ارایه مدلی به منظور تحول در عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر جامعه شناسی ارتباطات جمعی
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
رقیه علی محمد
1
(دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.)
مستوره عزت زاده
2
(استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول ))
سیدعبدالله سجادی جاغرق
3
(استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
افسانه مظفری
4
(دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران.)
کلید واژه: فضای مجازی, تحول, مدل, صدا و سیما,
چکیده مقاله :
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یگانه رادیو و تلویزیون قانونی موجود در کشور برای ورود به عرصه فضای مجازی با چالش های اساسی مواجه است. عدم درک درست از الزامات فضای مجازی سبب شده است که این رسانه نتواند حضور جدی در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته باشد. هدف تحقیق، تعیین فرصتها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت سازمان صدا و سیما برای فعالیت در فضای مجازی و نیز شناخت روابط علی بین پیامدها و مولفههای تحول در کارکرد فضای مجازی صدا و سیما بود. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق، پیمایش بود. جامعه آماری، کلیه مدیران و کارشناسان ارشد سازمان صدا و سیما در حوزه فضای مجازی در معاونت فضای مجازی و سایر معاونت ها به تعداد 152 نفر بود. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 109 نفر تعیین گردید. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شد. بر اساس نتایج آزمون ها، مولفه های تحول سازمان صدا و سیما اثر مثبت و مستقیم و معناداری بر پیامدهای تحول صدا و سیما دارد. تاثیر تبدیل تهدیدها در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی به فرصت ها برای فعالیت در رسانه های اجتماعی معنادار، مثبت و مستقیم است. نقاط ضعف در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی اثر مثبت، مستقیم و معناداری بر نقاط قوت در صدا و سیما برای فعالیت در رسانه های اجتماعی دارد.
Radio and Television of the Islamic Republic of Iran, as the only legal radio and television in the country, is facing major challenges to enter the virtual space. The lack of proper understanding of the requirements of virtual space has caused this media to not be able to have a serious presence in the field of virtual space and social networks. The purpose of the research was to determine the opportunities, threats, weaknesses and strengths of the broadcasting organization to operate in the virtual space and also to know the causal relationships between the consequences and components of the transformation in the functioning of the virtual space of the broadcasting. The type of research was applied and the research method was survey. The statistical population consisted of all managers and senior experts of the Broadcasting Organization in the field of virtual space in the deputy space of virtual space and other deputy offices in the number of 152 people. The sample size was determined by Cochran's formula to the number of 109 people. The statistical sample was selected using stratified random sampling method. Based on the results of the tests, the transformation components of the broadcasting organization have a positive, direct and significant effect on the consequences of the transformation of the broadcasting organization. The effect of turning threats in radio and television for social media activity into opportunities for social media activity is meaningful, positive and direct. Weaknesses in radio and television for social media activity have a positive, direct and significant effect on radio and television strengths for social media activity.
Bala, Kiran. (2014). Social media and Changing Communication Patterns, Global Media Journal-Indian Edition, 5 (1), https://www.caluniv.ac.in/global-mdia-journal/ARTICLE-JUNE-2014/A_3.pdf.
_||_
Bala, Kiran. (2014). Social media and Changing Communication Patterns, Global Media Journal-Indian Edition, 5 (1), https://www.caluniv.ac.in/global-mdia-journal/ARTICLE-JUNE-2014/A_3.pdf.