ارائه الگوی نگرش زیستی در راستای بهبود سلامت جامعه با استفاده از روش داده بنیاد
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسارا فیروزیان 1 , علیرضا اسماعیلی 2 , رحمت اله امیراحمدی 3 , محمدرضا نعیمی 4
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسایل اجتماعی ایران، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران (نویسنده مسئول).
E-mail: are1346@iauaz.ac.ir
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.
4 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
کلید واژه: محیط زیست, رویکرد داده بنیاد, نگرش زیستی, سلامت جامعه,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی نگرش زیستی در راستای بهبود سلامت جامعه با استفاده از روش داده بنیاد بود. جهت دستیابی به اهداف تحقیق از روش داده بنیاد استفاده شد. نمونههای آماری تحقیق جهت مصاحبهی عمیق از شامل متخصصان و اساتید حوزه جامعه شناسی، جغرافیا و محیط زیست انتخاب شدند. در این پژوهش، محقق داده های مورد نیاز خود را با انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از اعضای جامعه به جمع آوری نمود. الگوی نگرش زیستی در راستای بهبود سلامت جامعه و تبیین چگونگی ارتباط میان مؤلفه های اصلی و مؤلفه های فرعی در قالب ارائه تم های تحقیق صورت گرفت. نتایج حاصل از بررسی مدل نشان داد که براساس الگوی طراحی شده مسئولیت پذیری زیستی به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی استفاده بهینه از منابع طبیعی، بکارگیری تکنولوژیهای سبز و منابع انسانی مجرب و از طریق راهبردهای سیاستگذاری آموزشی در زمینه زیست محیط، محرکها و مشوقهای زیست محیطی، تحقیق توسعه در زمینه زیست محیط، تقویت فعالیتهای نهادی با در نظر گرفتن "تخصیص منابع مالی، نظارت مستمر بر اجرای برنامه های زیست محیطی و عوامل زمینه ای و اجتماعی" (به عنوان زمینه الگو) محقق می شود و منجر به تحقق پیامدهای "حفظ محیط زیست و ارتقای آگاهی اجتماعی" می گردد.
The purpose of this study was to provide a model of biological attitudes in order to improve community health using the data foundation method. The foundation data method was used to achieve the research objectives. Statistical samples of the research were selected for in-depth interviews from experts and professors in the fields of sociology, geography and environment. In this study, the researcher collected the required data by conducting in-depth and semi-structured interviews. The biological attitude logo was designed to improve community health and explain how the relationship between the main components and sub-components in the form of research themes. The results of the model showed that according to the designed model, "bio-responsibility" as a central category based on causal conditions, "optimal use of natural resources, use of green technologies and experienced human resources" and through strategies of "educational policy in the field of biology" Environment, environmental stimuli and incentives, research on environmental development, strengthening institutional activities "with regard to" allocation of financial resources, continuous monitoring of the implementation of environmental programs and contextual and social factors "(as a model) researcher And leads to the realization of the consequences of "preserving the environment and promoting social awareness."
پورمعصوم، بهمن، فیاض، ایراندخت، بازرگان، سیمین (1396)، شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه درسی راهبردی، برنامه ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای، 33 (129): 32-10
حقیقتیان، منصور (1393)، تحلیلی بر رفتار زیست محیطی شهروندان اصفهان و عوامل موثر بر آن، مجله مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، 6 (23): 144-133
دامغانیان، زهرا (1398)، پیشبینی رفتار مسئولانه زیستمحیطی و مشارکت در حفاظت از محیطزیست بر اساس باورهای زیست محیطی دانشجویان با میانجیگری نگرش زیست محیطی، دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی
رضایی، ال ناز (1390) در پژوهشی به «تدوین استراتژی های آموزش محیط زیست برای کارشناسان فضای سبز شهرداریها با ماتریس SWOT(محل مطالعه: کلانشهر تبریز)، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
صابری صحنه، مژده (1390)، اثربخشــی آموزش محیط زیست در رسیدن به توسعه پایدار با رویکرد استفاده از فناوریهای سازگار با محیط زیست، دانشگاه پیام نور استان تهران ، دانشکده علوم انسانی.
کاردان، منیره (1397)، بررسی تأثیر آموزشهای زیست محیطی بر ادراک دانش آموزان از گردشگری پایدار در مدارس متوسطه دوره دوم استان یزد، موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد، دانشکده علوم انسانی
ندرلو، سمیه، شمس، علی (1396)، بررسی دانش و نگرش محیطزیستی دانشجویان دانشگاه زنجان، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 19 (4): 557-545
Abiolu, O. A. (2019). Environmental knowledge and behavior of Nigerian youth: An assessment. Applied Environmental Education & Communication, 18(1), 53-67.
Das, A. K., Biswas, S. R., Jilani, A. K., Muhammad, M., & Uddin, M. (2019). Corporate environmental strategy and voluntary environmental behavior—mediating effect of psychological green climate. Sustainability, 11(11), 3123.
Fu, L., Sun, Z., Zha, L., Liu, F., He, L., Sun, X., & Jing, X. (2020). Environmental awareness and pro-environmental behavior within China’s road freight transportation industry: Moderating role of perceived policy effectiveness. Journal of Cleaner Production, 252, 119796.
Guerrero, L. A., Maas, G., & Hogland, W. (2013). Solid waste management challenges for cities in developing countries. Waste management, 33(1), 220-232.
Hoffmann, R., & Muttarak, R. (2019). Greening through schooling: understanding the link between education and pro-environmental behavior in the Philippines. Environmental Research Letters.
Jickling, B., & Wals, A. E. (2013). Probing normative research in environmental education. International handbook of research on environmental education, 74-86.
Kairser, F.G. Wolfing, S & Fuhrer, U .)2012("Environmental attitude and ecological behavior". Journal of Environmental Psychology. 19: 1-19.
Kwan, S. C., & Saragih, I. J. (2020). Urban environment and cause specific visits to community health centers of Medan city, Indonesia in 2016. Sustainable Cities and Society, 59, 102228.
Ponce, P., Alvarado, R., Ponce, K., Alvarado, R., Granda, D., & Yaguana, K. (2019). Green returns of labor income and human capital: Empirical evidence of the environmental behavior of households in developing countries. Ecological economics, 160, 105-113.
Widegren, O. )2014(. The New Environmental paradigm and personal norms. Journal of Environmental and Behavior, 30. 75-100.
_||_