments, including deprivation of life, the interference of the punishments in deprivation of life causes exceeding limits in taking life. On the other hand, given that the punishment for retribution is a sin against mankind and is due to men, the delay in its implementation until the request of the avengers of blood is giving the convicted person an opportunity to live, then he must be kept in jail until the implementation, which cannot be exceeding limits in taking life because incurring jail is lower than killing.
قرآن کریم.
9.حرالعاملی، محمدبن الحسن(1403). وسائل الشیعه. جلد نوزدهم. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
32.مرعشی شوشتری، محمدتقی(1406). النجعه فی شرح اللمعه. جلد یازدهم. تهران.
45. هاشمی شاهرودی، سید محمود(1378). بایسته های فقه جزا. تهران: نشر میزان.
_||_Abolbarkat. A. (No date). Al-sharh al-kabir. Beirut: darehya al-kotob al-arabi.
Ameli, H. (1981). Vasayel al-shieh. Qom: Al-Bayt Foundation.
Baboyeh Qomi. M, (1993). Man la yohzara al-faqih. Qom: The office of islamic publications affiliated with the society of teachers of qom Seminary.
Dosoqi, M. (No date). Hashyeh al-dosoghi. Darehya al-tarath al-arabi.
Esfahani. B, (1996). Kashf al-lethamva al-ebham an ghavaed al-ahkam. Qom; Islamic publications office.
Godarzi, F. (1995). Forensic Medicine. Tehran: Einstein Publication.
HaeriTabatabei. S. A. (1998). Reyaz al-masael lafetahghigh al-ahkam. Qom; Al-Bayt Institute.
HashemiShahrodi, M. (1999). Requirements of criminal jurisprudence. Tehran: Mizan Publication.
Helli. J. (1990). Al-mokhtasar al-manafe. Beirut: Feqhoalshia Institute.
Helli. J. (1983). Sharaye al-eslam. Tehran: Esteghlal Publication.
Helli. N. J. (1990). Al-mokhtasar al-manafe. Beirut: feqhoalshia Institute.
HorAlameli. M, (1983). Vasael al-sheyeh. Beirut: Darehya al-tarath al-arabi.
Ibn Baraj. A, (No date). Almohzeb. Qom: Islamic Publishing Institute.
JebeiAmeli. Z. (1983). Al-ruzah al-behifesharhe al-lome al-damashghi. Beirut: Dar al-hadi.
Khaleqi. A. (2015). Notes in the code of criminal procedure. Shahredanesh Publication.
Koleini. M, (2008). Al-kafi. Qom: Dar-alhadis Publication.
MakaremShirazi, N. (2007). New referendums. Qom: Qom Publication.
Mofid, M. (1997). Al-moghnaeh. Qom: Affiliate Publication of Jamehmodaresin.
MohaqeqArdebili, A. (No date). Majma al-faedehva al-borhan. Qom: Islamic Publishing Institute.
Mohseni, M. (2003). General criminal law course and criminal law general. Tehran; Ganj-e-danesh library.
Moien, M. (1992). Persian dictionary. Tehran: Amirkabir Publication.
Moien, M. (2012). Persian dictionary. Tehran: Amirkabir Publication.
Moosavi, A. (1997). Masael al-naseriat. Tehran: Amirkabir Publication.
Najafi, M. H. (1984). JavaheraL-kalamfesharhsharae al-eslam. Beirut: Dar aL-ehya al-tarath al-arabi.
Sabzevari, S. A. (1997). Mohzab al-ahkamfebayan al-halal va al-haram. Qom: Qom Publication.
Samarqandi, A. (1994). Tohfah al-foqaha. Beirut: Dar al-kotob al-elmeyyeh.
Tousi, A. M. (No date). Almabsoot Fi al-feqeh al-emamame. Beirut: Dar al-kotob Al-Islami.