بازنمایی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی– اسلامی دربازیهای رایانهای بومی
محمدرضا علی زاده
1
(
دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران.
)
علیرضا اسماعیلی
2
(
استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران (نویسنده مسئول)
E-mail: are1346@i-auaz.ac.ir
)
شهرزاد بذرافشان
3
(
استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران.
)
محسن نوغانی
4
(
دانشیار، گروه جامعه شناسی، مشهد، دانشگاه فردوسی، ایران.
)
کلید واژه: بازیهای رایانهای, مؤلفههای فرهنگی, بازیهای رایانهای بومی, سبک زندگی ایرانی – اسلامی,
چکیده مقاله :
درچند دهه اخیر، درهم تنیدگی دو فرهنگ متفاوت غربی و ایرانی – اسلامی، زاویه نگاه و سبک زندگی ما را در خانه، جامعه و نظام آموزشی تغییر داده و گزارههای آسایش و آرامش ما را کم و زیاد کرده است. در شمار شاخصهای تأثیرگذار بر سبک زندگی ما، نقش رسانهها انکارناپذیر بوده است. نباید از یاد برد که نخستین حلقه اتصال و نقطه آغاز جذب اغلب کودکان، نوجوانان وجوانان به رسانه،بازیهای رایانهای است. بازی دیجیتال، یک رسانه تمام عیار است که به دلیل ماهیت تعاملپذیرخود، بیشتر ازهمسایگانش مثل کتاب، فیلم یا موسیقی، مخاطب را باخود درگیر میکند. همین تنش یا جوشش میتواند برای کاربر، راهی به قلّه سعادت و یا درّه فلاکت باشد. این مقاله با هدف تحلیل بازنمایی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی – اسلامی دربازیهای رایانهای بومی به مطالعه وبررسی این مؤلفهها درپنج بازی رایانهای داخلی پرداخته است.روش تحقیق دراین مقاله، روش کیفی مبتنی برنشانه شناسی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی – اسلامی دربازیهای رایانهای بومی است. نتایج تحقیق که درقالب جداول تحلیلی ارائه شده، نشان دهنده آن است که بازیهای رایانهای بومی، انتظار مخاطبان و بازیکنانی را که در قالب این بازیها مشتاق بودند از اصول، ارزشها و مبانی زندگی ایرانی – اسلامی رمزگشایی کنند، برآورده نکرده است.
چکیده انگلیسی :
In recent decades, the intertwining of two different Western and Iranian-Islamic cultures has changed the perspective and style of our lives at home, in society, and in the educational system and has increased and decreased our propositions of comfort and tranquility.The role of the media has been undeniable in counting the influential indicators of our lifestyle. It should not be forgotten that the first link and starting point for most of children, adolescents, and young people to the media is computer games. Digital gaming is a full-fledged medium that engages the audience more than its competitors, such as books, movies, or music, because of its interactive nature, leading to the peak of happiness or the valley of misery for its user. This paper's research method is a qualitative method based on semiotics of cultural components of the Iranian-Islamic lifestyle in domestic computer games. The results of this research, which are presented in numerous tables, show that domestic computer games have not yet met the expectations of those audiences and players who were willing to comprehend the principles and values of Iranian-Islamic life through the available domestic computer games.
_||_