رابطه علی گرایش به جراحی زیبایی بر اساس اعتیاد به شبکههای اجتماعی و آسیبشناسی روانی با میانجگری عزت نفس در زنان شهرستان اهواز
عزیزاله رشادی محمدی
1
(
گروه روان¬شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
)
فریبا حافظی
2
(
دانشیار گروه روان¬شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ( نویسنده مسئول)
)
فرزانه هومن
3
(
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
)
الکلمات المفتاحية: جراحی زیبایی", , ", شبکه های اجتماعی", , ", آسیب روانی", , ", عزت نفس", , ", اهواز,
ملخص المقالة :
امروزه با توجه به ضرورت مقوله جراحی زیبایی و اثرات آن بر زندگی و فردی و اجتماعی افراد بویژه قشر زنان، شناخت زوایای آن بر بستر پژوهش بسیار حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی جراحی زیبایی بر اساس اعتیاد به شبکههای اجتماعی و آسیب شناسی روانی با میانجیگری عزت نفس در زنان شهرستان اهواز استان خوزستان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ میزان و درجه کنترل، میدانی و از لحاظ نحوة جمعآوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و با توجه به طرح پژوهش از نوع همبستگی است. روش نمونه-گیری در دسترس است، ب روی 200 نفر از زنانی که به کلینیکهای زیبایی شهر اهواز بین سالهای 1401 تا 1402 مراجعه کردند، مطالعه صورت گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامهای ساختارمند شامل پرسشنامه گرایش به جراحی زیبایی اعتمادی فر و امانی (1392)، پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی ایجندون و همکاران (2016)، پرسشنامه آسیبشناسی روانی (R-90-SCL) و پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ (1965) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با توجه به مطالعات گذشته و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با نرمافزار AMOS و SPSS صورت گرفت. نتایج شاخصهای برازش 543/0=PCFI، 693/0PNFI=، 08/2=CMIN/DF، 071/0RMSEA=، 793/0=IFI، 804/0=CFI و 804/0= GFIحاکی از برازش خوب مدل پیشنهادی با دادههاست. همچنین تحلیل فرضیهها نشان داد که بین اعتیاد به شبکههای اجتماعی و عزت نفس رابطه مستقیم و با گرایش به جراحی زیبایی در زنان مورد مطالعه رابطه غیرمستقیم و معنیداری برقرار است.