تأثیر راهبردهای مقابله ای مسئله مدار بر میزان استرس مادران دارای کودکان با اختلالات یادگیری
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین ابراهیمی مقدم 1 , لیلا یارمحمدی 2 , مریم زادباقرصیقلانی 3 , محمد عرب عامری 4
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه روانشناسی.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی،واحد کرج، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان،کرج،ایران.
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
کلید واژه: مادران, مهارت های مسئله مدار مقابله با استرس, ناتوان یادگیری,
چکیده مقاله :
چکیده : هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر بخشی راهبردهای مقابله ای مسئله مدار مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری بر میزان استرس آنها می باشد. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری است که در سال تحصیلی 92-93 به مرکز اختلالات یادگیری شهر شاهرود مراجعه کرده اند. حجم نمونه 30 نفراز مادران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ( به صورت دو گروه 15 نفره) تقسیم شدند، گروه آزمایش تحت آموزش گروهی مهارت مقابله های مسئله مدار با استرس در 8 جلسه قرار گرفتند. بعد از گذشت 3 هفته از هر دو گروه پس آزمون از طریق از تکمیل کردن پرسشنامه راهبردهای مقابله ی استرس لازاروس به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS20 در دو سطح آمار توصیفی، آزمون T و تحلیل کوواریانس تک متغیره ( ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت مقابله ای مسئله مدار با استرس ، باعث بهبود مولفه های راهبردهای مقابله ای استرس مادران با کودکان ناتوان یادگیری در گروه آزمایش شده است. می توان از برنامه آموزش گروهی مهارت مقابله با استرس بر بهبود راهبردهای مقابله ای استرس والدین با کودکان دارای مشکلات خاص از جمله ناتوانی یادگیری استفاده کرد.
The purpose of this study was to determine the efficacy and coping skills training to improve stress problem - based coping strategies in all of mothers with children who are learning – disabled . This study is quasi - experimental (pre – test – post - test with control group) . The population includes mothers with learning disabilities children in Shahrood city in primary school , in the 2013 – 2014 that they reffered to learning - disabled center in shahrood city . Sample size of 30 randomly selected mothers in the two groups ( in each group 15 mothers ) . experimental group participated in eight sessions , Finally , after 3 weeks , both groups were assessed with Lazarus stress and coping strategies efficacy and they answere to coping skills training questionnaire . Data were analyzed with Spss 20 software for as descriptive statistics , t - tests and covariate analysis ( ANCOVA ). The results showed that the problem - based coping skills training , improved the stress coping strategies of mothers with learning disabled children . The findings shows that it can improve problem-based coping skills with training program for mothers with learning disabilities and other problems can be used.
_||_