بررسی تأثیر الگوی اجتماعی فرهنگ و پوشش نمادین بر ابرازهویت قومی تماشاگران فوتبال
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
زویا تباری
1
(
دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب، تهران. ایران
)
اکبر طالب پور
2
(
دانشیار گروه جامعه شناسی،دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران، نویسنده مسئول، ایمیل؛ a.talebpour@alzahra.ac.ir
)
طیبه زرگر
3
(
استادیار گروه مدیریت علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب، تهران. ایران
)
کلید واژه: فوتبال, پوشش, تحلیل تماتیک, الگوی اجتماعی, تماشاگران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر الگویاجتماعی فرهنگ وپوشش نمادین بر هویتقومی تماشاگران فوتبال ایران بود که از نظر هدف، نتیجه و داده به ترتیب کاربردی، توسعه ای و کمی و به روش مدل سازی معادلات ساختاری بود به منظور آزمون هدف از مطالعه، از آمار توصیفی استفاده می شود. این مطالعه بصورت میدانی و اطلاعات پژوهش توسط پرسشنامه های استاندارد جمعآوری شد جامعه اماری پاسخ دهندگان به پرسشنامه شهر تهران در سایت هویت بودکه از این افراد تعداد 350نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری هویت تیمی با استفاده از معیار منتظری وهمکاران با شش عامل و با آلفای "مشارکت رفتاری 87/0 آگاهی شناختی 87/0 به هم پیوستگی عاطفی 93/0 حس وابستگی متقابل 95/0 ارزیابی شخصی 9/0 ارزیابی عمومی 88/0 بود، برای سنجش متغیرهای فرهنگ پوشش مذهب از پرسش نامه محقق ساخته فرهنگ پوشش استفاده شد و گویههای آن بر اساس مبانی نظری و تعاریف مفهومی تدوین شد. به منظور بررسی ساختار عاملی تحقیق بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرمافزار Smart Pls استفاده شد که در تمامی مؤلفهها پایایی اسپیرمن برقرار بود. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مؤلفهها از CR بالای 7/0 برخوردار بوده و کلیه مؤلفهها از پایایی اشتراکی بالای نیم برخوردار بودند که نشانگر قبول پایایی اشتراکی بود؛ بنابراین بر اساس چهار آزمون پایایی، پایایی مدل تحقیق مورد تائید قرارگرفت.
The deep link between modern sport and ethnic identity; On the one hand, has created a suitable platform for the development, legitimacy and influence of ethnic culture, and on the other hand, has helped to expand and influence modern sports. Among modern sports, football have great importance in providing entertainment, job creation, income and identity strengthening. Considering this issue, the present study uses the thematic analysis technique to represent the dimensions of ethnic identity among football spectators and in It has sought to find a suitable answer for how the components of ethnic identity are expressed among football spectators. The study population was spectator teams; Tabriz Tractor, Khuzestan Steel and Mazandaran Textile had the experience of watching their team play at least once. Sampling was done using purposive method. For this purpose, 27 people were selected and sampling adequacy through theoretical saturation Was obtained. Research findings showed; Spectators watch their ethnic identity through two components while watching the game; Express ethnic belonging through mental mediation and ethnic belonging through objective mediation. The dimensions of the component of ethnic belonging through mental mediation include; Culture, history, racism, religion, and attributes were symbolic, and the dimensions of the component of ethnic affiliation through objective mediation included; Land, music, diet, myths and legends, population rates, symbolic coverage, language and race.
_||_