بررسی تفاوت نگرش دانشجویان شهری و روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به آسیبها و مسائل اجتماعی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
داود ابراهیم پور
1
,
رخشنده اعلاییهجراندوست
2
,
سیروس فخرایی
3
1 - گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
3 - دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی؛ تهران 4697-19395 ج. ا. ایران.
کلید واژه: مسائل اجتماعی, : آسیبهای اجتماعی, نگرش دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تفاوت نگرش دانشجویان شهری و روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به آسیبها و مسائل اجتماعی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن به روش اسنادی پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1392 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از پیشبرآورد واریانس متغیر وابسته 429 نفر به دست آمد. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای انتخاب اعضای نمونه آماری استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین تحصیلات والدین، سرمایه اجتماعی، تعلق گروهی دانشجویان شهری و روستایی و نگرش آنها به تفاوت آسیبها و مسایل اجتماعی رابطه معنیدار وجود داشت ولی بین جنسیت، سن، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، بعدخانوار و استفاده از رسانههای جمعی دانشجویان شهری وروستایی ونگرش آنها به آسیبها و مسایل اجتماعی رابطه معنیداری وجود نداشت.
This research studies different attitudes of Tabriz Azad university's urban and rural students toward social damages and problems and social factors associated with it. The statistical population includes the students in 1392 educational year. The volume of the sample was 429 using kokran formulas and variance of dependent variable (pretest). The sample has been selected randomly. After collecting the questionnaires, 400 of them were corporated in analyses. The results indicated that there is a meaningful relationship between the education of the parents, social fund, group belonging of urban and rural students and their attitudes toward social damages and issues of cities and villages but there were not any relationship between the gender, age, social and economic status and the use of social media of urban and rural students and their attitudes toward social damages and issues of the cities and villages.
