تحلیل جامعهشناختی هویت مدرن و هویت دینی زنان (مورد مطالعه: زنان جوان نسل پس از انقلاب اسلامی شهر اهواز)
محورهای موضوعی : زن و خانوادهفرزین حاتمی کاکش 1 , نبی اله ایدر 2 , احمد علی حسابی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه جامعهشناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار ، گروه جامعهشناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران ( نویسنده مسئول ) n.eider@iau-shoushtar.ac.ir
3 - استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, زنان, جوانان, هویت دینی, هویت مدرن, کاربری شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
هویت یکی از اجزای اصیل واقعیت ذهنی است و در رابطه دیالکتیکی با جامعه قرار دارد و بر اثر فرایندهای اجتماعی تشکیل می شود، باقی می ماند و تغییر می کند، یا حتی در نتیجه روابط اجتماعی، از نو شکل می گیرد. با توجه به تنوع منابع هویتی، می توان چهار بعد مهم هویت جمعی در ایران شامل هویت ملّی، هویت قومی، هویت دینی و هویت مدرن را برشمرد. هویت مدرن به ویژه در سال های اخیر در ایران شکل گرفته و بخشی از شخصیت فرد ایرانی را تشکیل می دهد. هدف پژوهش حاضر، شناخت وضعیت هویت های دینی و مدرن به عنوان دو بُعد مهم هویتی نسل پس از انقلاب و ارتباط میان این دو وجه هویتی و همچنین بررسی نقش برخی عوامل تأثیرگذار بر این اشکال هویتی است. روش مطالعه حاضر، پیمایش و جمعیت آماری آن شامل کلیه زنان 18 تا 42 سال شهر اهواز در سال 1399 و حجم نمونه تحقیق 191 نفر است. نتایج نشان می دهد که نسبت میان هویت مدرن و هویت دینی، به شکل معناداری معکوس است، بدین معنی که با تقویت هر یک، دیگری تضعیف خواهد شد. در تبیین هویت مدرن بر اساس هویت دینی و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.186 درصد از تغییرات هویت مدرن به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می شود، و هویت دینی با مقدار بتا 0.281-، بهترین پیشگوی هویت مدرن به شمار می رود. همچنین در تبیین هویت دینی بر اساس هویت مدرن و سایر متغیرهای تحقیق با توجه به مقدار ضریب (R2) می توان گفت 0.365 درصد از تغییرات هویت دینی به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می شود، و سرمایه اجتماعی با مقدار بتا 0.503، بهترین پیشگوی هویت دینی به شمار می رود.
. The purpose of this study is to identify the status of religious and modern identities as two important dimensions of post-revolutionary generation identity and the relationship between these two aspects of identity and also to investigate the role of some factors affecting these forms of identity. The method of the present study is survey and its statistical population includes all women aged 18 to 42 years in Ahvaz in 1399 and the sample size is 191 people. The results show that the relationship between modern identity and religious identity is significantly reverse, meaning that by strengthening each, the other will be weakened. In explaining modern identity based on religious identity and other research variables, considering the value of coefficient (R2), it can be said that 0.186% of modern identity changes are explained by independent variables, and religious identity with a beta value of -0.281 is the best. It is considered a predictor of modern identity. Also, in explaining religious identity based on modern identity and other research variables, according to the coefficient value (R2), it can be said that 0.365% of the changes in religious identity are explained by independent variables, and social capital with a beta value of 0.503 is the best. It is considered a predictor of religious identity.
احمدی، سیروس؛ میرفردی، اصغر؛ ابتکاری، محمد حسین. (1393). بررسی رابطه هویت دینی و سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: شهر یاسوج)، مجله جامعه شناسی کاربردی، دورهی 25، شمارهی 4، صص 1-16.
آزاد ارمکی، تقی. (1389). «جامعهشناسی ایران: جامعه شناسی مناسبات بین نسلی»، چاپ اول، تهران: نشر علم.
آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن. (1381). بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه شناسی ایران، دوره 4، شمارهی 2، صص 57-75.
افشاریان، ندا. (1396). پیشبینی شکلگیری هویت مدرن در دانشجویان دختر بر اساس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، دوره 24، شماره 89، صص 121-147.
اندیشمند، ویدا. (1388). شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی در دانشگاهها به منظور ارایه مدلی جهت ارتقا آن، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دورهی 3، شمارهی 2 (مسلسل 8)، صص 9-34.
انصاری، محمدرضا؛ کاظمیپور، شهلا؛ محسنی، رضاعلی. (1400). مطالعه جامعه شناختی هویت مدرن و دینی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران)، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورهی 10، شمارهی 3، صص 949-973.
ایمان، محمدتقی؛ سروش، مریم. (1381). بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر هویت دینی جوانان در شیراز، مجله دانشکده ادیبات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 30 و 31، صص 39-68.
ایوانز، دیوید و دیگران. (۱۳۷۹). «بررسی مجدد رابطه دین و جرم»، مترجم: علی سلیمی، نشریه حوزه و دانشگاه، شماره ۲۳، صص ۱۴۲ - ۱۷۸.
برگر، پیتر ال؛ لاکمن، توماس. (1398). ساخت اجتماعی واقعیت؛ رسالهای در جامعه شناسی شناخت، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
برگر، پیتر؛ برگر، بریجیت؛ کلنر، هانسفرید. (1381). ذهن بیخانمان: نوسازی و آگاهی، ترجمه محمد ساوجی، تهران: نشر نی.
بشیریه، حسین. (1387). درآمدی بر جامعه شناسی تجدد، تهران، انتشارات نقد و نظر.
پناهی، محمدحسین؛ شایگان، فریبا. (1386). اثر میزان دینداری بر اعتماد سیاسی، مجله علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، شمارهی 37، صص 73-108.
ترابی فارسانی، سهیلا. (1398)، زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن، تهران: انتشارات نیلوفر.
توسلی، غلامعباس؛ ابراهیم پور، داوود. (1390). هویتیابی مدرن و سرمایه اجتماعی دانشجویان، جامعه شناسی آموزش و پرورش، شمارهی 1.
توسلی، غلامعباس؛ مرشدی، ابوالفضل. (1385). بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینی دانشجویان؛ مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی امیر کبیر، مجله جامعه شناسی ایران، دورهی 7، شمارهی 4، صص 96-118.
جلاییپور، حمیدرضا؛ گرامیان نیک، محمد. (1390). «نگاهی به مدرنیته در ایران از دریچه روابط شخصی؛ ارزیابی مفهوم رابطه ناب گیدنز». مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره یک، صص 52-91.
چیتساز قمی، محمدجواد. (1383). گسست نسلی در ایران: افسانه یا واقعیت، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حاجیانی ابراهیم؛ ایروانی، زهرا. (1397). آیندهپژوهی هویت ملّی ایران در افق زمانی 1407، فصلنامه مطالعات ملّی، دوره 19، شماره 76 ، صفحه 3-20.
حاجیانی، ابراهیم. (1388). جامعه شناسی هویت ایرانی، تهران: پژوهشکده مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
خلقیان، عباس. (1387). دین و سرمایه اجتماعی، فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، پیاپی ۴۱، صص 42-52.
دهشیار، حسین؛ نورمحمدی، مرتضی. (1388). «قدرت در عصر اطلاعات»، مجله علمی سیاست دفاعی، دورهی 18، شمارهی 69، صص 163-192.
دوران، بهزاد. (1387). هویت اجتماعی: رویکردها و نظریه ها، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
ذکایی، محمدسعید. (1383). «جوانان و فراغت مجازی»، مجله مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 6، صص 1-25.
ذکایی، محمدسعید؛ خطیبی، فائزه. (1385). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن؛ پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 33، صص 111-153.
ربانی، رسول؛ طاهری، زهرا. (۱۳۸۷). تبیین جامعه شناختی میزان هویت دینی و تأثیر آن بر سرمایه اجتماعی در بین ساکنان شهر جدید بهارستان اصفهان، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم، شماره دوم، صص 91-121.
سراجزاده، سیدحسین؛ پویافر، محمدرضا. (1386). مقایسه تجربی سنجه های دینداری: دلالتهای روششناسانه کاربرد سه سنجه در یک جمعیت، مجله جامعه شناسی ایران، دورهی 8، شمارهی 4، صص 37-70.
سیدمن، استیون. (1391). کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
شجاعی زند، علیرضا. (1385). مسیرهای محتمل در «عرفی شدن» ایران، مجله جامعه شناسی ایران، دورهی 7، شمارهی 1، صص 30-65.
صدیق سروستانی، رحمتالله؛ قادری، صلاح الدین. (1388). ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی هویت دانشجویان بر مبنای مولفههای سنتی و مدرن، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8، صص 35-65.
عاملی، سیدرضا. (1382). «دو جهانیشدنها و جامعه جهانی اضطراب»، نامه علوم اجتماعی، شمارهی 21، صص 143-174.
قاسمی، وحید؛ امیری اسفرجانی، زهرا. (1390). تبیین جامعه شناختی تأثیر دینداری بر سرمایه اجتماعی درون گروهی (مطالعه موردی شهر اصفهان)، نشریه جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان، دوره 22، شماره 2، صص 21-46.
کاستلز، امانوئل. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد و جامعه و فرهنگ: قدرت هویت (جلد دوم)، ترجمه حسن چاوشیان، طرح نو.
کتابی، محمد؛ گنجی، محمد؛ احمدی، یعقوب؛ معصومی، رضا. (۱۳۸۳). «دین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی فرهنگی»، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد هفدهم، شماره دوم، صص 169-192.
کیانپور، مسعود؛ عدلیپور، صمد؛ ملک احمدی، حکیمه. (1393). تعامل در فیسبوک و تأثیر آن بر هویت مدرن جوانان شهر اصفهان، مجله جهانی رسانه، نسخه فارسی، 9 (2)، صص 132-154.
گنجی، محمد. (1383). تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
گنجی، محمد؛ نعمت الهی، زهرا؛ طاهری، زهرا. (۱۳۸۹). «رابطه هویت دینی و سرمایه اجتماعی در بین مردم کاشان»، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره پیاپی ۴۰، شماره چهارم، صص 123-144.
گیدنز، آنتونی. (1377). جامعه شناسی، ترجمه منوچهرصبوری، تهران، نشرنی، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی. (1378). تجدّد و تشخیص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1380). معنای مدرنیت، گفتگو با آنتونی گیدنز، ترجمه: علی اصغر سعیدی، تهران: کویر.
مهدیزاده، سیدمحمد؛ توفیقی، مظاهر. (1395). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن، فصلنامه رسانه، سال بیست و ششم، شماره 3، صص 179-200.
موحد، مجید؛ عنایت، حلیمه؛ پورنعمت، آرش. (1387). «بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان»، ویژهنامه پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، دوره 8، شماره 1، صص 161-190.
نوابخش، فرزاد؛ خادم، رسول؛ آرام، هاشم. (1392). «اینترنت و هویت اجتماعی»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی، دورهی 5، شمارهی 2 (مسلسل 18)، صص 37-54.
Canland, C. (2000) "Religion and Community Development in Southern Asia". Policy Sciences, Vol. 33, pp 355-374.
Chopra, R. & Gajjala, R. (2011). Global media, culture, and identity: Theory, cases, and approaches (1 st ed.). New York: Taylor & Francis.
Ellison, C.G. Levin, J. S. (1998) "The Religion-Health Connection: Evidence, Theory and Future Direction", Health Education & Behavior, Vol. 25(6), pp 700-720.
Johnson, R.B. Jang, S.J. (2004) "Explaining Religious Effects on Distress Among African Americans". Journal for the Scientific Study of Religion, Vol. 43:2, pp 239-260.
King, P.E. James, L.F. (2004) "Religion as a Resource for Positive Youth Development: Religion, Social Capital, and Moral Outcomes", Developmental Psychology, Vol. 40, No. 5, pp 703-713.
Lim, C. Putnam, R.D. (2010) "Religion, Social Networks, and Life Satisfaction". American Sociological Review, 75(6), pp 914-933.
Longman, L. (2003). "Culture, Identity and Hegemony: The Body in a Global Age", Current Sociology, Vol. 51, No.3-4, pp 223–247.
Seol, K. (2010) "Religious Identity as a Mediator Between Religious Socialization from Parents, Peers and Mentors and Psychological Well-Being and Adjustment Among Korean American Adolescents", Dissertation Publishing, ProQuest, Submitted to the Faculty of the Graduate School of the University of Minnesota. Richard M.L. Ph.D. Adviser.
Taylor, C. (1994). “The Politics of Recognition,” in Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, A. Gutmann (ed.), Princeton: Princeton University Press, pp 25–73.
_||_Afsharyan, Neda. (2017). Predicting the formation of modern identity in female students based on the use of virtual social networks, Volume 24, Number 89, pp. 121-147.
Ahmadi, Sirus; Mirfardi, Asghar; Ebtekari, Mohammad Hussain (2014). Investigating the Relationship between Religious Identity and Social Capital (Case Study: Yasuj City), Journal of Applied Sociology, Volume 25, Number 4, pp. 1-16.
Ameli, Seyed Reza (2003). "Two Globalizations and the Global Anxiety Society", Social Science Letters, No. 21, pp. 143-174.
Azad Armaki, Taqi. (2010). "Sociology of Iran: Sociology of Intergenerational Relations", First Edition, Tehran: Alam Publishing.
Azad Armaki, Taqi; Chavoshian, Hassan (2002). The body as a medium of identity, Iranian Journal of Sociology, Volume 4, Number 2, pp. 57-75.
Bolordi, Zuhair Mustafa; Abdullahi, Mohammad. (2011). A Study of the Development of Modern Individual Identity among Adolescent Girls in Tehran (Study Sample: Pre-University Degrees), Journal of Women's Social and Psychological Studies, Volume 9, Number 1, pp. 164-143.
Burger, Peter L.; Luckman, Thomas. (2019). Social construction of reality; A Treatise on the Sociology of Cognition, translated by Fariborz Majidi, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Burger, Peter; Burger, Bridget; Kellner, Hansfried. (2002). The Homeless Mind: Renovation and Awareness, translated by Mohammad Savoji, Tehran: Ney Publishing.
Canland, C. (2000) "Religion and Community Development in Southern Asia". Policy Sciences, Vol. 33, pp 355-374.
Chit maker Qomi, Mohammad Javad. (2004). Generation Break in Iran: Myth or Reality, Tehran: University Jihad Publications.
Chopra, R. & Gajjala, R. (2011). Global media, culture, and identity: Theory, cases, and approaches (1 st ed.). New York: Taylor & Francis.
Chou, A., & Lim, B. (2020). A Framework for measuring happiness in online social network. Information system, 1(1), 198-203.
Dehshiar, Hussein; Noor Mohammadi, Morteza (2009). "Power in the Information Age", Scientific Journal of Defense Policy, Volume 18, Number 69, pp. 163-192.
Doran, Behzad. (2008). Social Identity: Approaches and Theories, Publisher: Institute of Humanities and Social Studies, University Jihad.
Evans, David and others. (2000). "Re-examining the relationship between religion and crime", translated by Ali Salimi, Journal of the Seminary and the University, No. 23, pp. 142-178.
Ganji, Mohammad (2004). Explaining the religious status of students at the University of Isfahan, Master Thesis, University of Isfahan.
Ganji, Mohammad; nematollahi, Zahra; Taheri, Zahra (2010). "The Relationship between Religious Identity and Social Capital among the People of Kashan", Applied Sociology, Year 21, Issue 40, Number 4, pp. 123-144.
Ghasemi, Vahid; Amiri Asfarjani, Zahra. (2011). Sociological explanation of the effect of religiosity on intra-group social capital (Case study of Isfahan), Journal of Applied Sociology, University of Isfahan, Volume 22, Number 2, pp. 21-46.
Giddens, Anthony. (1998). Sociology, translated by Manouchehr Sabouri, Tehran, published, first edition.
Giddens, Anthony. (2001). The meaning of modernity, a conversation with Anthony Giddens, translated by Ali Asghar Saeedi, Tehran: Kavir.
Hajiani Ibrahim; Irvani, Zahra (2018). The Future of Iranian National Identity Research in the Time Horizon of 1407, Quarterly Journal of National Studies, Volume 19, Number 76, Pages 3-20.
Hajjani, Ibrahim; Darwish, Mohsen (2013). Study of Iranians' Tendency to Modern Identity, Sociology of Iranian Social Issues, Second Year, No. 4.
Hatami, Amir Jalal (2011). Organization of personality from the perspective of national, religious and modern identities in two generations, Master Thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Educational Sciences and Psychology.
Iman, Mohammad Taqi; Soroush, Maryam (2002). Study and evaluation of factors affecting the religious identity of young people in Shiraz, Journal of the Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, No. 30 and 31, pp. 39-68.
Jalaeipour, Hamid Reza; Gramiannik, Mohammad. (2011). "A look at modernity in Iran through the lens of personal relationships; Assessing the concept of Giddens's pure relationship. Journal of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, No. 1, pp. 52-91.
Johnson, R.B. Jang, S.J. (2004) "Explaining Religious Effects on Distress Among African Americans". Journal for the Scientific Study of Religion, Vol. 43:2, pp 239-260.
Ketabi, Mohamad; Ganji, Mohammad; Ahmadi, Yaqub; Masoumi, Reza (2004). "Religion, Social Capital and Socio-Cultural Development", Research Journal of the University of Isfahan, Volume 17, Number 2, pp. 169-192.
Khalqian, Abbas (2008). Religion and Social Capital, Social Science Education Development Quarterly, 41, pp. 42-52.
King, P.E. James, L.F. (2004) "Religion as a Resource for Positive Youth Development: Religion, Social Capital, and Moral Outcomes", Developmental Psychology, Vol. 40, No. 5, pp 703-713.
Lee, J. (2020). The Computer-Mediated Communication Network: Exploring The Linkage Between The online Community and Social Capital. New Media & Society. Vol. 12, No. 5, Pp. 711-727.
Lim, C. Putnam, R.D. (2010) "Religion, Social Networks, and Life Satisfaction". American Sociological Review, 75(6), pp 914-933.
Longman, L. (2003). "Culture, Identity and Hegemony: The Body in a Global Age", Current Sociology, Vol. 51, No.3-4, pp 223–247.
Mehdizadeh, Seyed Mohammad; Success, manifestations. (2016). The Relationship between Cyberspace Presence and Modern Identity, Media Quarterly, Volume 26, Number 3, pp. 179-200.
Movahed, Majid; Inayat, Halima; Pornemat, Arash. (2008). "Study of the Relationship between Social Capital and Women's Political Participation", Special Issue of the Journal of Humanities and Social Sciences, Volume 8, Number 1, pp. 161-190.
Nawabakhsh, Farzad; khadem, Rasoul; Aram, Hashem. (2013). "Internet and Social Identity", Journal of Social Development Studies, Volume 5, Number 2 (Series 18), pp. 37-54.
Nazemi Ardakani, Mehdi; Dehghan Dehjamali, Saeed. (2016). A Comparative Comparison of the Dimensions of Islamic, Iranian and Modern Identity in the First and Third Generations of the Islamic Revolution (Case Study of Yazd), Quarterly Journal of Disciplinary Knowledge in Yazd Province, No. 12, Volume 3, pp. 17-1.
Panahi, Mohammad Hussein; Shaygan, Fariba. (2007). The effect of religiosity on political trust, Journal of Social Sciences, Allameh Tabatabaei University, No. 37, pp. 73-108.
Papacharissi, Z. (2019). The Virtual Geographies of Social Networks: A Comparative Analysis of Facebook, Linkedin and A Small Word. New Media Society.
Rabbani, Rasool; Taheri, Zahra (2008). Sociological explanation of religious identity and its effect on social capital among residents of the new city of Baharestan, Isfahan, Journal of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Fifth Year, No. 2, pp. 91-121.
Ren, Y. K. & Kiesler, R. S. (2017). Applying Common Identity and Bond Theory To Design if Online Communities, Organization Studies: Sagepub.
Sarukhani, Baqir; Mirzaei Malekian, Ahmad (2012), The relationship between leisure and modern identity of young people in Tehran, Social Sciences Studies of Iran, Volume 9, Number 1, Serial No. 32, pp. 81-56.
Seol, K. (2010) "Religious Identity as a Mediator Between Religious Socialization from Parents, Peers and Mentors and Psychological Well-Being and Adjustment Among Korean American Adolescents", Dissertation Publishing, ProQuest, Submitted to the Faculty of the Graduate School of the University of Minnesota. Richard M.L. Ph.D. Adviser.
Shojaei Zand, Alireza. (2006). Possible Paths in "Secularization" of Iran, Iranian Journal of Sociology, Volume 7, Number 1, pp. 30-65.
Siddiq Sarvestani, Rahmatullah; Hajiani, Ibrahim (2008). "Experimental Study of Iranian Identity Sources", National Studies, Volume 9, Issue 2, pp. 31-52.
Siddiq Sarvestani, Rahmatullah; Qaderi, Salahuddin. (2009). Cultural, social, and political dimensions of students' identity based on traditional and modern components, Cultural Research Quarterly, Volume 2, Number 8, pp. 35-65.
Sidman, Steven. (2012). Conflict of votes in sociology, translated by Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing.
Sirajzadeh, Seyed Hossein; Poyafar, Mohammad Reza (2007). Empirical Comparison of Religious Measures: Methodological Implications of Using Three Measures in a Population, Iranian Journal of Sociology, Volume 8, Number 4, pp. 37-70.
Tavassoli, Gholamabbas; Ebrahimpour, Davood.(2011).Modern Identity and Students' Social Capital, Sociology of Education, No. 1.
Tavassoli, Gholamabbas; Morshedi, Abolfazl (2006). Investigating the level of religiosity and religious tendencies of students; Case Study: Amir Kabir University of Technology, Iranian Journal of Sociology, Volume 7, Number 4, pp. 96-118.
Taylor, C. (1994). “The Politics of Recognition,” in Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, A. Gutmann (ed.), Princeton: Princeton University Press, pp 25–73.
Thinker, Vida. (2009). Identifying the components of social capital in universities in order to present a model for its promotion, Quarterly Journal of Educational Leadership and Management, Volume 3, Number 2 (Series 8), pp. 9-34.
Zakai, Mohammad Saeed; Khatibi, Faezeh. (2006). The relationship between cyberspace presence and modern identity; Research among Young Iranian Internet Users, Social Science Quarterly, No. 33, pp. 111-153.