رابطه علی گرایش به جراحی زیبایی بر اساس اعتیاد به شبکههای اجتماعی و آسیبشناسی روانی با میانجگری عزت نفس در زنان شهرستان اهواز
عزیزاله رشادی محمدی
1
(
گروه روان¬شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
)
فریبا حافظی
2
(
دانشیار گروه روان¬شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ( نویسنده مسئول)
)
فرزانه هومن
3
(
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
)
کلید واژه: جراحی زیبایی", , ", شبکه های اجتماعی", , ", آسیب روانی", , ", عزت نفس", , ", اهواز,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به ضرورت مقوله جراحی زیبایی و اثرات آن بر زندگی و فردی و اجتماعی افراد بویژه قشر زنان، شناخت زوایای آن بر بستر پژوهش بسیار حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی جراحی زیبایی بر اساس اعتیاد به شبکههای اجتماعی و آسیب شناسی روانی با میانجیگری عزت نفس در زنان شهرستان اهواز استان خوزستان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ میزان و درجه کنترل، میدانی و از لحاظ نحوة جمعآوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و با توجه به طرح پژوهش از نوع همبستگی است. روش نمونه-گیری در دسترس است، ب روی 200 نفر از زنانی که به کلینیکهای زیبایی شهر اهواز بین سالهای 1401 تا 1402 مراجعه کردند، مطالعه صورت گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامهای ساختارمند شامل پرسشنامه گرایش به جراحی زیبایی اعتمادی فر و امانی (1392)، پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی ایجندون و همکاران (2016)، پرسشنامه آسیبشناسی روانی (R-90-SCL) و پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ (1965) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با توجه به مطالعات گذشته و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با نرمافزار AMOS و SPSS صورت گرفت. نتایج شاخصهای برازش 543/0=PCFI، 693/0PNFI=، 08/2=CMIN/DF، 071/0RMSEA=، 793/0=IFI، 804/0=CFI و 804/0= GFIحاکی از برازش خوب مدل پیشنهادی با دادههاست. همچنین تحلیل فرضیهها نشان داد که بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و عزت نفس رابطه مستقیم و با گرایش به جراحی زیبایی در زنان مورد مطالعه رابطه غیرمستقیم و معنیداری برقرار است.
چکیده انگلیسی :
Today, considering the necessity of cosmetic surgery category and its effects on people's personal and social lives, especially women. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating cosmetic surgery based on addiction to social networks and psychopathology with the mediation of self-esteem in women of Ahvaz city, Khuzestan province. The current research is applied in terms of purpose, and in terms of the amount and degree of control, it is field, and in terms of the method of data collection, it is a descriptive (non-experimental) type of research, and according to the research design, it is a correlational type. Sampling method is available, for this purpose,on 200 women who visited beauty clinics in Ahvaz between 1401 and 1402. The instrument used is a structured questionnaire, including Etamadi Far and Amani's cosmetic surgery tendency questionnaire (2012), Ejendon et al.'s (2016) addiction questionnaire to social networks, psychopathology questionnaire (R-90-SCL) and self-esteem questionnaire. It was Rosenberg's self (1965) whose formal and content validity was confirmed by experts and its reliability according to past studies and Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done with AMOS and SPSS software. The results of fit indices PCFI=0.543, PNFI=0.693, CMIN/DF=2.08, RMSEA=0.071, IFI=0.793, CFI=0.804 and GFI=0.804 indicate a good fit of the model. It is a proposal with data. Also, the analysis of the hypotheses showed that there is a direct relationship between addiction to social networks and self-esteem, and an indirect and significant relationship with the tendency to cosmetic surgery in the studied women.