Impacts of Utilizing E-Mind Maps on Iranian Adolescent vs. Adult EFL Learners’ Language Learning Strategy Choices
محورهای موضوعی : language teachingنسیم نصر اصفهانی 1 , عزیزه چالاک 2 , حسین حیدری تبریزی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: adolescent, Adult, Iranian EFL Learner, E-Mind Map, Language learning strategy,
چکیده مقاله :
The purpose of this study was to investigate the probable effects of E-Mind Maps on the prevailing Language Learning Strategy Choices of adolescent versus adult Iranian EFL learners (LLSC). Besides, their preferred strategies were investigated across each dominant LLSC for some volunteer participants through structured interviews. According to a mixed-method design, 76 available Iranian adolescent and adult EFL learners, both male and female, were randomly divided into four equal groups of experimental and control ones. Strategy Inventory for Language Learning (SILL) was conducted for all participants in the pre-and post-intervention phases, followed by a structured interview in just the post-intervention phase in the qualitative phase. The intervention presented the teaching content through E-Mind Maps vs. the conventional way of teaching for 20 sessions. The data were analyzed using descriptive and Chi-Square statistics. The results confirmed that using E-Mind Maps shifted the dominant LLSC of adolescent and adult EFL learners to memory and cognitive strategies. Moreover, preferred strategies across each dominant LLSC were discussed in detail for both groups. The conclusion can provide critical implications for English language teaching, learning, and educational technology in using E-Mind Maps as an effective strategy in EFL classrooms.
این مطالعه سعی بر آن داشت تا تأثیرات احتمالی نقشه های ذهنی الکترونیکی بر گزینه های راهبردی یادگیری زبان را میان فراگیران نوجوان وبزرگسال ایرانی زبان انگلیسی بررسی کند. علاوه بر این، استراتژیهای فرعی ترجیحی آنها در هر یک از گزینه های راهبردی یادگیری زبان برای برخی از شرکتکنندگان داوطلب از طریق برخی مصاحبههای ساختاریافته ی الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس طرحی شبه تجربی، 76 نفر از فراگیران نوجوان وبزرگسال مرد وزن ایرانی زبان انگلیسی در دسترس به طور تصادفی به چهار گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه ی استراتژی غالب در یادگیری زبان برای همه ی شرکتکنندگان در مراحل قبل و بعد از مداخله و به دنبال آن یک مصاحبه الکترونیکی ساختاریافته فقط در مرحله بعد از مداخله برگزار شد. مداخله، ارائه محتوای آموزش از طریق نقشه های ذهنی الکترونیکی در مقابل روش متعارف تدریس به مدت 20 جلسه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تطبیقی استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از نقشه های ذهنی الکترونیکی گزینه های راهبردی یادگیری زبان فراگیران نوجوان وبزرگسال ایرانی زبان انگلیسی را به سمت راهبردهای حافظه و شناختی سوق داد. علاوه بر این، استراتژیهای فرعی ترجیحی آنها در هر یک از گزینه های راهبردی یادگیری زبان به تفصیل برای هر دو گروه مورد بحث قرار گرفت. نتایج این مطالعه میتواند مفاهیم مهمی را برای زمینههای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی و فناوری آموزشی در استفاده از نقشه های ذهنی الکترونیکی به عنوان ابزاری مؤثر در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی ارائه دهد.
Al-Jarf, R. (2015). Discourse and creativity issues in EFL creative writing on Facebook. International Journal of Signs and Semiotic Systems (IJSSS), 4(1), 54-81. doi: 10.4018/IJSSS.2015010103
Aljaser, M. A. (2017). The effectiveness of electronic mind maps in developing 125 the effectiveness of the e-mind mapping strategy. Academic achievement and the attitude towards learning English among primary school students. Journal of International Education Studies, 10(12), 80-95. doi: 10.5539/ies.v10n12p80
Amine, N.M. (2013). Introducing the mind map technique to promote lesson summarizing in EFL instruction (Doctoral dissertation, University Mohamed Khider Biskra, Biskra, Algeria). Retrieved from http://archives.univbiskra.dz/bitstream/123456789/4742/1/dissertation.pdf
AlWadi, A., & Ismail, N. S. (2019). The use of mind mapping strategy to improve speaking competency among EFL primary school students. Trends in Social Sciences, 1(2), 6-14.
Arulselvi, E. (2017). Mind Maps in classroom teaching and learning. Excellence in Education Journal, 6(2), 50-65.
Brinkmann, A. (2003). Graphical knowledge display–mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Mathematics Education Review, 16(4), 35-48.
Brown, H. D. (2007). Teaching by principle: An interactive approach to language pedagogy (3rd Edition). Pearson Longman.
Buzan, T. (1972). Spore one: Structure in hyperspace, and other poems. Boydell Press.
Buzan, T., & Buzan, B. (2006). The mind map book. BBC Active.
Heidari, A. A., & Karimi, L. (2015). The effect of mind mapping on vocabulary learning and retention. International Journal of Educational Investigations, 2(12), 54-72.
Karami, F. E., Sayadian, S., & Minaeifar, M. (2015, December). The effect of using digital vs. traditional mind mapping strategy on Iranian students’ vocabulary learning. Paper presented at the 5th International Conference on Research in Science and Technology, Kuala Lumpur, Malaysian. Retrieved from https://civilica.com/doc/447172
Malekzadeh, B., & Bayat, A. (2015). The effect of mind mapping strategy on comprehending implicit information in EFL reading texts. International Journal of Educational Investigations, 2(3), 81-90.
Marashi, H., & Kangani, M. (2018). Using concept mapping and mind mapping in descriptive and narrative writing classes. Journal of Language and Translation, 8(2), 93-106.
Mohammadi, H., & Alizadeh, K. (2014). An investigation of reliability and validity of strategy inventory for language learning among Iranian university students. International Journal of English Language Teaching, 1(2), 53-63. doi: 10.5430/ijelt. v1n2p53
Novak, J. D. (1970). The improvement of biology teaching, Indianapolis. Bobbs-Merill Publication.
Novak, J. D., & Canas, A. J. (2006). The origins of the concept mapping tool and the continuing evolution of the tool. Information Visualization, 5(3), 175–184. doi: 10.1057/palgrave.ivs.9500126
Qingquan, N., Chatupote, M., & Teo, A. (2008). A deep look into learning strategies used by successful and unsuccessful students in the Chinese EFL learning context. RELC Journal, 39(3), 338-358. doi: 10.1177/0033688208096845
O’Malley, J. (1985). Learning strategy applications with students of English as a second language. TESOL Quarterly 19, 557-584. doi: 10.2307/3586278
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Heinle & Heinle.
Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (pp. 15-30). Prentice/Hall International.
Stern, H.H. (1992). Issues and options in language teaching. Oxford Publication.
Syafrizal, S., Fitriani, U. I., & Gailea, N. (2018). The Effectiveness of using mind mapping strategy and making inference toward students’ vocabulary achievement. International Journal of English Literature and Social Sciences, 3(4), 638-648. doi: 10.22161/ijels.3.4.22
Tucker, J., Armstrong, G. Massad, V. (2010). Profiling the mind map user: A descriptive appraisal. Journal of Instructional Pedagogies, 2(1), 1-13.
Wang, W.C., Lee C.C., & Chu, Y.C. (2010). A brief review on developing creative thinking in young children by mind mapping. International Business Research. 3(3),233–238. doi: 10.5539/ibr.v3n3p233