بازنمایی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی– اسلامی دربازیهای رایانهای بومی
الموضوعات :
محمدرضا علی زاده
1
,
علیرضا اسماعیلی
2
,
شهرزاد بذرافشان
3
,
محسن نوغانی
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران.
2 - استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران (نویسنده مسئول)
E-mail: are1346@i-auaz.ac.ir
3 - استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران.
4 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، مشهد، دانشگاه فردوسی، ایران.
تاريخ الإرسال : 12 الخميس , جمادى الأولى, 1443
تاريخ التأكيد : 04 الثلاثاء , رمضان, 1443
تاريخ الإصدار : 28 الإثنين , شعبان, 1444
الکلمات المفتاحية:
بازیهای رایانهای,
مؤلفههای فرهنگی,
بازیهای رایانهای بومی,
سبک زندگی ایرانی – اسلامی,
ملخص المقالة :
درچند دهه اخیر، درهم تنیدگی دو فرهنگ متفاوت غربی و ایرانی – اسلامی، زاویه نگاه و سبک زندگی ما را در خانه، جامعه و نظام آموزشی تغییر داده و گزارههای آسایش و آرامش ما را کم و زیاد کرده است. در شمار شاخصهای تأثیرگذار بر سبک زندگی ما، نقش رسانهها انکارناپذیر بوده است. نباید از یاد برد که نخستین حلقه اتصال و نقطه آغاز جذب اغلب کودکان، نوجوانان وجوانان به رسانه،بازیهای رایانهای است. بازی دیجیتال، یک رسانه تمام عیار است که به دلیل ماهیت تعاملپذیرخود، بیشتر ازهمسایگانش مثل کتاب، فیلم یا موسیقی، مخاطب را باخود درگیر میکند. همین تنش یا جوشش میتواند برای کاربر، راهی به قلّه سعادت و یا درّه فلاکت باشد. این مقاله با هدف تحلیل بازنمایی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی – اسلامی دربازیهای رایانهای بومی به مطالعه وبررسی این مؤلفهها درپنج بازی رایانهای داخلی پرداخته است.روش تحقیق دراین مقاله، روش کیفی مبتنی برنشانه شناسی مؤلفههای فرهنگی سبک زندگی ایرانی – اسلامی دربازیهای رایانهای بومی است. نتایج تحقیق که درقالب جداول تحلیلی ارائه شده، نشان دهنده آن است که بازیهای رایانهای بومی، انتظار مخاطبان و بازیکنانی را که در قالب این بازیها مشتاق بودند از اصول، ارزشها و مبانی زندگی ایرانی – اسلامی رمزگشایی کنند، برآورده نکرده است.
المصادر:
1- آخشینی، علی (1387)، ساندرا آنسلمو رشد در دوران اولیه کودکی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
2- آرمند، محمد علی و رسولی نژاد، سید پویا (1394)، بررسی رابطه سبک زندگی با نشاط اجتماعی و رضایت از زندگی شهر یزد، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی سبک زندگی نظم و امنیت
3- ازکیا، مصطفی وحسینی رودبارکی، سکینه(1386)تغییرات نسلی سبک زندگی درجامعه روستایی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 37.
4- الطافی، هادی (1398)، تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی برسبک زندگی،جامعه شناسان جوان
5- برزگر ابراهیم, لعل علی زاده محسن (1390) جنگ نرم، بازی های رایانه ای اسلام ستیز و پدافند غیرعامل ،نشریه جهاد دانشگاهی
6- بنیاد ملی بازی های رایانه ای(معرفی بازی ها)
7- پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، 1399 (مصاحبه با مطبوعات)
8- پورعابدی نائینی، سید حسن (1388)، بری گانتر، اثربازی های ویدئویی ورایانه ای برکودکان، تهران، جوانه رشد
9- تطبیقی، مرتضی (1380)، بررسی پیامد های بازی های رایانه ای-ویدئویی
10- حسینی نیک،حسین (1392) مقاله واکاوی سبک زندگی اسلامی درنظروعمل
11- جعفرزاده ایمن آبادی، غلامعلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، خانه ملت، آذر97
12- جوادی، محمد جعفروهمکاران ( ۱۳۸۸). رابطه بازی های رایانه ای با پرخاشگری و روابط والد- فرزند دردانش آموزان
13- سهرابی، حمید(1392) سلسله مقالات در باره بازی های ضد ایرانی
14- فتحی، مرتضی(1389)، مقاله بازی های رایانه ای و جنگ نرم ، راسخون
15- فرجنژاد، محمدحسین ، اسماعیلی رفیعالدین(1396) کتاب تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی درسینما، نوشته جان فیسک ، نشردانشگاه امام حسین (ع)
16- کوثری، مسعود (1389)،عصر بازی،نشر دریچه نو،چاپ اول
17- گیویان،عبدالله، کوثری، مسعود (1390)،مقدمه بازی های رایانه ای،مجموعه مقالات مرکز تحقیقات ومطالعات رسانه ای موسسه همشهری
18- مهدی زاده،سید محمد(1389)، نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی ،تهران، نشر همشهری، چاپ اول 1389
19- نصیری،حامد(1397) بازی های ارزشی با ارزش افزوده اقتصادی،مجله تخصصی بازی بان،شماره چهارم
20- یوسفی اردبیلی، فرهاد(1395)، مقاله جامعه بازی گونه
_||_
Akhshini, Ali (2008), Sandra Anselmo Roshd in Early Childhood, Tebyan Cultural and Information Institute
Altafi, Hadi (1398), The Impact of Virtual Social Networks on Life Style, Young Sociologists
Armand, Mohammad Ali and Rasouli Nejad, Seyed Pouya (2015), A Study of the Relationship between Lifestyle and Social Vitality and Life Satisfaction in Yazd, Proceedings of the First National Conference on Lifestyle, Order and Security
Barzegar Ebrahim, Lal Alizadeh Mohsen (2011) Soft War, Anti-Islam Computer Games and Passive Defense, Journal of University Jihad
Comparative, Morteza (2001), A study of the consequences of computer-video games
Ezkia, Mostafa and Hosseini Rudbaraki, Sakineh (2007) Generational changes in lifestyle in rural society, Social Welfare Quarterly, Year 10, No. 37.
Farjonejad, Mohammad Hussein, Ismaili Rafi al-Din (1396) The book Analysis of the Influence of Kabbalistic Culture in Cinema, by John Fisk, Imam Hussein University Press
Fathi, Morteza (2010), article on computer games and soft warfare, Raskhoon
Givian, Abdullah, Kowsari, Massoud (2011), Introduction to Computer Games, Proceedings of Hamshahri Institute Media Research and Studies Center
Hosseini Nik, Hossein (2013) An article analyzing the Islamic lifestyle in terms of action
Jafarzadeh Aymanabadi, Gholam Ali, Member of the Program, Budget and Accounts Commission of the Majles, Khane Mellat, Azar 97
Javadi, Mohammad Jafrohemkaran (2009). The relationship between computer games and aggression and parent-child relationships in students
Kowsari, Massoud (2010), Asr Bazi, Daricheh No Publishing, first edition
Mehdizadeh, Seyed Mohammad (2010), Media Theories: Common Thoughts and Critical Views, Tehran, Hamshahri Publishing, First Edition, 2010
Nasiri, Hamed (1397) Value games with added economic value, Baziban Magazine, No. 4
National Computer Games Foundation (introduction of games)
Pejman, CEO of the National Computer Games Foundation, 2016 (Interview with the press)
Pourabedi Naeini, Seyed Hassan (2009), Barry Gunter, Video and computer effects on children, Tehran, Javaneh Roshd
Sohrabi, Hamid (2013) A series of articles on anti-Iranian games
Yousefi Ardabili, Farhad (2016), article on game-like society