A Contrastive Study of Persian and English Written Discourse: Ellipsis in Realistic Novels
محورهای موضوعی : language teachingاسماعیل فقیه 1 , سپیده رحیم پور 2
1 - Alzahra University, Tehran, Iran
2 - Islamic Azad university Qouchan Branch
کلید واژه: Substitution, Contrastive Analysis, Ellipsis, Nominal/ Verbal/ Clausal Ellipsis,
چکیده مقاله :
This study aspires to examine the concept of ellipsis by comparing and contrasting English and Persian written texts. For this purpose, three Persian novels and three English ones were selected. These novels were analyzed carefully; they were compared and contrasted for types and amount of ellipsis used, through a Chi-square analysis. The results of the data analysis revealed that various types of ellipsis were used differently in these two languages. In other words, in the English corpus, nominal ellipsis was used more frequently than verbal ellipsis but in the Persian one, the use of verbal ellipsis was more frequent than nominal. Moreover, the results of this study lend some support to the idea of the universality of ellipsis, in that, all subtypes of ellipsis were used in these two languages although they were used more frequently in English than in Persian. This study might have implications for teachers, material developers, and researchers in the field of teaching English as a foreign language. In other words, teaching ellipsis directly to foreign language learners will improve the quality of their writing. Moreover, the results of the present study have obvious importance in increasing students' awareness of the way native speakers of English organize their writing.
مطالعه ی حاضر در صدد بررسی مفهوم حذف و مقایسه ی میزان و نحوه ی به کارگیری آن در متون نوشتاری فارسی و انگلیسی است که توسط نویسندگان فارسی و انگلیسی نوشته شده اند. بدین منظور یک رمان فارسی و یک رمان انگلیسی انتخاب شدند و به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای روشن شدن تفاوتهای احتمالی، آزمونهای خی دو انجام شد. تحلیل انجام شده نشان داد که تفاوتهای آماری معناداری میان متون نوشتاری فارسی و انگلیسی از حیث بکارگیری نوع حذف و میزان استفاده از آن وجود دارد. در این بررسی مشاهده شد که در هردو زبان تمامی انواع حذف بکار برده شده است، گرچه برخی از زیرمجموعه ها در هردو زبان به طور مشابه و برخی دیگر به طور متفاوت به کار برده شدند. بدین معنا که در هردو زبان، حذف عبارتی، بیشتر از حذف اسمی و فعلی بوده است. افزون بر این، حذف اسمی در داده های انگلیسی بیشتر از حذف فعلی بود اما در داده های فارسی، حذف فعلی بیشتر از حذف اسمی بوده است. نتایج این تحقیق می تواند کاربرد وسیعی در زبان شناسی کاربردی، اعم از آموزش زبان خارجی به خصوص در تدریس مهارتهای نوشتن، خواندن و درک متن، و نیز در ترجمه داشته باشد.
Al-e-Ahmad, J. (1337). Modir-e-Madrese. Tehran: Ravagh.
Bloor, M. & Bloor T. (2007). The Practice of critical discourse analysis. London: Oxford University Press.
Clark, H. H. & Clark, E. V. (1977). Psychology and language. New York:Harcout, Brace, Jovauovich.
Daneshvar, S. (1348). Sou va shoun. Tehran: Kharazmi.
Dolatabadi, M. (1357). Kalidar. Tehran: Farhang-e-moaser.
Dickens, C. (1906). A tale of two cities. Boston: the Athenæum Press.
Fallahi, M. (1991). The grammatical structure of English and Persian. Tehran: Iran University Press.
Flaubert, G. (1981). Madame Bovary. New York: Oxford University Press.
Frinks, A. , Forey, G. & Sengupta, S. (2007). Teaching writing to low proficiency EFL students. ELT Journal, 61(4), 341-352.
Halliday, M.A.K. (1985). An introduction to functional grammar. Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Hardt, D. & Romero, M. (2004). Ellipsis and the structure of discourse. Journal of Semantics, 21(4), 375-379.
Hendriks, P. (2004). Coherence relations, ellipsis, and contrastive topics. Journal of Semantics, 21(2), 133-140.
James, C. (1980). Contrastive analysis. London: Longman.
Leroux, G. (1995). The Phantom of the Opera. London: Wordsworth Editions Limited.
Malmkjær, K. (2004). The linguistic encyclopedia. London: Routledge.
McCarthy, M. (1991). Discourse analysis for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, G. (1996). Introducing functional grammar. New York: Arnold Press.