بررسی تأثیر الگوی اجتماعی فرهنگ و پوشش نمادین بر ابرازهویت قومی تماشاگران فوتبال
الموضوعات :
زویا تباری
1
(
دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب، تهران. ایران
)
اکبر طالب پور
2
(
دانشیار گروه جامعه شناسی،دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران، نویسنده مسئول، ایمیل؛ a.talebpour@alzahra.ac.ir
)
طیبه زرگر
3
(
استادیار گروه مدیریت علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران جنوب، تهران. ایران
)
الکلمات المفتاحية: فوتبال, پوشش, تحلیل تماتیک, الگوی اجتماعی, تماشاگران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر الگویاجتماعی فرهنگ وپوشش نمادین بر هویتقومی تماشاگران فوتبال ایران بود که از نظر هدف، نتیجه و داده به ترتیب کاربردی، توسعه ای و کمی و به روش مدل سازی معادلات ساختاری بود به منظور آزمون هدف از مطالعه، از آمار توصیفی استفاده می شود. این مطالعه بصورت میدانی و اطلاعات پژوهش توسط پرسشنامه های استاندارد جمعآوری شد جامعه اماری پاسخ دهندگان به پرسشنامه شهر تهران در سایت هویت بودکه از این افراد تعداد 350نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری هویت تیمی با استفاده از معیار منتظری وهمکاران با شش عامل و با آلفای "مشارکت رفتاری 87/0 آگاهی شناختی 87/0 به هم پیوستگی عاطفی 93/0 حس وابستگی متقابل 95/0 ارزیابی شخصی 9/0 ارزیابی عمومی 88/0 بود، برای سنجش متغیرهای فرهنگ پوشش مذهب از پرسش نامه محقق ساخته فرهنگ پوشش استفاده شد و گویههای آن بر اساس مبانی نظری و تعاریف مفهومی تدوین شد. به منظور بررسی ساختار عاملی تحقیق بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر از نرمافزار Smart Pls استفاده شد که در تمامی مؤلفهها پایایی اسپیرمن برقرار بود. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مؤلفهها از CR بالای 7/0 برخوردار بوده و کلیه مؤلفهها از پایایی اشتراکی بالای نیم برخوردار بودند که نشانگر قبول پایایی اشتراکی بود؛ بنابراین بر اساس چهار آزمون پایایی، پایایی مدل تحقیق مورد تائید قرارگرفت.
_||_