بررسی فقهی توجه به شخصیت مجرمین در تعزیرات
محورهای موضوعی : حقوق جزا و جرم شناسی
راضیه سبزه علی
1
(
کارشناسی ارشد،حقوق جزا و جرم شناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
محمود اشرافی
2
(
استادیار، گروه حقوق، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
)
مسعود حیدری
3
(
دانشیار، گروه حقوق، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
)
کلید واژه: تعزیرات, تفرید کیفری, سیاست کیفری اسلام, بازسازگاری اجتماعی, شخصیت مجرم,
چکیده مقاله :
تعزیر به عنوان یک مجازات نامعین، گستردهترین واکنش علیه جرایم در سیاست کیفری اسلام محسوب میشود. فایدهمند بودن تعزیر به نحوه استفاده از آن در جهت تطبیق این واکنش با شخصیت مجرمان بستگی دارد. تعزیر نوعی از کیفرهای اسلامی است که میزان کیفر و چگونگی آن نامعین است و بستگی به نظر و صلاحدید قاضی دارد و قاضی موظف است متناسب با شخصیت مجرم میزان آن را تعیین نماید به همین جهت از آن تحت عنوان قاعده "التعزیر بما یراه الحاکم" یاد می شود. منظور از تفرید کیفری آن است که قاضی اختیار داشته باشد با رعایت اوضاع و احوال اجتماعی، جسمی، روانی مجرم و متناسب با شخصیت مجرم برای وی مجازات تعیین نماید. در منابع فقهی اصل فردی کردن مجازاتها در تعزیرات اجرا میشود. اسلام در وضع مجازات ها اهداف متعددی را مورد توجه قرار داده است که مهم ترین آن ها بازداشتن انسانها از ارتکاب جرم است. از لحاظ فلسفه مجازات ها و اهداف آن در نظام کیفری اسلام هدف از تعزیرات اصلاح و تأدیب مجرم، بازسازگاری اجتماعی مجرم، متنبه نمودن سایر مردم، حفظ مصالح اجتماعی و ارزش های دینی و بازداشتن مجرم از تکرار جرم می باشد. در این مقاله پس از بررسی مفهومشناسی تعزیر به فلسفه تعزیرات در نظام کیفری اسلام و بررسی فقهی جایگاه تفرید کیفری در تعزیرات و تاثیر نظر حاکم در تعزیرات پرداخته شده است. نوآوری مقاله حاضر از این جهت است که به جایگاه توجه به شخصیت مجرمین در نهاد تعزیرات از منظر فقهی میپردازد.
Tazir as an indefinite punishment is the most widespread reaction against crime in the punishment policy of Islam. The usefulness of Tazir is dependent on the way to use it in accordance with the personality of the criminal. Tazir is a type of Islamic punishment which its amount and way of performance are identified and depends on the judge's view. The judge has to identify it based on the amount of the crime; thus it is called "punishment based on the view of the judge". Personalized penal means that the judge has the power. Considering social, physical conditions of the guilty person and based on his personality the punishment is identified.in religious rules the principal of personalized punishment is performed in Tazirat. Islam considers different goals in passing punishments and the most important of which is its prohibitive function. The aim of Tazirat is to correct the guilty person, re-adaptation of the guilty person, teaching others a lesson, keeping social prudence and religious values and prevent repetition of the crime. The method of the study was descriptive analytical and library method was used to collect literature and note taking also was used.
ب: فارسی
_||_
18. Walidi, Saleh (1384-2005), Common criminal law, Vol. 2. Tehran: Samt organization for Studying and Compiling Humanities Books of Universities.