اثربخشی گروه درمانی تحلیل ارتباط متقابل بر تعارض والد ـ فرزندی مادران با طرحواره ناسازگار طرد و بریدگی
محورهای موضوعی : زن و خانواده
1 - مربی ، گروه روانشناسی بالینی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران. ( نویسنده مسئول )
کلید واژه: تعارض, ارتباط متقابل, طرحواره, والد- فرزندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی تحلیل ارتباط متقابل بر تعارض والد ـ فرزندی مادران با طرحواره ناسازگار طرد و بریدگی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 70 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر قم (به علت داشتنن روابط نامناسب با فرزندانشان) در بهار 1397 بودند. تعداد 30 نفر از آنها با توجه به تشخیص داشتن طرحواره ناسازگار طرد و بریدگی و نمونهگیری هدفمند (ملاک های ورود و خروج)، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه درمانی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) بر روی گروه آمایش اجرا شد؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمع-آوری اطلاعات از مقیاس رابطه والد- فرزندی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تحلیل شد. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در مؤلفههای رابطه والد – فرزندی شامل؛ تعارض، نزدیکی، وابستگی و رابطهی مثبت کلی، تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارتی دیگر، گروه درمانی تحلیل ارتباط متقابل بر افزایش نزدیکی و رابطه مثبت کلی و کاهش تعارض و وابستگی رابطه والد- فرزندی اثربخش است. در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی تحلیل ارتباط متقابل میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر، رابطه والد- فرزندی را در مادرانی که دارای طرحواره ناسازگار اولیه هستند، بهبود بخشد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of group therapy of cross-sectional analysis on parent-child conflict between mothers with incompatible rejection and exclusion schemas. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The statistical population of the study included 70 mothers who referred to counseling centers and psychological services in Qom (due to having inappropriate relationships with their children) in the spring of 2018. Thirty of them were selected and randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups according to the diagnosis of incompatible rejection and cut-off scheme and purposeful sampling (inclusion and exit criteria). . Group therapy based on interaction analysis was performed on the Experimental group for 10 sessions of 90 minutes (2 sessions per week); The control group was placed on a waiting list for two months. The parent-child relationship scale was used to collect information. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that by controlling the effect of pre- There was a significant difference, between the mean post-test scores of the experimental group and the control group in the components of the parent-child relationship, including; conflict, closeness, dependence and overall positive relationship. In other words, group therapy is effective in increasing the closeness and overall positive relationship and reducing the conflict and dependence of the parent-child relationship. Overall, it can be concluded that group interaction analysis therapy can improve the parent-child relationship in mothers with early maladaptive schemas as an effective intervention.
اقبالی، محمود.، موسوی، ولی اله و حکیما، فهمیه (1395). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر سبکهای فرزندپروری مادران. مجله روانشناسی خانواده، 3(2): 26 ـ 17.
برن، اریک (1389). تحلیل رفتار متقابل. (ترجمه اسماعیل فصیح). تهران: فرهنگ نشر نو.
پورمحمدرضایتجریشی، معصومه.، عاشوری، محمد.، افروز، غلامعلی.، ارجمندنیا، علی اکبر و غباریبناب، باقر (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کمتوان ذهنی. مجله توانبخشی، ۱۶(۲)، ۱۲۸-۱۳۷.
ترکان، هاجر (1385). بررسی اثربخشی گروهدرمانی به شیوهی تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی زوجهای شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
خانزاده، عباسعلی و میرزایی، فرشته (1396). نقش انسجام خانواده و تعامل والد-فرزند در تبیین حرمت خود دانش آموزان. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13(1): 137-115.
ذبیحی ولی آباد، فاطمه.، اکبری امرغان، حسین.، خاکپور، مسعود.، مهرآفرید، معصومه و کاظمی، غلامرضا (1396). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر نستوهی و کیفیت زندگی زنان قربانی خشونت خانگی. فصلنامه زن و جامعه، 8(2): 34-15.
طاهری، آزاده.، پور شهریاری، مه سیما.، زندی پور، طیبه و نافیان دهکری، معصومه (1396). اثربخشی آموزش گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر بهبود فرهنگ روابط والد- فرزندی دختران نوجوان شهر تهران. کنفرانس بینالمللی فرهنگ آسیب شناسی روانی و تربیت، تهران.
عسگری، مارال.، نادری، فرح.، احتشام زاده، پروین.، عسگری، پرویز و حیدری، علیرضا (1396). اثربخشی مداخله ترکیبی طرحواره درمانی و درمان دلبستگی با مادران بر رابطه والد ـ کودک. نشریه پرستارسی کودکان، 3(1): 29 ـ 18.
غریبی، حسن.، محمودی، هیوا و عبدالله نژاد، کامل (1398). تأثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 11(42): 158-141.
محمدی، محسن.، سلیمی، حسین و برجعلی، احمد (1396). مقایسه فعالیتها و عوامل والدینی در ورود موفق و ناموفق به مرحله نوجوانی چرخه زندگی. فصلنامه پژوهشهای مشاوره، ۱۶(۶۱):۱۶۶-۱۹۰.
منفرد، فریبا (1390). بررسی ارتباط بین رابطه مادر ـ کودک با رشد هیجانی کارکردی و رشد کاربردی زبان در کودکان پیش دبستانی ناحیه 7 مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
وارسته، مرضیه (1395). اثربخشی برنامه والدگری مثبت بر تنیدگی، پذیرش و طرد والدینی، کیفیت تعامل والد ـ کودک و سبکهای والدگری مادران کودکان دبستان شهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
یزدان پناه.، شراره و احمدی علون آبادی، سید احمد (۱۳۹۵). تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر بهبود روابط والد - فرزندی دانش آموزان دختر هنرستانهای اصفهان. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق.
Askari, M., Naderi, F., Ehteshamzadeh, P., Asgari, P., & Heidari, A. (2017). The effectiveness of combination intervention of schema therapy and attachment-based therapy on parent - child relationships. Iranian Journal of Pediatric Nursing, 4(1):7-15. (Text in Persian).
Bern, Er. (2010). Mutual behavior analysis. (Translated by Ismail Fasih). Tehran: New publishing culture. (Text in Persian).
Booth, L. (2007). Observations and reflections of communication in health care – could Transactional Analysis be used as an effective approach. Journal of Radiography, 13(2): 135-141.
Carnes ـ Holt, K. (2012). Child – parent relationship therapy for adoptive families. The Family Journal, 20 (4): 419 ـ 426.
Corey G. (2013). Theory and Practice of Counseling And Psychotherapy. Belmont,Calif: Wadswor, 548 p.
Eghbali, M., Mousavi, S. V., & Hakima, F. (2017). The effectiveness of transactional analysis on mothers' parenting styles. Journal of Family Psychology, 3(2):17-26. (Text in Persian).
Gharibi, H., Mahmoudi, Hi., & Abdullah Nejad, K. (2019). The effect of parenting skills training based on lynn clark method on reduction of parent-child conflicts and girls' anxiety. Journal of Woman and Family Studies, 11 (42): 158-141. (Text in Persian).
Gonzales, N.A. (2019). Family Interventions to prevent or reduce adolescent risk
behavior: presented at MAY. Science of Adolescence Workshop.
Hollenstein, T., Tighe, A. B., & Lougheed, J. P. (2017). Emotional development in the context of mother–child relationships. Current Opinion in Psychology Journal, 17(3): 140-144.
Khanzadeh, H., & Mirzaei, F. (2017). The role of family cohesion and parent-child interaction in explaining the self-esteem of students. Journal of New thoughts on Education, 13(1): 115-137. (Text in Persian).
Kochendorfer, L. B., & Kerns, K. A. (2017). Perceptions of parent-child attachment relationships and friendship qualities: Predictors of romantic relationship involvement and quality in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 46(5), 1009-1021.
Kulashekara, B., Bharathi, I., Kumar, G., & Venkatesh, M. (2014). Impact of transactional analysis on parent-adolescent conflict and depression among adolescent students. Journal of Psychosocial Research, 9(2): 213-121.
Mohamadi, M., Salimi, H., & Borjali, A. (2017). A qualitative study on activities and factors to enter the adolescent stage of family life cycle in families with successful adolescents. Journal of Counseling Research, 16(61):166-190. (Text in Persian).
Monfared, F. (2011). The relationship between mother-child relationship with functional emotional development and functional language development in preschool children of mashhad area 7. M.Sc., Ferdowsi University of Mashhad. (Text in Persian).
Parrigon, K. L. S., & Kerns, K. A. (2017). Family processes in child Anxiety: The long-term impact of fathers and mothers. Journal of abnormal child Psychology, 44(7): 1253-1266.
Popov, L,M., & Ilesanmi, R.A. (2015). Parent ـ Child Relationship: Peculiarities and Outcome. Review of EuropeanStudies, 7(5): 253.
Pourmohammadreza-Tajrishi, M., A'shouri, M., Afrouzm G. A., Arjmand-nia, A. A., & Ghobari-Bonab, B. (2015). The effectiveness of positive parenting program training on interaction of mother-child with intellectual disability. Journal of Archives of Rehabilitation, 16(2):128-137. (Text in Persian).
Taheri, A., Pour Shahriari, M. S., Zandipour, T., & Nafian Dehkari, M. (2017). The effectiveness of group education by interaction analysis method on improving parent-child relationship culture of adolescent girls in tehran. International Conference on Psychopathology and Education, Tehran. (Text in Persian).
Trenas, AFR., Osuna, MJP., Olivares, RR., Cabrera, JH. (2015). Relationship between Parenting Style and Aggression in a Spanish Children Sample. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 82: 529–536.
Turkan, H. (2006). Investigating the effectiveness of group therapy through interchange analysis on marital satisfaction of couples in isfahan. M.Sc. University of Isfahan. (Text in Persian).
Varasteh, M. (2016). The effectiveness of positive parenting program on stress, acceptance and parental rejection, quality of parent-child interaction, and parenting styles of mothers of ahwaz primary school children. Master thesis. Chamran martyr of Ahwaz University. (Text in Persian).
Weaver, C. M., Shaw, D. S., Crossan, J. L., Dishion, T. J., & Wilson, M. N. (2014). Parent–Child Conflict and Early Childhood Adjustment in Two-Parent Low-Income Families: Parallel Developmental Processes. Child Psychiatry & Human Development, 46(1), 94–107.
Yazdan Panah., S., & Ahmadi Aloonabadi, S. A. (2016). The effect of group counseling with mutual behavior analysis on improving parent-child relationships of female students of isfahan high schools. 7th International Conference on Psychology and Social Sciences, Tehran, Iran. (Text in Persian).
Young, J. E., Klosko, J. S. & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner, guide. NewYork: Gailford Press.
ZabihiValad Abad, F., AkbariAmarghan, H., Khakpour, M., Meherafarid, M., & Kazemi, GH. (2017). he Effects of Group Cognitive Behavioral Therapy on Hardiness among Female Victims of Domestic Violence. Quarterly Journal of Women, 8(2): 15-34. (Text in Persian).
_||_