مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی و مهارتهای ارتباطی کارکنان روابط عمومی سازمانهای دولتی تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه مطالعات زنان، تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, تعهد سازمانی, مهارتهای ارتباطی, کارکنان روابط عمومی سازمانهای دولتی تبریز,
چکیده مقاله :
مهارت های ارتباطی عبارت است از توانایی انتقال و اشتراک موثر ایده ها و احساس. تعهد سازمانی به میزان نسبی همانندسازی با سازمانی خاص و یا دلبستگی به آن سازمان گفته می شود که میتواند حداقل به وسیله سه عامل مشخص شود: اعتقاد راسخ به ارزشها. مطالعه حاضر، تعیین رابطه میان میزان سرمایه اجتماعی با میزان تعهد سازمانی و میزان مهارت های ارتباطی میان کارکنان روابط عمومی سازمان های دولتی تبریز بود. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع پیمایشی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمان نیز، از نوع مقطعی بود. جامعه آماری و حجم نمونهکلیه کارکنان شاغل در روابط عمومی های سازمان های دولتی تبریز که تعداد آن ها 388 نفر بودند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهپیت و گوشال استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان دادکه سرمایه اجتماعی با مهارت های ارتباطی و تعهد سازمانی کارکنان روابط عمومی سازمان های دولتی تبریز رابطه مثبت و معنیدار دارد.
Communication skills are the ability to transfer and share effectiveideas and feelings. Organizational commitment is relative to the degree ofreplicating with a particular organization or attachment to that organization,which can be identified at least by three factors: firm belief in the valuesand goals of the organization, the desire to do more to achieve the goalsof the organization and the strong desire to stay in and join theorganization. The purpose of this study was to determine the relationshipbetween the amount of social capital with the amount of organizationalcommitment and the amount of communication skills among publicrelations staff of Tabriz State Organizations. The research method wasdescriptive in nature, and survey type, in terms of purpose was appliedand in terms of time was of a cross-sectional nature. The statisticalpopulation and sample size were all employees of public relationsagencies of Tabriz, which were 388 people. Barton Communication SkillsQuestionnaire, Allen & Meyer Organizational Commitment Questionnaire,and Social Capital Nahopit and Auschall Questionnaire were used tocollect data. The research findings showed that, there is a positive andsignificant relationship between social capital and communication skillsand organizational commitment of public relations staff of publicorganizations of Tabriz.
اردلان؛ قنبری؛ نویدی؛ و بهشتیراد. (1394). فصلنامهمطالعاتاندازهگیریوارزشیابیآموزشی. سال پنجم، شمارة10 ، تابستان1394 ، صص 132–109.
امیرکافی، مهدی؛ و هاشمینسب، فخرالسادات. (1392). تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی، مسائل اجتماعی ایران. سال 4، شمارة ۱. صص ۳6-33.
پازارگادی، مهرنوش؛ و جهانگیر، فریدون. (1385). تعهد سازمانی پرستاران و عوامل مرتبط با آن، نشریه دانشکده پرستاری و مامایی. دوره 16، شماره 54.
خورشید. (1391). فصلنامهفرآیند مدیریت و توسعه. دوره 25، بهار 1391، شماره 1، صص 77–30.
دولتآبادی، حسین؛ شهبازی، غلامرضا؛ و دهقانی، فرشید. (1390). بررسی ارتباط حمایت سازمانی و مدیریتی و تعهد سازمانی نیروهای کارآمد و نظامی پلیس، نشریه راهبردی امنیت و نظم اجتماعی. دوره 1، شماره 1، صص 23-11.
رابینز، استیون. (1396). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: علی، پارساییان؛ و سیدمحمد، اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حضرتی صومعه، زهرا؛ و ابوالحسن تنهایی، حسین. (1388). بررسی نظری پژوهشهای سرمایه اجتماعی در جامعه ایران، فصلنامه علومرفتار. صص 52-29.
ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز؛ و عسکریان، مهناز. (1389). آزمونهای روانشناختی. تهران: نشر ویرایش.
Apaydin, C. and Ercan, B. (2010). A structural equation model analysis of Turkish school managers’ views on social responsibility, Procedia Social and Behavioral Sciences. 2, P.p: 5590–5598.
Bergman, E. (2000). Integrating three domains of employee commitment: an exploratory study, Journal of applied business research. Volume 16.
Borgonovi, F. (2010). A life-cycle approach to the analysis of the relationship between social capital and health in Britain, Social Science & Medicine. 71, P.p: 1927-1934.
Chow, I. H. S. (2009). The relationship between social capital, organizational citizenship behavior, and performance outcomes: an empirical study from China. SAM Advanced Management Journal. 74 (3), P.p: 259-267.
Eisenberger, R. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology. Volume 71, P.p: 500-507.
Fisk, M.; Glenda, P.; Friesen, J. (2012). Perceptions of leader emotion regulation and LMX as predictors of followers' job satisfaction and organizational citizenship behaviors, The Leadership Quarterly. 23, 1–12.
Harris, K. J. (2009). Leader–member exchange and empowerment: Direct and interactive effects On job satisfaction, turnover intentions and performance. The Leadership Quarterly. Volume 20, P.p: 371–382.
_||_