دخالت در معاملات و دستبرد به اطلاعات رقیبان تجاری در حقوق ایران، حقوق اسلام و اتحادیهی اروپا
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامیودود برزی 1 , علی غریبه 2 , اسماعیل صغیری 3 , ناصر مسعودی 4
1 - دانشجوی دکترا، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - دکترای حقوق خصوصی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
4 - استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
کلید واژه: حقوق اسلام, اسرار تجاری, حقوق رقابت ایران, دخالت در معاملات, اتحادیهی اروپا,
چکیده مقاله :
در بازار آزاد، برای رقابت تجاری، موسسات، شرکت ها و بنگاه های متعددی حضور دارند و در شرایط مساوی و برابر فعالیت می کنند و هر کدام بر حسب انتخاب، امکانات و موقعیتی که دارند در قلمروی خاصی به فعالیت و انجام معاملات خاص مشغول است. هر فعال تجاری سیاست رقابتی و برنامه ها و اهداف ویژه ای دارد. رقابت سالم، منصفانه و آزاد ایجاب می کند هیچ یک از شرکت ها یا بنگاه ها در امور داخلی و معاملات رقیب خود دخالت نکند و از نفوذ در آن بنگاه مثل کسب اطلاعات، کشف اسرار و افشای آن ها خودداری نماید و این دخالت و نفوذ را وسیله ای برای سوء استفاده علیه رقیب قرار ندهد. حقوق رقابت در عموم کشورها در این جهت تعهدات متعددی برای تمامی فعالان عرصه ی رقابت تجاری پیش بینی می کند و با وضع ضمانت اجراهای خاص شرکت ها و بنگاه های تجاری را از تخلف در این عرصه باز می دارد. دخالت در معاملات رقیبان تجاری و کسب غیر مجاز اطلاعات و دست یابی به اسرار تجاری آن ها، آثار منفی زیادی بر رقابت منصفانه و سالم دارد و می تواند موجب حذف رقبای تجاری و درنهایت برقراری انحصار در بازار گردد و سبب کاهش کیفیت کالاها، افزایش قیمت آن ها و درواقع به ضرر مصرف کنندگان باشد به همین دلیل، لازم است به طور ویژه از نظر مفهوم ، اقسام اسرار ، انواع دخالت و نیز مقررات حاکم بر آن در حقوق ایران، حقوق اسلام و حقوق اتحادیه ی اروپا مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار گیرد.
-
_||_