A Comparative Study on Iranian EFL Teachers’ Awareness of Code of Ethics in Research: the Role of Gender and Years of Teaching Experience
محورهای موضوعی : language teachingفریده صمدی 1 , خلیل مطلب زاده 2 , حمید اشرف 3 , غلامحسن خواجوی 4
1 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
گروه انگلیسی،موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
3 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه آموزش انگلیسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
کلید واژه: gender, Code of ethics, teachers’ awareness, years of teaching experience,
چکیده مقاله :
This study is aimed at examining the role of gender, and years of teaching experience in Iranian EFL teachers’ awareness of the code of ethics in research. 272 Iranian EFL teachers were chosen based on convenience sampling and were assessed through the Iranian EFL teachers’ awareness of the code of ethics in research scale inventory. After gathering the questionnaires, data was analysed by SPSS. An independent-samples t-test was performed to examine whether the teachers' awareness of the code of ethics in research differs significantly between genders. In addition, Pearson correlation was performed to find the connection between years of teaching experience and the aforementioned factor. The findings showed substantial positive relationships between all five sub-constructs of the code of ethics and experience. Besides, the findings revealed that there were considerable differences in the degree of knowledge among EFL teachers of research codes of ethics and its sub-constructs between male and female teachers. The mean score of the female teachers in all sub-constructs was higher than the male teachers. This study may be the only piece of research that has investigated the EFL teachers’ knowledge regarding factors affecting their awareness of the code of ethics in research in Iran.
این مطالعه با هدف بررسی نقش جنسیت و تجربه در تدریس در آگاهی معلمان زبان انگلیسی ایرانی از استاندارد های اخلاقی در تحقیق انجام شده است. 272 معلم ایرانی زبان انگلیسی بر اساس نمونه گیری آسان انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه دانش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در مورد استانداردهای اخلاقی در تحقیق ارزیابی شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها ، داده ها توسط نرم افزار اماری "اس پی اس اس" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آزمون "تی" مستقل برای ارزیابی اینکه آیا دانش معلمان از اخلاق در تحقیقات به طور قابل توجهی بین دو جنس متفاوت است استفاده شد. علاوه بر این ، همبستگی پیرسون برای یافتن رابطه بین تجربه در تدریس و عامل فوق الذکر انجام شد. یافته ها رابطه مثبت و معناداری بین هر پنج زیرساخت اخلاق و تجربه را نشان داد. علاوه بر این ، یافته ها نشان داد که در میزان دانش معلمان از اخلاق پژوهشی و زیرساخت های آن بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین نمره معلمان زن در تمام زیرساخت ها از معلمان مرد بیشتر است. این مطالعه ممکن است تنها پژوهشی باشد که در ایران دانش معلمان را در مورد عواملی که بر آگاهی آنها از اصول اخلاقی در تحقیق تأثیر می گذارد را مورد بررسی قرار داده است.
Ansarin, A. A., Farrokhiand, F., & Rahmani, M. (2015). Iranian EFL teachers’ reflection levels: The role of gender, experience, and qualifications. The Asian Journal of Applied Linguistics, 2(2), 140-155.
Baer, J. M. (2010). European textbook on ethics in research. European Commission. Retrieved from textbook-on-ethics-report_en.pdf
Barnfield, A. M. C. (2017). “Did I do good?”: The Teaching and Learning of Ethics. Collected Essays on Learning and Teaching, 10, 197–202. https://doi.org/10.22329/celt.v10i0.4752
Best, J. W., & Kahn, J. V. (2006). Research in education. Boston: Pearson Education, Inc.
Brill, C.K. (2001). Looking at the social work profession through the eye of the NASW Code of Ethics. Research on Social Work Practice, 11 (2), 223-234.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
Davies, A. (2004). Introduction: Language Testing and the Golden Rule. Language Assessment Quarterly, 1(2),97- 107.
Gharamaleki, A. F. (2001). Professional Ethics. Tehran: Nashrdanesh Publication
Hanson, M. J. (2015). Introducing ethics to chemistry students in a "research experiences for undergraduates" (REU) program. Biochemistry and Molecular Biology Education, 43(2), 76-80.
Jia, Y. (2009). Ethical standards for language testing professionals: An introduction to five major codes. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13 (2), 2-8.
Koulouriotis, J. (2011). Ethical considerations in conducting research with non-native speakers of English. TESL Canada Journal, 5, 1-15.
Mahmoodi, M. H., Izadi, N., & Dehghannezhad, M. (2017). An investigation into the relationship among EFL teachers’ reflection, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies and students’ L2 achievement. Applied Research on English Language, 4(2), 25-42.
Mazur, D. J. (2007). Evaluating the science and ethics of research on humans: a guide for IRB members.
O’Neill, J., & Bourke, R. (2018). Educating teachers about a code of ethical conduct. Ethics and Education, 5(2), 159-172.
Özturk, S. (2010). The opinions of preschool teachers about ethical principles. Journal of Educational Sciences: Theory & Practic. Retrieved by www.kuyeb.com/pdf/en/aa84601b4415f7bf01a5a7b04ecd1c9bENTAM.pdf
Parsell, M., Ambler, T., & Jacenyik-Trawoger, Ch. (2014). Ethics in higher education research. Studies in Higher Education, 39 (1), 166-179.
Reemann, E., Alas, E.,& Liiv. S. (2013). Interviewer behavior during oral proficiency interviews: A gender perspective. Eesti Rakenduslingvisttika Ühingu Aastaraamat, 9, 209–226.
Ruitenberg, C. W. (2016). The overlapping spheres of medical professionalism and medical ethics: a conceptual inquiry. Ethics and Education, 11(1), 79-90.
Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2015). Responsible Conduct of Research (3rd ed.). Oxford University Press.
World Medical Association: Declaration of Helsinki. (2013). Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194.