بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجانشرقی
محورهای موضوعی : جامعه شناسیبهلول نوین انرجان 1 , محمود علمی 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز– ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط و عدالت سازمانی) با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجان شرقی، انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان رسمی و غیر رسمی صف و ستادی شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی به تعداد 1820 نفر، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه در دو رده مدیران و کارمندان، حجم نمونه آماری 326 نفر از کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجان شرقی تشکیل داده بودند که 15 نفر زن برابر با 6/4 درصد و 311 نفر برابر با 4/95 درصد را مردان تشکیل می دادند که از این تعداد 111 نفر معادل 34 درصد از نمونه های آماری دارای سمت های مدیریتی و 215 نفر معادل 66 درصد دارای سمت های اجرایی بودند. در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، عدالت سازمانی، شبکه روابط و پست سازمانی رابطه معناداری به دست آمد. اما بین تعهد سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، سازمان ها جهت بالا بردن میزان تعهد سازمانی کارکنان خود باید به تقویت اعتماد، مشارکت، شبکه روابط و عدالت اهتمام ورزند.
This study aimed to determine the relationship between social factors (social reliance, corporate partnerships, network of relationships, organizational justice) with the commitment of employees of Melli Bank branch province. The population of study includes all formal and informal employees (queue and administrative) of branches of Melli Bank of Azerbaijan (1820 people), who were randomly stratified in two categories: managers and employees, Thesample size of 326 employees of the branches of Melli Bank of East Azerbaijan Province had formed 4.6% of the 15 women and 311 men were equal to 95.4. 111 people (equals to 34 percent of a sample) has management positions and 215 equals to 66%) has executive positions. In this study, a standard questionnaire was used as a measurement tool. The results obtained in this study show that, there is a meaningful relationship between organizational commitment and organizational trust, organizational partnerships, organizational justice, the network of relationships and positions. But there was no significant difference between organizational commitments based on gender segregation. According to the results of the present study, in order to raise the level of commitment, organizations must strengthen trust, partnership, network of relationships and fairness is necessary.
